• Usability & design
    wordt gesponsord door

De Hyves-toolbar: Wapen in de strijd tegen Facebook?

De Hyves-toolbar: Wapen in de strijd tegen Facebook?

{title}

Hyves mag dan volgens één op de drie kinderen verslavend zijn meldde het NOS Jeugdjournaal, de Nederlandse sociale netwerkpionier wordt de laatste tijd nogal eens geassocieerd met defrienden en ontnetwerken. Met 8.753.904 leden lijkt er vooralsnog geen vuiltje aan de lucht, maar mijn gevoel zegt dat Hyves in de categorie 25+ in Nederland terrein verliest - of op z’n minst prijsgeeft - aan het internationalere en (dus?) een tikkeltje hippere Facebook.

Deels misschien wel terecht. Op Facebook kun je alles doen vanuit één startpagina. Daar zie je direct wat je ‘vrienden’ allemaal onderling uitspoken, inclusief de reacties op een reactie. Op de interface van Hyves verdwaal je al snel in een doolhof van functionaliteiten.

Gelukkig behoor ik tot de Hyvende happy few van vijf procent (toch zo’n 400.000 leden, really incrowd hoor…) die de allernieuwste Hyves-toolbar mag uittesten. Ook is er een desktop-applicatie, Hyves Desktop 1.0, maar laten we wel wezen, wie heeft na Tweetdeck, Prism, Presto, enzovoorts, zin om óók nog een desktop-ding voor Hyves te beheren? Daarbij, Hyves heeft van de toolbar een alleraardigst balkje gemaakt - wellicht zelfs een wapen in de strijd tegen Facebook?

De downloadbare toolbar, die bij Firefox installeert als add-on, werkt prettig en doet zelfs precies wat de homepage node mist. Klik op ‘Buzz!’ en in een linker sidebar opent de buzz van m’n vrienden. Direct zie je chronologisch waar je netwerk zich mee bezighoudt (een oude bekende gaat volgende week trouwen!). Bij een klik op ‘Foto’s’ zie ik dat Hyves-boegbeeld Raymond Spanjar maandag in een te vet vakantiehuis met zwembad verbleef (‘helaas geen vlucht te krijgen’), terwijl hij daarvoor zat te feesten in Monaco.

Op Spanjars foto’s kan ik direct reageren, of ik klik op de toolbar ‘Krabbels’ om er één op z’n profiel te plaatsen. Desnoods klik ik op mijn ‘Inbox’ (nu nul berichten, zie ik in een oogopslag), om van daaruit een Hyves-mail te sturen naar Spanjar. Verder is er de button ‘H’ om de sidebar te openen c.q. te sluiten (waarom geen Hyves-logo?), een zoekscherm om Hyvers te zoeken én het tabje ‘Naar Hyves’. Daarin ook opties als Blogs, Muziek, Video en Gagdets.

{title}

Wel jammer: bij Blogs kom je bij de posts in ‘Uitgelicht’. Graag had ik een feedoptie gezien waarmee ik de blogs van mijn netwerk kan beheren. Die kun je wel apart bekijken, maar alleen via een dropdown in het menuutje van Buzz. Ook kun je artikelen direct via ‘Hyve dit!’ op je profiel plaatsen, maar waar deze terecht komen, is mij echt een raadsel… Ik zou deze berichten graag terug zien in Buzz, inclusief reacties.

En via Buzz kun je niet direct à la Twitter laten weten wat je aan het doen bent. In Hyves-lingo heet dat trouwens ‘WWW’, wie wat waar. Daarvoor moet je eerst via de pijltjes bovenaan in de sidebar naar WWW hoppen, om van daar hélémaal naar beneden te scrollen én nog een keer te klikken om iets toe te voegen. Dat moet beter. Net als refreshen van de buzz, dat gebeurt nu nog niet automatisch.

Een laatste verzoekje: veel mensen hebben al een Google- of Yahoo-toolbar. Ik gebruik zelf Yahoo op m’n pc, vanwege de optie om buttons van Facebook, YouTube, Wikipedia naar wens op de toolbar te plaatsen. RSS-feeds en veel bezochte pagina’s plaats ik dan weer op bladwijzerwerkbalk van Firefox. Als Hyves na de testfase deze mogelijkheden nog even toevoegt, is de Hyves-toolbar hét ideale social network-instrument. Of niet?


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Denk inderdaad dat deze nieuwe mogelijkheden Hyves vooruit helpen. Ik zelf ben ook sinds kort overgestapt naar Facebook. Interface vind ik overzichtelijker. Het internationale aspect is hierin ook belangrijk, je komt weer veel oude bekende tegen van periodes in het buitenland, erg leuk! De gang naar Facebook heeft daarnaast volgens mij ook met imago te maken. Hyves voelt denk ik voor veel 25+ als een schoolplein... Ondanks dit blijft Hyves een mooi Nederlands product met toekomst, welicht iets meer in de niche van het jongeren segment.

    geplaatst op
  • Ik had liever dat hyves zich meer zou focussen op de mobiele applicatie of mobiele variant van hyves. Want daarin schieten ze wat mij betreft nog steeds te kort.. Te weinig toestellen worden nog ondersteund en de functionaliteiten schieten van de mobiele versie van hyves nog te kort en zit niet logisch in elkaar. (vervent blackberry gebruiker).

    Persoonlijk heb ik wat tegen toolbars, heb liever widgets/gadgets zoals je deze kunt gebruiken voor je igoogle pagina of yahoo.

    Emiel.

    geplaatst op
  • @Ida: dank voor je toevoeging over buitenland. Daar zit hem de crux. Vanaf studietijd en start werkzame leven bouwen de meeste HBO-plussers een internationaal netwerk op, door reizen en business meetings. Dat netwerk zit al vaak op Facebook, zo groeit de mijne tegenwoordig ook als kool. Hyves is meer een soort schoolbank geworden. Wat wél opvalt is dat mijn 'provinciale' netwerk groeit op hyves, terwijl mijn 'stadse' netwerk massaal overstapt op Facebook. Gek hè?

    @ Emiel: ik denk dat mobiele apps bij Hyves nog een ondergeschoven kindje zijn vanwege de kosten en de verkeerde doelgroep. Blackberry is toch een beetje voor de zakelijke techfreaks (no person offence intended). Zit de scholier/student wel met z'n blackberry te vlooien op hyves? Als ik hen was zou ik vol inzetten op de iPhone - volgens mij wordt dat helemaal hét ding bij die doelgroepen. Ik zal Raymond eens vragen als ie terug is van zijn vakantie!

    geplaatst op
  • @Remco
    Ida = Ido ;)

    geplaatst op
  • off topic: [schele henkie biedt zijn welgemeende excuses aan richting Ida=Ido middels knieval]

    geplaatst op
  • Toolbars en installers zijn zóóó pre-2000...wat is de volgende stap een klein paars aapje wat de naam Hyves Buddy krijgt ;)

    geplaatst op
  • Duidelijke trend te zien in mijn netwerken en bij mijzelf. De lichting internetters die Hyves als eerste adopteerden, studenten/innovators/25+ers zijn een beetje hyves-moe aan het worden.

    Dit komt volgens mij door verscheidene redenen:
    - de kinderlijke vorm van communiceren vanuit het bedrijf zelf
    - het "wij-zijn-niet-commercieel"- imago dat ze proberen vol te houden en niet zijn.
    - drukke lay-out
    - haperende techniek, sterk verbeterd overigens.
    - overkill aan hyves exposure in reclames, media etc.

    Sowieso een product waar we trots op mogen zijn als nederlanders, maar facebook is wel superieur en wat "volwassener". Ook de het internationale aspect speelt uiteraard mee, zoals eerder opgemerkt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.