Affiliate Dag 2009: Waar zijn de Belgen?
Dinsdag 19 mei vond de tweede Affiliate Dag plaats in de Fabrique in Utrecht. Ten opzichte van vorig jaar waren er meer mensen, wat resulteerde in een tekort aan stoelen bij enkele presentaties. Voor de rest was het een goed georganiseerde dag met vele onderwerpen gerelateerd aan affiliate marketing (waarbij de focus lag op Nederland). Er werd onder andere ingegaan op kortingscodes, bureaus, trackingmethoden en verschillen tussen Nederland en België.
Introductiepresentatie door Vinny Lingham
De dag begon met een introductie door Vinny Lingham (Yola.com), een internationale affiliate die zijn activiteiten uitbreidde tot het bedrijf Clicks2Customers. Hij gaf aan de de long tail voor affiliates erg belangrijk is: hierop kunnen affiliates zich onderscheiden van de massa. Daarnaast gaf Lingham het belang aan van de click-to-sale tijd. Hij gaf aan dat je vaak het effect van adverteren na enige tijd ziet. Het is goed mogelijk dat je als affiliate op één dag veel geld uitgeeft aan bijvoorbeeld Google Adwords, maar dat je pas na enkele dagen het grootste gedeelte van de verkopen ziet.
Hij gaf aan dat je als affiliate tegen een aantal uitdagingen aanloopt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om wijzigingen door adverteerders in de voorwaarden (aanpassingen als het gaat om het beleid van bijvoorbeeld zoekmachinemarketing), omgaan met internationale wisselkoersen en inspelen op korte termijn acties van adverteerders.
De introductie werd gevolgd door vier parallelsessies, met tussendoor twee pauzes en afsluitend een borrel.
Kortingscodes
In één van de sessies werd ingegaan op coupons en kortingscodes. Zowel Leonie Jongerius (Webgains) en Ralph Remkes (Bol.com) gaven aan een stijgende trend te zien in het aantal websites dat kortingscodes aanbiedt aan consumenten. Kortingscodes zijn codes die consumenten tijdens het bestelproces in kunnen vullen. Na het invullen van de code ontvangt de consument een vooraf gespecificeerde korting. Remkes gaf aan dat het belangrijk is bij kortingscodes dat je als adverteerder geen kortingscodes uitgeeft over al je producten. Vooral de producten en categorieën die bij de consument minder bekend zijn kun je op deze manier goed promoten. Voor Bol.com is dit bijvoorbeeld het elektronicasegment: Bol.com staat voornamelijk bekend om haar boeken, cd’s en dvd’s. Om elektronica extra onder de aandacht te brengen, heeft Bol.com voor dit segment kortingscodes uitgegeven.
Affiliate Marketing Discussies
Naast de presentaties werden er ook discussies gevoerd. Onder andere over de meerwaarde van bureaus (die affiliate taken uit handen neemt van de adverteerder) en de werking en het belang van trackingmethoden. Tijdens de discussie over de meerwaarde van bureaus kwam naar voren dat bureaus wel degelijk meerwaarde hebben: ze nemen veel werk uit handen van de adverteerder, die daar zelf vaak niet aan toekomt.
De discussie over de trackingmethoden ging over de wijze waarop netwerken doormeten. Marko Dobroschelski (Daisycon) gaf aan dat er voornamelijk op drie manieren wordt doorgemeten: op basis van de sessie, cookie of door middel van fingerprint tracking. Dit vormde weer de basis voor een discussie tussen Marko Dobroschelski en Thomas Joosten van M4N. Er was een verschil van inzicht over de lengte waarop fingerprint tracking toegepast dient te worden. Volgens Marko zou de termijn waarop fingerprint tracking toegepast mag worden, maximaal 10 dagen bedragen. M4N gaf aan dat deze termijn gelijkgesteld kan worden aan de geldigheidstermijn van de cookie.
Verschillen in Affiliate Marketing tussen Nederland en België
Tijdens de laatste presentatieronde werd onder andere door Sharmany Smet (Neckermann.com) een presentatie gegeven. Hij ging in op de verschillen tussen affiliate marketing in Nederland en België. Hij gaf aan dat de conversiepercentages in Nederland hoger liggen dan in België. Het weigeringpercentage van consumenten bij het doen van een aankoop ligt in België hoger, maar het retourpercentage van goederen ligt beduidend lager. Binnen België kan onderscheid gemaakt worden tussen Vlaanderen en Wallonië. Neckermann ziet dat Vlaanderen ten opzichte van Wallonië beter converteert. Qua kosten is voor Neckermann de Belgische affiliate marketing campagne duurder: dit komt door de concurrentie die in België groter is. Toch ziet Sharmany dat de meeste affiliates in België zich richten op zoekmachinemarketing en dat het voornamelijk Nederlanders zijn die actief zijn in de Belgische markt. Hij vroeg zich dan ook af: “Waar zijn de Belgische affiliates?”
Dit artikel is geschreven door Robert Schippers
Op het affiliateforum zaten een paar Vlamingen en die schreven altijd dat er te weinig affiliateprogramma’s in Belgie waren. Ik denk dat dat nog steeds het grootste probleem is. Het is niet interessant om allerlei websites op te zetten als er amper programma’s voor zijn.
Ten tweede heb je in NL duizenden startpagina’s. In het buitenland kennen ze die haast niet.
Daarnaast zijn er natuurlijk de slimme Nederlandse jongetjes en meisjes die al jaren terug een deel van de Belgische markt hebben ingepakt.
In reactie op het stukje van Ralph Remkes over kortingscodes:
Ik begrijp dat het voor de adverteerders interessant kan zijn om kortingscodes in te zetten als marketing tool voor de wat minder bekende producten, maar als publisher constateren wij juist een veel groter gebruik van en interesse in de algemene kortingscodes. Mooie voorbeelden hiervan zijn de kortingscodes voor gratis verzendkosten van bol.com en de korting op de belangrijkste producten van Dell.
Hoi allemaal,
Ben Oggy van Testnet Belgie en heb die artikel van een collega toegestuurd gekregen. Ik lees Marketingfacts op dagelijks basis en vind het fijn om te ontdekken waar jullie in Nederland mee bezig zijn op vlak van internet marketing in al zijn vormen.
Ik denk dat een vergelijking echt niet mogelijk is en dat men rekening moet houden met een aantal zeer belangriijke factoren ( verschillen ):
– ondernemenschap ( in Nederland is geen idee te gek )
– financiering vinden voor je projecten ( hoe makkelijk het is om stabiele, serieuse projecten te financieren )
– aantal internet gebruikers ( BE 1/3 van NL )
– cultuur en consumers patterns ( in Belgie veel minder geneigd om online te kopen )
– tweetaligheid en het feit dat veel mensen van Wallonie eigenlijk op .fr gaan surfen
De markt is zeker een stuk kleiner, maar er zijn wel voldoende mensen die het nog durven en willen proberen ( zoals ik, ben zelf ook publisher met +5 websites ). Om die mensen te bereiken heb je wel tijd en inspanningen nodig maar ze zijn er wel. Misschien niet op Affiliate dag en misschien niet zo erg actief als de NL publishers, maar ja, komt nog allemaal 🙂
**Dit is een persoonlijke mening** 🙂
Groetjes,
Oggy Popov
Beste Oggy,
Bedankt voor de toelichting! De verschillen zoals genoemd in het artikel waren afkomstig van de presentatie van Neckermann, slechts 1 campagne van de vele campagnes. Ik ben het met je eens dat vergelijken dan lastig is.
Een tweetal conclusies die je wat mij betreft wel kunt trekken (wat ik ook van andere adverteerders gehoord hebt), zijn:
– In Belgie is men inderdaad geneigd minder online te kopen
– Als men in Belgie online koopt, is het retourpercentage lager dan in Nederland: Belgen retourneren producten minder snel.
Groeten,
Robert
Van mijn ervaring vind ik dat de Belgen trouwe en serieuze klanten zijn, die minder snel gaan klagen. Wat dat betreft heeft de BE e-commerce wel goede kansen om nog beter te presteren. Ik denk wel dat het een kwestie van tijd is totdat men ook in Belgie het internet als een volwaardig marketing en aankoop channel gaat beschouwen.
Groetjes,
Oggy
Prima artikel David. Even een aantal zaken ter aanvulling:
– Er was een verschil in de sessies tussen gevorderden en beginners. Dat zou beter aangeduid kunnen worden.
– Jammer genoeg weinig internationale sprekers. Benchmarketing, best practices. Altijd goed om te weten hoe ze het doen in Denemarken, Duitsland, Frankrijk etc.
Voor de rest “the place to be” voor iedereen die direct of indirect wat te maken heeft met affiliatemarketing in de breedste zin van het woord. Volgend jaar ben ik er hopelijk weer bij.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!