Kim’s Keek op de Week: EZ als trendsetter en jonge honden als de nieuwe keynotes

12 juni 2009, 09:14

{title}Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’ hier op Marketingfacts.nl. Vorige week schreef ik over: duikrobot zoekt zwarte doos, gamen met geur en LED-trends. Deze week: een exclusief interview met het Ministerie van EZ, de tweetup van @MaximeVerhagen en 7 Nederlandse creatieve pioniers.

{title}En zo zat ik op het bankje bij Minister Van der Hoeven (EZ). Ze had Idealize hoogstpersoonlijk toestemming gegeven voor een exclusief video-interview en dat is best wel heel erg bijzonder. Vooral omdat er geen persvoorlichter aan te pas kwam, ik mocht vragen wat ik wilde en zelfs de gemonteerde versie niet langs alle diplomatieke lagen hoefde. Volledige transparantie dus. Daarin is EZ binnen de overheid een heuse trendsetter, met een LinkedIn-groep en twee twitterende EZ-innovatiemakers.

Onrust van de PVV

Het video-interview was met deze twee twitteraars, oftewel Linda van Duivenbode (@DuifNL) en Krispijn Beek (@KrispijnBeek). Zij zijn de beleidsmakers van innovatief EZ en daarmee de trendsetters van overheid2.0, innovatie2.0 en ambtenaren2.0. Zij veranderen burgerparticipatie in co-creatie en de overheidsmonitor in crowdsourcing. Deze hele week zijn ze ook nog eens gasthoofdredacteur op Idealize en vertellen ze over alles wat ze opvalt. Zo schrijft Van Duivenbode over de tweetup van @MaximeVerhagen, de onrust van de PVV als populaire partij onder jongeren en de iPhone als alweer uncool. Deze burger is alvast onder de indruk.

7 Startende pioniers

{title}Met enige trots kan ik melden dat Idealize stevig groeit. Niet alleen in bereik, maar vooral ook als merk en het meest belangrijk: als platform voor de creatieve professional. Steeds meer mensen laten via een Thinkstyle van zich horen en zo wordt Idealize steeds meer de verzamelplaats van alles wat er in Nederland gebeurt omtrent vernieuwende ideeën. Sinds deze week staan 7 startende pioniers met een interview in een Idealize special op NuZakelijk. Dat is een behoorlijk groot en interessant podium en wie weet wat daar allemaal uitkomt. Dat betekent 7 blije pioniers en 1 erg blije hoofdredacteur.

Zo klopt Matthijs Schippers met zijn muziek-label-magazine aan de deur van Topnotch-oprichter Kees de Koning. Tomas Overtoom treedt met Ontfront in de voetsporen van succesvol streetcouturier Daryl van Wouw. En upcoming talent Tessa Cramer gaat de strijd aan met gevestigd trendwatcher Vincent Everts. Nieuw talent meets succesvolle pioniers, oftewel: de nieuwe generatie meets de gevestigde orde en dat levert spannende content op.

Keynotes versus Jonge honden

Volgende stap is het echte podium. Ik erger me wel eens aan de setting van discussiepanels. Steeds opnieuw zitten ceo’s, hoofdredacteuren en supercreatieven bij elkaar om te praten over Blue Ocean’s en innovatie-strategieën. En bij de aankondiging van congressen wordt alleen maar gepronkt met internationale keynotes. Keynotes zijn belangrijk, maar ik pleit voor keynotes versus jonge honden. Dat is boeiend voor bezoekers, de jonge hond én voor Mr. Keynote himself. Gijs van Wulfen gaat de uitdaging aan met zijn Inspiratie Congres op 15 september. Na elke ‘hoofdgast’ mag een ‘jonge hond’ zijn nieuwe idee/ontwerp/product/concept presenteren in een soort ‘Pecha Kucha stijl’. Iedereen met een Thinkstyle mag pitchen voor een plek op het podium, hoe ontzettend cool is dat?

Prachtig format voor paneldiscussie/congres nieuwe stijl. Wie durft?

Kim Swagemakers
Site owner Idealize.nl bij ilse media bv

Nu als site owner Idealize.nl 24/7 bezig met alles rondom vernieuwende ideeën in NL. Continue op zoek naar nieuwe concepten, ontwerpen, maar vooral ook nieuw talent. Dat is mijn baan, maar is nog meer mijn natuur. In 1996 startte ik mijn eigen tekstbureau en stapte meteen de www-wereld binnen. Uiteindelijk via wat digitale omzwervingen bij ilse media beland en via VrouwOnline, ilse.nl en Web-log.nl nu bij Idealize. Mijn andere passie is mode en deze twee hebben alles met elkaar te maken. De invloed van internet op de traditionele fashionindustrie is groot en dat leg ik als FashionGeek haarfijn uit in workshops en lezingen. daarnaast doe ik nog een poging her en der te bloggen, voorlopig is Marketingfacts een vaste stek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!