Maatschappelijk verantwoorde jongerenmarketing?

26 mei 2009, 10:12

{title}‘Kidsmarketeers zijn vergelijkbaar met pedofielen.’ Goedemiddag. Lekkere oneliner, halverwege de recente documentaire Consuming Kids van Adriana Barbaro & Jeremy Earp. Lijkt ons een wat boude stelling, maar het illustreert wel dat het onderwerp gevoelig ligt, met name waar het jongere kinderen betreft. Anderzijds, er ís op het moment wel een duidelijke mentaliteits- en gedragsverandering waarneembaar bij organisaties en marketeers die zich nadrukkelijk tot kinderen richten. Dat stelt Dennis Hoogervorst, oprichter en hoofdredacteur van youngmarketing.nl in zijn eerste bijdrage als vaste jongerenmarketingschrijver – yep zijn we heel blij mee – aan MarketingTribune:

‘Eerder in dit millennium kon een zoutjesverkoper op het jaarlijkse congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing nog zonder blikken of blozen verkondigen alles te doen om zoveel mogelijk dozen chips te over de toonbank te krijgen. Op de laatste editie van dat congres, een paar weken geleden, sprak niemand over dozenschuiven of iets wat daarop lijkt. Nee, in meerdere presentaties kwamen de begrippen echtheid, eerlijkheid en relevantie terug.’ Dennis geeft ook voorbeelden die dat illustreren als de Blue Band Healthy Heroes, de Pepsi Mystery Footvolley Tournaments en de Unox Hollandse Vliegerdag. De vraag aan u voor Facts Inside: Is dit echt en goed – die nieuwe maatschappelijke betrokkenheid – of is dit extra fout? Of iets daar tussenin?

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Linksom:

    Fastmovers willen dozen schuiven. Nu de kritiek op de rommel (want slecht voor de gezondheid van de kids, ze worden er dik van) die ze in die dozen stoppen toeneemt, wurmen ze zich in bochten voor een beter imago. Pure hypocrisie. Want ze willen dozen schuiven. Zoveel mogelijk.

    De Pepsi’s en Cola’s van deze wereld moeten niet opeens gaan doen of ze gezonde drankjes verkopen want dat doen ze niet. Je kunt beter water drinken. Trouwens, er zit cocaïne in Red Bull, schijnt.


    26 mei 2009 om 10:50
    Michel van Kats

    Hier geloof ik inderdaad helemaal niets van. Authentiek doen omaar tegelijkertijd precies dezelfde doelen hebben als ‘vroeger’. Zoals Matthijs al aangaf willen ook fastmovers gewoon dozen schuiven.

    Bovendien, mag er ethisch gezien wel veel meer wanneer campagnes op mensen boven de 18 worden getarget? Geloof niet organisaties hier echt rekening mee houden…


    26 mei 2009 om 12:14
    Dennis Hoogervorst

    Altijd gevaarlijk, een paar zinnen uit een artikel halen. Voordat het bovenstaande tot een verkeerde conclusie leidt: ik heb juist getracht om mijn bijdrage voor MT11 een positieve insteek te geven. Die nuance valt nu weg.

    Natuurlijk spelen er commerciële belangen, maar is dat erg? Dat adverteerders nu ook ‘goed’ doen, lijkt me mooi meegenomen, zelfs als er ‘bijbedoelingen’ mee gemoeid zijn. En essentieel daarbij: als ze in de perceptie(!) van jongeren níet echt, eerlijk en relevant zijn, scoren ze ook niet!


    26 mei 2009 om 12:57
    Jelle

    @Jaap bloem

    Teveel eerlijkheid naar uw believen? hmm, dat is een domme T fout :-|. Je pakt wel het leukste deel moet ik zeggen 🙂 Ik beschrijf gewoon het proces van tijd die je ergens investeert en de bloglezers die het je oplevert aan de hand van voorbeeldje :-). Aangezien ik wel geloof in slechte reclame maar verwijderen van blogje slechtere reclame is kan ik niet meer vragen als gewoon blogje te lezen en dan te oordelen 🙂

    Klik jaap’s link maar anders vertrouwd niemand het 🙂


    26 mei 2009 om 17:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!