De tien kwaliteiten van een viral?

10 juli 2009, 04:45

{title}Zelf hou ik wel van lijstjes die over één onderwerp gaan en die aanvulling of kritiek behoeven of de mogelijkheid daartoe bieden. Volgens mij is dit er precies zo één: ‘10 Qualities That Can Make Your Video Go Viral’. Goede virals maken is niet gemakkelijk. Het kost een hoop tijd en succes is zeker niet vanzelfsprekend. Als je je er als bedrijf aan wilt wagen, kun je maar het beste beginnen met deze checklist, denken ze bij Hubspot:

1) Parodieer of spoof op/met iets dat zeker bekend is

2) Voeg muziek toe en doe dat uptempo

3) Hou het kort

4) Edit in scherpe, snelle scenens om aandacht vast te houden

5) Wees grappig, vooral voor onbekenden

6) Kwaliteit is niet king, creativiteit wel

7) Ga ‘beyond’ dagelijks leven en routine

8) Shockeer de kijker in de eerste vijf seconden

9) Gebruik geen corporate communicatiemiddelen als logo’s

Dat waren er negen. Ik heb er twee gecombineerd die allebei over muziek gingen. Uit de comments volgt nog een die zeker niet mag ontbreken. Als je dan de aandacht te pakken hebt, wil je wel dat mensen je kunnen vinden/terecht komen waar je graag ziet dat ze terecht komen.

10) Call to action

En wat ik wel grappig vind, en wat volledig ontbreekt in deze lijst, is de expliciete vermeldingen van de 3 g’s. Grof. Geil.Grappig. Grof en grappig vind je misschien in nummer 5 en nummer 8, hoewel niet zo expliciet. Dus

11) Geil

Welke kenmerken van een goede viral hebben we nu gemist? Heb het idee dat deze kenmerken een beetje oldschool zijn, en dat er vast nieuwe inzichten zijn ontstaan de afgelopen tijd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Maurice

    Ik zou nog zeggen dat “faciliteer het doorsturen” met met een add to twitter, add to social network, digg, etc. nog erbij zou moeten.


    10 juli 2009 om 06:22
    Jorne

    Inderdaad 4 G’s is een goede basis – of beter vertrekpunt – maar iedere branche vraagt weer om een eigen benadering van een viral. En ook iedere doelgroep. Zo vind je op http://www.autovirals.nl erg fraaie virals uit de automotive branche en één G is daar eigenlijk altijd belangrijk Grappig! Al is humor een relatief begrip…


    13 juli 2009 om 04:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!