Guerilla actie krassen op je auto
Persoonlijk ben ik een groot fan van guerilla marketing acties, mits ze echt leuk bedacht en goed uitgevoerd zijn natuurlijk. Zo was deze advocatuur actie in mijn optiek briljant. Vandaag kreeg ik in mijn mailbox van mede marketingfacts blogger Serge Fenenko ook een hele leuke actie: krassen op je auto.
Als auto bezitter die ook een tijdje bij Media Plaza gewerkt heeft weet ik hoe irritant krassen kunnen zijn. Dagelijks parkeren op het Jaarbeurs terrein staat namelijk garant voor een kras (of deuk) per week. Gelukkig niet van het formaat krassen van deze stickers.
Ik moet zeggen dat ik hem erg leuk bedacht vind en benieuwd ben hoeveel stikkers ik ga tegenkomen. Ik heb er zelf in ieder geval al een aantal ‘besteld’ bij Serge om hier in de buurt eens een aantal altijd fout parkerende auto’s zich een hoedje te laten schrikken. Als je zelf ook een paar stickers wil moet je Serge even {encode=”contact@novocortex.com ” title=”je adres mailen”}.
Hoe dan ook, ik vind hem erg leuk gemaakt en ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn voor de naambekendheid van Vrij Verzekerd.
Leuk, maar ik denk dat autobezitters hetzelfde zullen reageren als met die Was Me actie van Pascal Car Wash (op Molblog destijds): DON’T TOUCH MY CAR!
Toen ik tien jaar geleden als marketeer bij de importeur van Daewoo werkte, hadden we de “Kris Kras Kansweken”. Studenten plakten met een zuignapje een plastic zakje met een kras-kans kaart er in op auto’s die aantrekkelijk waren om in te ruilen door een Daewoo dealer.
De kras-kaartjes gaven tot 10.000 gulden extra inruil voordeel aan de eigenaar.
Echter, veel plakkers werden belaagd door de auto bezitter: “Blijf van mijn auto af!” en “Rot op, ik mot gene Dawot”.
Eén groep studenten is zelfs door een dealer van een ander merk bedreigd toen ze in zijn buurt de kans-kaarten plakten. Zelfs de politie erbij om de boel af te koelen…
Wel oa. een Bronzen Esprix gewonnen!
@Gosse AdB
We waren niet belaagd tijdens het plakken. Wellicht omdat het plakken van die static paper heel makkelijk is (net als het verwijderen:-) En omdat we de stickers hebben aangepast nog voor de actie. De krassen zagen er aanvankelijk zeer echt uit. En nu kun je van dichtbij snel zien dat dit geen echte kras is. Je schrik is dan gelijk weg.
Ik denk dat het beter werkt als je stickers op auto’s van je collegae of bekenden plakt en de grap vervolgens uitlegt. En dit geval zie vooral lachende gezichten:-)
Leuk dat Serge zijn woonplaats (en ook de mijne) gebruikte als opname. Leuke film! Brengt mij ook weer op ideeen.
Zijn er ook stickers voor zwarte auto’s?
Ik wil even melden dat we door onze voorraad van stickers heen zijn. We kregen veel verzoeken, vandaar dat de stickers snel opraakten. We kunnen dus, helaas, geen stickers meer opsturen.
We willen iedereen die ons de afgelopen 24 uur mailde en de stickers per post kreeg, bedanken voor je interesse (en je complimenten). We zijn benieuwd naar jullie foto’s en filmpjes. Je mag ze mailen naar hetzelfde adres van Novocortex.
Vergeet s.v.p. niet dat deze guerrilla actie leuk moet blijven. Stickers (en verborgen camera grappen) werken het beste als de grap achteraf wordt uitgelegd:-)
@John We moesten kiezen tussen krassen op zwarte en lichte auto’s vanwege beperkingen in het drukproces. We hebben voor de lichte auto’s gekozen, maar zouden ook voor de zwarte auto’s stickers met realistische krassen kunnen maken:-)
Hey mensen,
Varianten hiervan heb ik al meerdere malen meegemaakt in zuid america, grappig dat ze dat nu hier kopiëren. Ben benieuwd wat nederlanders er van vinden.
Cheerz,
Knap idee! Leuk om te zien dat er voor zo’n ‘saai’ beroep/bedrijf toch weer iets gaafs te bedenken valt. Wel duur spul, dat Static Paper… (weet ik uit ervaring)
Volgens mij ben ik de enige maar ik vind deze actie een typisch voorbeeld van super creatief bedacht (complimenten!), maar wat gaat het nou echt doen…. Leuk hoor, maar voor welk peiler brengt dit naar verwachting rendement?? Naamsbekendheid, imago, conversie,?,? Weet iemand wat de hoofddoelstelling was van deze actie?
@Koen: ik heb met Serge de afspraak dat we in ieder geval inzage krijgen in het site bezoek door deze actie.
Ik studeer momenteel op het grafisch lyceum in Eindhoven en we zijn bezig met een campagne voor de open dagen in februari. Een marketingstrategie zoals deze zou echt perfect passen bij onze campagne! Inderdaad jammer dat statisch papier erg prijzig is…. klasse!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!