Hoe ontwikkel je het museum van de toekomst?

2 juli 2009, 03:14

Hoe ontwikkel je het museum van de toekomst?

Gisteren lanceerde het Nationaal Historisch Museum (NHM) de Nationale Portrettengalerij. Het veelbesproken jongste museum van Nederland laat hiermee voor het eerst zijn online ambities zien. Het NHM wil het meest innovatieve en toonaangevende (online) museum ter wereld te worden. Deze eerste campagne is daarom ook een vingeroefening in de inzet van sociale media, moderne communicatie technologie en online marketing voor musea.

Het bezoeken van een museum was eeuwenlang een redelijk passieve ervaring. In een mooi gebouw werden mooie dingen neergezet en dat moest voldoende zijn om het publiek te vermaken. Het Nationaal Historisch Museum wil dit veranderen. Het bezoek aan een museum moet een tot de verbeelding sprekende belevenis zijn. Voor het NHM speelt online hierbij een belangrijke rol.

Wereldwijd benutten maar weinig musea de kansen van online. Het MoMA en het Brooklyn Museum in New York twitteren enthousiast en het Powerhouse Museum in Sydney is vooral sterk in educatieve toepassingen (zie ook: The Future Museum: Connected, Social, Open). Op Flickr ontplooien verschillende musea op zich staande leuke activiteiten. Het is echter vooral nog pionieren en proberen wat werkt. Tijdens het jaarlijkse congres Communicating the Museum, vorige week in Malaga, gingen museumprofessionals aan de slag met sociale media planningen en werd gediscussieerd over zenden tegenover communiceren.

Hoe kan een museum online inzetten om een groter publiek op een meer interactieve manier te bereiken? Hoe kan het NHM met de inzet van social media en online marketing campagnes als de Nationale Portrettengalerij een succes maken?

Samen met Jasper Visser (communitymanager NHM) en Eight Media (internetbureau) proberen we antwoord te vinden op die vraag. Het eerste resultaat is een gelikte website, ingericht op de bezoeker, en een bescheiden marketingstrategie, waarbij vooral “uitproberen van verschillende ideeën” centraal staat. Er zijn Google AdWords aangekocht, een Facebook applicatie ontwikkeld en er wordt aangestuurd op gerichte linkbuilding activiteiten. Een verloting van tien portretten moet mensen nog extra motiveren om deel te nemen aan de campagne.

Is dit voldoende? En belangrijker, kan het NHM met campagnes als de Nationale Portrettengalerij zich profileren als een innovatief online museum? Wat zou het NHM verder kunnen en moeten doen om zijn publiek actief te bereiken en betrekken bij het museum? De komende tijd zal Jasper Visser of ik hier regelmatig verslag doen van onze speurtocht naar het museum van de toekomst. Suggesties van jullie zijn uiteraard meer dan welkom!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

32 Reacties

    Jasper Visser

    @maarten Layar heeft zich in zeer korte tijd goed op de kaart weten te zetten. Gefeliciteerd! Ik zie een miljoen kansen voor Layar en het NHM. Probleem (waar we al eerder over spraken) is onze database… die hebben we nog niet. Maar die komt wel en op dat moment zitten wij al lang om tafel!

    @sebastian Wat een geweldig project en wat een mooi initiatief. Kan ik daar een kijkje “achter de schermen” komen nemen? Ik ben heel erg benieuwd. Daarnaast: wat is er in jouw mening nog te verkennen? Welke kant denk je vooral op?


    2 juli 2009 om 05:41
    Sebastian Hagens

    @ Jasper, voor meer informatie rondom het project kunt u contact opnemen met Esther de Vries (esther@cbkwestbrabant.nl) van Centrum voor Beeldende Kunst en Vormgeving West-Brabant. Zij is de projectleider.

    Op het gebied van nieuwe manieren van communicatie kan een museum een veel breder publiek bereiken ben ik van mening. De huidige musea zijn vaak te passief en met de komst van internet is het tegenwoordiger makkelijker om meer informatie in te winnen dan werkelijk naar een museum te gaan. Zelf ben ik geen musea liefhebber, toch bevindt ik me op een kunstacademie waar het juist om kunst draait. Nu richt ik me persoonlijk voornamelijk op de nieuwe media-kunst, maar zonder eerst in de geschiedenis te kijken zal ik niet beginnen aan een nieuwe idee. Mijn bron: internet. Interessante vraagstelling is dan; waarom zou ik niet naar een museum gaan om juist dat als primaire bron te gebruiken. Hoe kan een museum een primaire bron aan informatie worden? Ik noem maar even een voorbeeld in mijn persoonlijke situatie.

    Ik denk zelf vooral in de kant van de beleving / interactie, als interactie ontwerper binnen een kunstomgeving. Dit kan op velen manieren, de techniek is er. Het zal echter wel moeten beginnen met een duidelijke doelstelling.

    Op jijmaaktgeschiedenis.nu vind ik het meest interessante de discussies die daar zullen ontstaan, ik mis zelf daar een duidelijke motivatie van een Nederlander waarom hij/zij een portret kiest als inspiratiebron. A + B, maar juist de + (de relatie) is het belangrijkste in mijn ogen.


    2 juli 2009 om 06:14
    Boudewijn

    wij zijn vanuit De Kleuver marketingcommunicatiegroep (www.dekleuver.nl) inmiddels al sinds begin 2009 bezig met de ontwikkeling van een virtueel museum met een sterke haal en breng functie (social media) voor historisch museum Het Kleine Veenloo in Veenendaal. In opdracht van het bestuur is een concept geschreven en hebben we gezamenlijk een subsidieaanvraag gedaan bij De Utrechtse Schatkamer. Inmiddels heeft trouwens de Rabobank een subsidie toegezegd vanuit het participatiefonds. De regionaal opererende Rabobank Vallei en Rijn steunt dit initiatief van harte vanwege de innovatie en maatschappelijke functie. Overige financiering zal plaatsvinden door sponsoren uit het bedrijfsleven. Het online museum wordt in Q4 ingericht en er zal een sterke nadruk liggen op crossmedia. Zo kan men bijvoorbeeld middels mobiele LBS zien wat er op een bepaalde plek volgens een tijdlijn gebeurd is en worden bewoners aangemoedigd de collectie aan te vullen en zullen vanuit de virtuele collectie weer fysieke thema tentoonstellingen worden ingericht. Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal andere musea voor een dergelijke strategie en concept.


    2 juli 2009 om 06:14
    William

    Goede idee om iets mat Augmented Reality te doen. Ook het Virtual Art House vind ik een goed project. Alleen het gevaar dreigt wel dat het van techniek af blijft hangen. De gemiddelde museumbezoeker is niet echt een 20-jarige whizzkid, dus ook zonder mobieltjes met layer moet er een intrigerende meerwaarde gemaakt kunnen worden. Belangrijker nog is dat medewerkers van musea zelf het ook moeten begrijpen (wat vaak een behoorlijke opgave is). Maar bij NHM zal dat misschien nu nog niet ter sprake zijn.

    Het virtual art house doet dat door een leerpakket erbij aan te bieden, slim.

    Misschien kan er in de geschiedenislessen iets door het NHM georganiseerd worden?

    En hoe leren we de digibete bezoeker wat meer bij door het laagdrempelig te houden?

    Ik zal er nog eens rustig over nadenken.. wie weet!


    2 juli 2009 om 06:17
    Justin

    Afgezien van de discussie of het NMH bestaansrecht heeft, is voor mij het fascinerende van een museum dat je heel dicht bij objecten of kunstwerken uit het verleden bent. Deze worden door het museum in een bepaalde context geplaatst (en die is altijd discutabel), want geschiedenis wil laten zien ‘hoe het geweest heeft kunnen zijn’. Door teveel van de originele bronnen af te gaan en allerlei reconstructies, interactieve animaties en andere presentatie hoogstandjes kom je niet dichter bij de bron. Reconstructies van de Akropolis zijn leuk en geven een ander beeld, maar de authentieke beelden in het British Museum zijn veel indrukwekkender. Daar komen de bezoekers voor, niet voor de verpakking erom heen. Natuurlijk is het gebouw en de inrichting ook belangrijk om de collectie tot zijn recht te laten komen, maar als je een collectie hebt die er echt toe doet, is het vrij irrelevant of je twittert of augmented reality inzet. Behalve als je daar je geld mee verdient;-) Ik denk dat het NHM eerst zijn bestaansrecht moet verdienen, zodra dat er is weten bezoekers de weg wel te vinden.


    2 juli 2009 om 06:33
    Jasper Visser

    @Sebastiaan Bedankt voor contactgegevens. Je persoonlijke verhaal herken ik en de vraag die je stelt is juist (en één die wij ook willen beantwoorden): hoe maak je van een museum een primaire bron van informatie?

    Wat je schrijft over beleving/interactie is de spijker op de kop, denk ik. Zeker voor een museum over geschiedenis (weet je nog, middelbare school, saai vak?). We werken keihard aan het ontwikkelen van een strategie om nieuwe media in te zetten om geschiedenis levend te maken. Beleving, ervaring, emotie. Als je hier meer ideeën over hebt, voorbeelden van of in je eigen werk hier over nadenkt (wat wel lijkt), dan ben ik benieuwd naar do’s en dont’s uit jouw ervaring.

    @Boudewijn Interessant. Is het al mogelijk hier iets meer van te zien?

    @William We gaan een prachtige digitale lespakketen opzetten. En, we houden in alles rekening met onze diversiteit aan bezoekers. Dat is een mooie uitdaging, vol kansen en ideeën, waarbij we altijd open staan voor goede suggesties.

    @Justin Voor zover ik weet heeft het Acropolis Museum al een enorme wachtlijst. Bezoekers komen dus ook voor de reconstructie. Bovendien ben ik het met je oneens dat een museum op de traditionele manier nog werkt. Kijk naar alle belangrijke musea in de wereld en je ziet dat ze heel actief zijn met het ontwikkelen van online strategieën, het proberen van Twitter etc. Niet meegaan in deze beweging, is een museum bouwen dat ondanks de inhoud al bij opening achterhaald is.


    2 juli 2009 om 07:09
    Justin

    @ Jasper

    Ik ken alleen de kant van de bezoeker wat betreft musea, dus ik heb geen professionele informatie over je stelling dat traditionele musea niet meer werken. Maar al de keren dat ik in het het British Museum was, Modern Tate of het Rijksmuseum was het er heel erg druk, geen idee wat de rol van Twitter of andere online media hierbij was. Naar mijn idee komen bezoekers omdat het prachtige musea zijn met (of door hun) bijzondere collecties die iedereen eens in het echt gezien wel hebben. Ongetwijfeld dat je door een uitgekiende (online) marketingcampagne nog meer bezoekers weet te trekken, maar naar mijn idee blijft de essentie van het museum je collectie. Dat lijkt me de grootste uitdaging voor een museum dat zich richt op de nationale geschiedenis (en dan kom je weer terug bij de discussie over het bestaansrecht waar dit topic niet over gaat), wat behandel je wel en wat niet en in welke context.

    De website bezoekers zetten Pim Fortuyn op 1 zie ik; wil je serieus op zulke response ingaan, dan bestaat het risico dat de waan van de dag gaat overheersen. Wat niet vreemd is als je er vanuit gaat dat het nationaal historisch besef laag is bij de bevolking, onder meer daarom dient een museum komen en vervolgens vraag je aan degene die weinig besef er van hebben wat ze willen terugzien in het museum.


    2 juli 2009 om 07:43
    Jasper Visser

    @Justin, Natuurlijk, the British Museum, Tate en het Rijksmuseum zijn prachtige musea met internationale allure. Er staan lange rijen omdat iedere stadsgids ze aanprijst (om maar een voorbeeld te noemen). Ze doen ook uitgebreid aan online marketing, maar zonder dat zou het er ook druk zijn. het MoMA is nog zo’n voorbeeld. Het MoMA verrijkt de ervaring van de bezoeker én de niet bezoeker echter ook door te Twitteren. Als je interesse hebt in (media)kunst raad ik je aan ze te volgen. Per dag een mooie portie inspiratie.

    Een ander voorbeeld is het Powerhouse Museum. Een lokaal georiënteerd, nogal suf museum, heeft internationale sterallure gekregen met misschien wel de beste online strategie van alle musea.

    Wat verder belangrijk is om te melden, is dat de collectie van het NHM soms wat lastig naar een museum te slepen is (of je moet het doen zoals het British Museum, maar dat is niet meer zo geaccepteerd 😉 ). De Hunnebedden, bijvoorbeeld. Nederlandse historie, maar wel in Drente. Of het Rijksmuseum, ook historie, maar dat gaan we niet in ons museum krijgen. Daarom moet het NHM ook digitaal sterk zijn, zodat je op het moment dat je bij die locaties staat, wij daar ook zijn en je meer kunnen vertellen, kunnen triggeren, geschiedenis kunnen laten beleven.

    Over het historisch besef, wat ik overigens een terechte opmerking vind: We vragen Nederlanders om hun inspiratiebron. Dit is geen Grootste Nederlander verkiezing. Het doel van de portrettengalerij is ook om mensen te laten zien “zij waren ook Nederlanders.” De uitkomst van deze campagne komt dan ook niet zomaar in het museum, daar gaat een grote redactieslag overheen. We geeft het ons inzicht in wat Nederlanders nu denken. Heel waardevol.


    2 juli 2009 om 08:00
    Jasper Visser

    @Erwin, Dat is precies (deel van) ons plan. Er zijn Flickr ToenΝ kanalen, die zijn heel interessant. Later dit jaar starten we een Beeldencampagne, die op dit soort zaken in moet spelen. Het NHM wil geschiedenis ook laten zien aan de hand van beelden (ipv. alleen verhalen) om zo de verbeelding te prikkelen, en beleving te veroorzaken. Niet alleen officiële beelden, maar juist ook persoonlijke beelden. Dank voor je bijdrage aan de discussie:)


    2 juli 2009 om 08:05
    Boudewijn

    @jasper er wordt nog gewerkt aan het artwork…ik zet het tzt online

    Wat wel een interessante kan zijn; Hoe kom je tot een succesvolle subsidie-aanvraag, want geld is er wel…

    wij kunnen daar in ondersteunen


    2 juli 2009 om 08:06
    Jasper Visser

    @Remco, Prachtig idee. Binnenkort zit ik met archiefbeeldspecialisten om bijvoorbeeld het Nederlands historisch beeld beter toegankelijk te maken voor Nederlanders. Er liggen zulke schatten verstopt in kelders etc. Tijdens een debat over “het beeld van Nederland” op 22 juni, liet inhoudelijk directeur Valentijn Byvanck enkele amateur videos zien van net na de Tweede Wereldoorlog. Prachtige (en aangrijpende) beelden waar de zaal stil van viel. Toen was daar geen podium voor, nu wel. Tijd om ze in ere te herstellen.


    2 juli 2009 om 08:46
    Justin

    @Jasper

    Persoonlijke documenten associeer ik eerder met micro-geschiedenis, niet met ‘nationaal historisch’. Dan denk ik eerder aan de grote verhalen waar al weer snel de hunebedden e.d. bij komen kijken. Als je die niet tot je beschikking hebt, moet je er op een andere manier invulling aan geven. Wellicht online en met veel beeld om zo de boodschap nog over te brengen. Is dan het fysieke museum dan nog essentieel? Anyway, ik ben benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken, ik heb alvast het visiedocument besteld. Waarschijnlijk krijg ik er dan een beter beeld van. En MoMa heb ik toegevoegd, dank voor de tip.


    2 juli 2009 om 09:13
    Jasper Visser

    Ongekend hoe constructief de Marketingfacts community meedenkt en meedoet. Wat een heerlijke groep mensen komt hier!

    In reactie op de tweets: Parallel aan het uitwerken/opzetten van de online strategie, werken we ook hard aan de invulling van het museum én het merk. Op alle fronten timmeren we aan de weg en de vruchten daarvan moeten snel te plukken zijn.


    2 juli 2009 om 09:59
    Jasper Visser

    @Theo, Als je deze concepten nogmaals wil sturen, mag ik je dan vragen dit naar de huidige directie en/of mij te doen?

    Je idee online bijdragen offline te belonen spreekt me aan. Helaas is het NHM voorlopig nog voornamelijk online en tijdens debatten te bezoeken, maar daar is zo’n koppeling ook mogelijk.


    2 juli 2009 om 12:41
    anderS

    Nav het aanstippen van het idee van primaire bron, en mijn eigen gedachte ‘wanneer zou ik naar dit museum willen gaan’ :

    Hoe vaak rij je door een straat met een interessante naam uit het verleden?

    Er staat verder weinig bij, en verteld mij dan ook weinig.

    Er zijn tegenwoordig van die RFID-barcodes meen ik (QT?)

    Stel dat je die in de straatnaam bordjes verwerkt. Ik scan het bordje, zit op het bankje en lees over de historie van die naam, danwel de historie van die plaats.

    Ook het layar idee lijkt me sterk, maar hoeft natuurlijk niet exclusief daarin gebracht worden. Ik kan me het NHM ook voorstellen als GoogleMAP over nederland heen, of verschillende maps per periode..

    Andere gedachte was de koppeling aan de stadsarchieven. A’dams gemeentearchief is best goed, heb zelf een foto van mijn buurt van 50 jaar geleden, maar als je dit voor heel NL centraal kunt ontsluiten via NHM dan wordt het voor mij al snel een primaire bron..


    3 juli 2009 om 09:37
    Jasper Visser

    @AnderS, Yes! Die Google Maps (of in die richting) staat op de planning. Nederlandse geschiedenis ontsluiten via tijd en plaats. Die straatnaambordjes: Geweldig! Hoe werkt dat? Is een iPhone camera voldoende goed om zoiets te doen (gecombineerd met een App)?


    3 juli 2009 om 10:16
    MartinePosthumadeBoer

    @Jasper: voor de Pitch hoeven ideeën nog niet helemaal uitgedacht zijn. Je pitch plannen of ideeën waarvan je denkt dat ze potentie hebben om verder ontwikkeld te worden.

    Zie je de achtste!


    12 augustus 2009 om 08:27
    asdfgt24l

    Our Website Will Provide You 70 Off With , etc.Free Ship Now and Free Return No Way,100 Satisfaction Guarantee!#13; designer Marc Newson has a subtle look line for Fall / Winter 2013 G-Star Raw collection brought . Newson combines technical modernism with Japanese denim. The articles are very reminiscent of European street wear. The collection looks comfortable to wear and has a subtlety that most guys could use effectively. The new collection features pea coats, down jacket, jeans jeans , denim jackets and round neck sweater. The collection is definitely reflective of the discerning man with an urban twist. A few pieces are on the lookout for the varsity jacket, pea coat, and the crewneck sweater. . Newson made excellent use of leather in his new clothing collection, with some pieces presents subtle leather sleeves and leather elbow pads Some of our most popular items are: cheap#13; The Varsity Jacket: a black varsity jacket. Minimal design with leather sleeves. The Pea Coat: double breast all-black coat. If show below the waist, and has leather sleeves Black Crewneck. The collection features a range of round neck sweater, but this is a staple. It’s all in black with elongated leather elbow pads. It also provides the tan G Star label on the bottom right corner. Since this is just a preview, it may be more parts that fall to the collection through time. So definitely be on the lookout for this collection. These are the perfect pieces for any type of guy. They were formed in any case with customer comfort in mind. #13; FFSDKA122F

    cheap christian louboutinidr

    michael kors factory outlettbf

    louboutin outletvpu

    lancel soldesajf

    vivienne westwood jewellerymbl


    9 september 2013 om 05:35
    Школа актерского мастерства Сергея Базарова

    Dazzling article . Will definitely copy it to my blog.Thanks.


    3 september 2014 om 20:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!