Microsoft investeert miljarden per jaar in Bing

22 juni 2009, 04:07

Bing & DecideHier en daar klinken positieve geluiden over Bing, de nieuwe zoekmachine van Microsoft die begin deze maand gelanceerd werd. Steve Ballmer heeft vrijdag investeerders laten weten met een ‘lange adem’ in te gaan zetten op search. “In our industry, the No. 1 mistake that people make is that they quit too early,” zei Ballmer. Het betekent, naast de al geplande 80 tot 100 miljoen dollar aan marketing en advertising, investeringen van 1 tot 2 miljard dollar per jaar (Bron: WSJ, zie o.a. Webwereld, De Telegraaf).

Ballmer zegt in het artikel in de WSJ dat hij het jammer vindt niet eerder vol ingezet te hebben op search. Microsoft gaat met veel geduld wachten todat consumenten Bing zullen gebruiken. Op Webwereld wordt de vergelijking getrokken met de X-box. Ook in de markt voor gameconsoles duurde het even (lees: investeerde Microsoft miljarden) voordat Microsoft voet aan de grond had…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Paul Hottinga

    Ben toch bang dat je het niet gaat redden met het inzetten op veel marketing.

    Google is ook niet groot geworden door de inzet van veel marketing, maar door het bieden van een goed werkende, makkelijke zoekmachine.

    Paar kleine testjes levert toch betere zoekresultaten op met Google.


    22 juni 2009 om 04:44
    ewout@onedaycompany.nl

    Microsoft hoeft ook niet veel te doen: als ze met Bing maar een paar procenten beter scoren dan tot nu toe, dan harken ze weer zoveel advertentiegeld naar binnen, dat ze die “miljarden” (lees: miljoenen) er graag voor zullen over hebben.

    Bing is een redelijk alternatief en het is voor het eerst sinds tijden dat een zoek-initiatief van het bedrijf niet tegenvalt. Zou Microsoft bezig zijn aan een voorzichtige come back? : over Windows 7 zijn de kritieken tot nu toe vriendelijk, XBOX doet het nog steeds erg goed en is de trendsetter in zijn markt (misschien omdat ze op een gezonde afstand staan van M. ?).

    Zou leuk zijn als niet alleen de silent majority, maar ook de trendsetters iets meer tevreden over het bedrijf zouden worden. Komt er misschien weer iets wat op competitie lijkt.


    22 juni 2009 om 05:12
    Freek

    Ik gebruik Bing nu al enkele weken naar grote tevredenheid, heel bijzonder hoe ze daar ineens een volwaardig Google alternatief hebben neergezet! 🙂

    @Paul: ik denk dat als je Google wil verstoten/evenaren je wel met marketing MOET gooien. Ten tijde van Google’s opkomst was het Search Engine landschap nog redelijk gefragmenteerd: Altavista, Ilse, Ask.com, Askjeeves, Yahoo, MSN search etc. Nu gebruikt ongeveer iedereen in de Westerse wereld Google. en het is lastig om een dergelijk monopolie te doorbreken.

    @ Ewout, helemaal eens. MS doet hele stoere dingen, maar hebben een redelijk negatieve reputatie door hun gedrag in het verleden. Ik geef ze iig het voordeel van de twijfel.

    Wat ik overigens niet snap is dat Microsoft de uitrol van Bing gefaseerd doet. Ik moet nu mijn zoekmachine instellen op US English om echt hele goede resultaten te krijgen. De NL variant is nog niet optimaal. Weet iemand waarom dat is?


    22 juni 2009 om 07:36
    jmd1

    @Freek: en jawel.. MS heeft ook een webcare team!


    22 juni 2009 om 07:49
    luuk.ros

    @ paul

    * Google is ook niet groot geworden door de inzet van veel marketing, maar door het bieden van een goed werkende, makkelijke zoekmachine. *

    Nah, het product was from scratch fantastisch, de vind & beschikbaarheid optimaal, zo goed dat er geen marketingcommunicatie meer nodig was om het weg te zetten onder gebruikers, maar er is héééél veel aan marketing gedaan: het product management was heel goed Er is alleen nooit voor gebruikspromotie geadverteerd.

    kan me niet voorstellen dat Bing een succes wordt, het zou wel gezond zijn.


    22 juni 2009 om 08:05
    Freek

    @jmd1, sorry maar ben toch echt geen MS medewerker 🙂 Wel een MS fan, maar dat straalt ook wel van mn post af 😉


    22 juni 2009 om 10:52
    Frans Peters

    Ik zie dat ik m;n reactie bij het verkeerde artikel had geplaatst, dus hierbij nogmaals om de discussie op gang te houden.

    Bing werkt perfect voor mijn gevoel, een hele verademing. Bij Google kom je tegenwoordig alleen maar producten tegen van Google zelf, ipv handige zoekresultaten.

    En ik heb Bing nog niet op censuur kunnen betrappen, iets waar Google tegenwoordig een gewoonte van begint te maken.


    23 juni 2009 om 08:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!