STIR gaat op in een Joint Industry Committee (JIC)

18 mei 2009, 03:17

Peter Wiegman weet op zijn weblog mediaonderzoek.nl te melden dat afgelopen vrijdag het STIR bereiksonderzoek officieel is ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van niet alleen de de exploitanten zoals tot nu het geval was. Ook de mediabureaus (PMA) en de adverteerders (BVA) zijn nu mede opdrachtgever van het onderzoek.

Eind 2008 is gestart met de voorbereiding voor de oprichting van het JIC STIR. Door de toetreding van BVA en PMA moest de belangenvertegenwoordiging binnen het JIC STIR van de exploitanten geregeld worden. Voorheen waren de exploitanten van de websites in het STIR-onderzoek lid van STIR. Deze online-exploitanten hebben nu een nieuwe stichting opgericht waarin hun belangen zijn ondergebracht. Deze stichting heet de stichting verenigde internetexploitanten (VINEX) en is vergelijkbaar met het oude STIR. VINEX is met vier bestuursleden vertegenwoordigd in het nieuwe JIC STIR. BVA en PMA leveren ieder twee bestuursleden. Jeroen Cnossen vervult op dit moment op interim basis de rol van onafhankelijk voorzitter.

De vorming van het JIC is in goede harmonie verlopen. Vanaf december hebben de drie partijen al nauw samengewerkt, alsof het JIC al gevormd was. Dat was ook noodzakelijk want er gebeurt veel rond het STIR-internetbereiksonderzoek. De datafusie tussen NOM en STIR heeft alleen kunnen gebeuren nadat er overeenstemming was over de oprichting van het JIC STIR. De nieuwe JIC-partners BVA en PMA hebben vanaf het begin mee kunnen denken in dit proces.

Een volgend groot project is een audit die uitgevoerd zal worden op het STIR bereiksonderzoek. Een onafhankelijke partij zal zowel de methodiek als de uitkomsten toetsen aan de internationaal geldende normen voor bereiksonderzoek. Uiteraard zal ook met een kritische blik worden gekeken naar de betrouwbaarheid van de uitkomsten van het onderzoek. Hoewel verwacht wordt dat de uitkomsten van deze audit zullen bevestigen dat we met het huidige STIR onderzoek voorop lopen in de wereld van internetbereiksonderzoek, hechten alle partijen binnen het JIC er veel waarde aan dat deze audit op korte termijn wordt uitgevoerd. De voorbereiding voor de audit is inmiddels afgerond. Binnen enkele weken wordt bekend gemaakt wie de audit uit zal voeren. In het vierde kwartaal van 2009 zal de audit afgerond zijn.

Peter Wiegman is vanaf het begin van STIR in 2003 (?) het gezicht geweest van STIR. Dat zal binnenkort veranderen. Voor de functies van voorzitter en directeur JIC STIR wordt op dit moment met kandidaten gesproken. Wiegman zal als directeur VINEX de belangen van de exploitanten gaan behartigen binnen het JIC.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    loket

    2004 idd 😉


    18 mei 2009 om 04:04
    marcelvogels

    Klinkt als een zeer professioneel initiatief. Onduidelijk is nog wel wat er concreet aan die bereikmetingen zal veranderen, maar dat STIR dringend behoefte heeft aan invloed vanaf de ‘Buyerskant’ lijkt me evident. Super. Ik ben er blij mee.


    18 mei 2009 om 08:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!