YouTellMe gaat product vergelijken met Augmented Reality

2 juli 2009, 05:01

Online productvergelijker YouTellMe is vandaag een pilot gestart met Augmented Reality. Daarmee haal je producten virtueel je huiskamer binnen, met hulp van een marker, zie bovenstaand filmpje en check zeker: ‘De Augmented Reality Hype Cycle’. De kracht van AR toegepast op online productvergelijken. Lijkt slim: het niet kunnen voelen/aanraken van een product is nog steeds één van de drempels van online shopping. Kan Augmented Reality helpen?

De mensen achter YouTellMe denken van wel, anders zouden ze er natuurlijk niet aan begonnen zijn. Iets met AR doet het natuurlijk ook leuk voor pr. Vandaar. YouTellMe heeft een aantal producten geselecteerd en uitgerust met de functie ‘virtueel product’. Gekozen is, om te beginnen, met een populaire LCD-televisie, een digitale camera (zie filmpje) en de neiuwe iPhone 3GS.

Joost Nauta, directeur en mede-oprichter van YouTellMe: “AR is een fantastische nieuwe technologie met eindeloze mogelijkheden. Natuurlijk heeft het ook een hoge gimmick factor, maar wij denken dat de technologie ook echt meerwaarde kan bieden voor online shoppers. Vandaar deze pilot. Nuttig kan het bijvoorbeeld zijn bij de aanschaf van een nieuwe televisie. Het is altijd moeilijk in te schatten hoe zo’n aankoop er uit zal zien in de huiskamer. Vooral met de grote schermen van tegenwoordig is het vaak een verassing of alles nog wel in verhouding zal zijn. Met deze technologie kun je het scherm al virtueel in de huiskamer hangen en van alle kanten bekijken.”

AR, zie nogmaals het stuk van Maarten Lens-Fitzgerald, zal waarschijnlijk het stempel van een hoge ‘gimmick factor’ achter zich laten. Als mensen niet AR-moe worden, tenminste. Bij YouTellMe denken ze dat ze er met het inzetten van AR beter in slagen om een beter beeld te scheppen van het product dat mensen willen kopen. Nauta ziet grote kansen voor het gebruik van Augmented Reality in e-commerce. “We zijn in overleg met enkele grote merken om de toepassing breder uit te rollen. Uiteindelijk zijn onze gebruikers echter de baas. Hun enthousiasme bepaalt of de pilot een vervolg krijgt.”

In februari interviewde ik Joost Nauta over wat ze met YouTellMe anders gingen doen dan andere vergelijkingssites. De titel zegt genoeg: ‘Productvergelijker YouTellMe: ‘Wij gaan Kieskeurig verslaan’’. Hieronder het interview:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Jos

    Joost (en anderen). coole feauture. Weer een reden voor mij om die oude webcam weer eens onder het stof vandaan te halen.


    2 juli 2009 om 11:48
    Thijs

    Tnx Jos! Ik dacht dat jij van de Macbook met ingebouwde cam was 😉


    2 juli 2009 om 13:37
    mangold

    Wauw, da’s gaaf! Dus in plaats van dat je super ouderwets gewoon meteen met je muis een 3D modelletje kunt draaien, mag je nu eerst je printer aanzetten, papier erin stoppen, een code uitprinten, het papiertje uit je printer pakken, de printer weer uitzetten, je webcam aanzetten, het papiertje voor je webcam bewegen en dan vlak langs dat pal in je gezichtsveld zittende papiertje heen naar zo’n draaiend 3D modelletje kijken. De techniek staat werkelijk voor nix!


    2 juli 2009 om 14:17
    Jeroen Peters

    Wauw, das gaaf! Dus in plaats van dat je super ouderwets gewoon meteen met je browser een webpagina opent moet je eerst een plugin installeren, browser herstarten, weer naar de web pagina gaan, wachten, wachten en wachten en dan zie je een logo bewegen! De techniek staat voor nix!

    Zo had je bijvoorbeeld op de introductie van Flash kunnen reageren.

    Waarom nou weer meteen afbranden?

    Waarom zie je niet dat je bijvoorbeeld dat printje (wat waarschijnlijk uit een printer komt waar het papier al in zit en die al aan staat) in de hoek van je kamer kan leggen, zodat je kan zien hoe je nieuwe TV eruit ziet in jouw interieur? Of dat voorbeeld van laatst waar het mogelijk werd kleding virtueel te passen? Of dat Lego voorbeeld, zelden een betere in-store promotie gezien.

    Ik snap dat afbranden werkelijk niet, zeker niet van mensen die hun geld verdienen met web technologie.

    Of ben je der klaar mee, en wil je niks nieuws meer leren? Goed nieuws voor je klanten.

    Kom op, zie de kans!


    2 juli 2009 om 16:48
    mangold

    @Jeroen:

    1. Toen Flash werd geïntroduceerd – onder de naam ‘Future Splash Animator’ – programmeerde ik websites vol animatie, chatrooms en video in Java. Ik had Flash dus niet echt nodig, maar vond het uiteindelijk best handig (tegen de tijd dat versie 5 uitkwam).

    2. Bij mij gaat de printer – onder het mom van ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ – alleen aan als er echt iets geprint moet worden.

    3. Als je zo’n 3D code print-out in de hoek achterin je kamer legt herkent die handige software ‘m niet meer, vanwege de te lage resolutie van je webcam.

    4. Ik brand consequent alles af wat ’t leven alleen maar moeilijker maakt. Sorry.

    5. Wél bruikbare toepassingen van augmented reality zijn te vinden op Google Android telefoontjes, en binnenkort ook op de iPhone 3GS.


    2 juli 2009 om 19:21
    Jeroen Peters

    @Carl:

    Ik bedoelde dus niet te zeggen dat jij zo reageerde op Flash (of zijn voorgangers), en dat jij ervaring hebt met Flash en ander web technieken moge duidelijk zijn.

    Mijn bedoelde punt was dat elk (nieuw) idee met die manier van reageren is af te branden en dat voegt zo weinig toe. Of het ooit wat wordt met augmented reality zoals getoond in het filmpje is inderdaad nog maar de vraag, van mij krijgt het in ieder geval het voordeel van de twijfel.

    Dus ik hou mijn aansteker nog even in mijn zak…


    2 juli 2009 om 20:47
    mangold

    @Jeroen: En mijn punt is dat ik in dat gedoe met zo’n papiertje echt absoluut geen toekomst zie. Augmented reality gaat om het augmenten van reality, niet om het augmenten van een stukje papier.

    Voor goed uitgevoerde augmented reality zie ik overigens een gouden toekomst weggelegd. In eerste instantie met van die ‘doorkijk-telefoontjes’, die alleen jou een kijkje op die digitaal uitgebreide wereld bieden, maar niet lang daarna met projectie/display/interface-systemen die vanuit de objecten zélf naar de gebruiker toe treden, en waarvoor je geen speciale apparatuur (of papiertjes) meer nodig hebt.


    3 juli 2009 om 04:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!