Collaboration in the Cloud

8 juni 2009, 06:09

Dinsdag was het zover. Het boek “Collaboration in the Cloud: How cross-boundary collaboration is transforming business” – waar ik en vele anderen menig zweetdruppeltje aan hebben gespendeerd – werd eindelijk officieel uitgereikt. In het nieuwe Microsoft pand vond de uitreiking plaats onder leiding van Sogeti CEO Jeroen Versteeg en Microsoft General Manager Theo Rinsema. Samen met collega en mede-auteur Clemens Reijnen (@clemensreijnen) heb ik die middag een presentatie gegeven waarin de rode draad van het boek werd besproken.

Samenwerking tussen mensen en bedrijven is van levensbelang om te overleven in de hedendaagse gehyperlinkte zakenwereld. De snelheid van verandering, de onvoorspelbaarheid en het toenemende sociale karakter van de markt, zorgen ervoor dat nieuwe vormen van samenwerken een onderscheidende factor worden voor organisaties. Deze nieuwe manieren van samenwerken, zoals Wikipedia, Twitter, Facebook, LindkedIn, Second Life, World of Warcraft, Hyves en MSN, bestaan al een tijd binnen de privésfeer van de medewerkers, maar nu sijpelen ze ook bestaande organisaties binnen en veranderen ze tegelijkertijd bestaande bedrijfsprocessen.

In het boek worden de veranderingen en mogelijkheden besproken die zich overal voordoen, nu een nieuwe zakenwereld herrijst uit de kruitdampen van de financiële crisis. Besproken worden organisaties die zijn gebaseerd op een nieuw managementmodel, waarbij innovatie en samenwerking onderdeel zijn van de cultuur. Behandeld wordt hoe bedrijfsprocessen van diverse organisaties snel aan elkaar gekoppeld kunnen worden om de markt zo vlug en zo optimaal mogelijk te bedienen. Het boek toont hoe bedrijfsmuren naar beneden gehaald kunnen worden, teneinde optimaal te profiteren van de mogelijkheden die nieuwe technologiëen zoals Cloud Computing te bieden hebben.

Geinteresseerden kunnen het boek hier downloaden. Uiteraard is het ook op papier verkrijgbaar ;).

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

10 Reacties

    minke van hooff

    Gefeliciteerd Sander met je boek! Ik ga het met interesse lezen!


    8 juni 2009 om 06:31
    hans den Reijer

    Was er al aan begonnen , na het twee weken geleden te hebben gedownload. Goed boek, maakt duidelijk dat niet alleen de tools maar ook het gedrag van mensen moet wijzigen om gebruik te kunnen maken van alle kansen.


    8 juni 2009 om 06:41
    mgvandenbroek

    Ziet er goed uit. Ik ga hem op hardcopy lezen. Proficiat, Sander en de rest van Sogeti/VINT


    8 juni 2009 om 07:40
    Ronald van den Hoff

    Van harte gefeliciteerd!!


    8 juni 2009 om 08:11
    Arne

    Vast een prima boek, maar de gemiddelde consument is nog steeds helemaal niet empowered om zelfstandig met het internet iets collaboratiefs op te zetten. Alle bestaande tools zijn niet intelligent en bestaan louter uit passieve informatie zonder betekenis of relevantie t.a.z van andere data of gegevens.

    Ik vind het jammer dat er geen tools en API’s voor gewone mensen voorhanden zijn of ontwikkeld worden. Het kunnen openen van een gratis blog of Twitter account is mijns inziens niet de weg naar de echt connected cloud. Binnen zakelijke omgevingen moet ik ook nog het eerste collaboratieve project zien, dat ECHT meerwaarde heeft en geeft. De simpele regel van hoe groter het bedrijf hoe slechter de tools gaat bij mij tot nu toe altijd op. De enigste werkelijke innovatie is enkel bij kleine bedrijven te vinden.


    8 juni 2009 om 10:46
    Thomas Wouters

    Beetje jammer, het is verouderd… ik mis wave’s….. :/


    9 juni 2009 om 20:44
    Thomas Wouters

    @jaap Hoe bedoel je? Gezondheidszorg is toch van ons allemaal?

    Dat al deze ‘samenwerkings’ concept door Wave mogelijk geheel of iig grotendeels niet meer relevant zijn.

    Heb jij ooit wel es geprobeerd een wiki te editen? gods on mogelijk.


    9 juni 2009 om 21:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!