Apple Iphone applicaties als marketingtool

25 juni 2009, 04:25

{title}Een recent onderzoek heeft aangetoond dat T-Mobile in Nederland ongeveer 140.000 Iphones verkocht heeft. Hoeveel Iphones er uit het buitenland geïmporteerd zijn is onduidelijk maar er kunnen rustig nog enkele duizenden Iphones bijgerekend worden. Het gegeven dat er in drie dagen tijd meer dan 1 miljoen Iphones 3GS over de toonbank zijn gegaan en meer dan 6 miljoen mensen de software update gedownload hebben draagt hier alleen maar aan bij.

Een onderzoek van Rubicon Consulting laat onder andere zien dat Apple Iphone gebruikers uitermate tevreden zijn met hun Iphone, de Iphone het gebruik van mobiel internet vergroot (Iphone gebruikers zijn volgens de Statcouter-cijfers voor 45% verantwoordelijk voor het mobiele internetverkeer) en dat de gebruikers over het algemeen jong zijn, een leeftijd van onder de 30 jaar en 15% zijn studenten.

Nieuwe marketingtool

Al met al maakt dit de Apple Iphone langzaam tot een (voor sommigen dé) nieuwe marketingtool. Hierbij moet met name gekeken worden naar de mogelijkheid van het introduceren van branded Iphone applications. Deze “apps” of toepassingen bieden meerdere commerciële mogelijkheden die als een soort widget op de Iphone gedownload kunnen worden door Iphone gebruikers. Gratis of tegen een kleine vergoeding.

Awareness met apps

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doorvertalen van een merk of dienst naar de Iphone waarbij gebruikers de applicatie downloaden als informatiebron. Kranten waaronder De Telegraaf en De Volkskrant zijn al actief als application op de Iphone waarmee de awareness vergoot wordt en de info altijd bij de hand is. Zo wordt bestaande lezers een extra dimensie geboden en wordt tegelijkertijd een nieuwe doelgroep aangeboord. Verder bieden ook social networks als Facebook en Hyves hun diensten aan via de Iphone apps waarmee ze hun werkterrein naar mobiel flink uitbreiden. Het wachten is nu nog wanneer deze partijen hier op een commerciële manier op in gaan spelen. Hiernaast bieden steeds meer adverteerders games en toepassingen aan waarmee een merkbeleving wordt gerealiseerd zonder dat dit al te commercieel overkomt. Zo is voor de nieuwe Transformers film een applicatie gelanceerd waarbij een serie van 4 digitale comic books gedownload kan worden, biedt Red Bull een F1 racegame aan en heeft BMW een Z4 Experience gelanceerd.

Ontwikkeltijd en continuïteit

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de commerciële mogelijkheden van de Iphone apps. Denk bijvoorbeeld ook aan hoe een Iphone app kan bijdragen aan een productintroductie waarbij middels de applicatie op een “speelse” manier kennis over het product en bekendheid rondom het product gerealiseerd wordt. Wel moet er hierbij goed nagedacht worden over de continuïteit van de applicatie gezien de ontwikkelingstijd en het goedkeuringsproces van Apple om de applicatie via de app store aan te mogen bieden.

3 Reacties

    bartfuzzle

    Off Topic: Fout in de eerste alinea, er zijn niet 3 maar 1 miljoen nieuwe iPhones 3GS over de toonbank gegaan

    On topic: interessante groei, samen met de exponentiële groei van het Android platform komt er een flinke base van gebruikers


    25 juni 2009 om 06:34
    Jan

    @ David: Ook marketing: je schrijft iPhone met een kleine i en een kapitale P. (iPhone en niet Iphone)


    25 juni 2009 om 08:59
    <a href=”https://www.branex.com/digital-marketi

    I’m feeling free to accept your showcasing group utilizes an online media the board apparatus.


    1 oktober 2020 om 13:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!