Marketeer gelooft in persoonlijke instrumenten

23 juli 2009, 12:44

Nederlandse marketeers geloven het meest in marketinginstrumenten waarmee een persoonlijk contact mogelijk is met de doelgroep. Internet, mond-tot-mond reclame en Twitter worden daarnaast het meest genoemd als veelbelovende marketinginstrumenten voor de toekomst. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 961 marketeers uit haar B2B panel.

Geloof in persoonlijke instrumenten

Multiscope vroeg de marketeers onder andere welk marketinginstrument volgens hen het meest bijdraagt aan omzetgroei. Internet (9%), mond-tot-mond reclame (8%), netwerken (3%) en persoonlijk contact (2%) werden het vaakst genoemd. Internet (19%), mond-tot-mond reclame (3%) en Twitter (2%) worden daarnaast ook het vaakst genoemd als veelbelovend marketinginstrument voor de toekomst. Door de open vraagstelling werd een breed scala van instrumenten genoemd bij beide vragen, maar het valt duidelijk op dat alle instrumenten die vaak genoemd worden een (zeer) persoonlijke aard hebben.

Social media en marketeers

Marketeers lijken ondertussen goed bekend te zijn met social media. Hyves (54%), Linkedin (42%), Youtube (24%), Facebook (20%) en Twitter (13%) worden het meest genoemd als de media die men maandelijks gebruikt. Zij hebben ook een hoge spontane naamsbekendheid onder marketeers en in veel gevallen heeft men er een (persoonlijk) account. Marketeers zien deze sociale media duidelijk als de ‘Big Five’.

Gevolgen crisis voor marketing

De economische crisis gaat niet helemaal voorbij aan marketeers. Ongeveer een kwart (26%) geeft te kennen dat de crisis veel tot heel veel impact heeft op hun marketingbudget. De marketeers die last hebben van een krimp van hun budget zien daarbij meestal budgetdalingen van 10% – 20%. Geld, crisis en gebrek aan tijd worden ook het vaakst genoemd als de problemen waar de marketeer op dit moment mee worstelt.

Achtergrond onderzoek

Twee keer per jaar peilt Multiscope de mening van marketeers over actuele onderwerpen voor haar Marketing Pioneers evenement. Het veldwerk voor dit onderzoek werd uitgevoerd in de tweede week van juli onder eind- en medebeslissers op het gebied van marketing uit het Multiscope B2B panel. In totaal namen 961 marketingbeslissers deel aan de webenquête.

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Wim

    Jezus. Marketingfacts was al schaamteloos, maar dit slaat alles

    Een onderzoeker (…) die zich laat verleiden door een Marco Derksen, van wie iedereen weet dat ie maar één belang kent: Marco Derksen.

    En die onderzoeker plaatst dan een onderzoek over zijn eigen bureau.

    Nederland en online marketing. Waar gaat het om?


    23 juli 2009 om 21:05
    media

    Zucht, daar gaan we weer. Hoe vaak moet ik nu nog uitleggen dat het hier juist de bedoeling is dat mensen over hun eigen projecten, producten of diensten schrijven? Is het teveel een PR-stuk, dan wordt het vanzelf gecorrigeerd door de lezers. Mooi media dat internet. Jammer dat er zoveel anonieme reageerders zijn die niet het lef hebben om met open vizier een discussie aan te gaan.


    24 juli 2009 om 03:42
    rjvanheese

    Wim dank voor je bijdrage. Je hebt me gered van het ‘sluwe’ marketingfacts, ik tuinde er bijna in….de schrijver is onderzoeker, gossiepie!


    24 juli 2009 om 04:31
    media

    @Raoul: lol 😉


    24 juli 2009 om 04:39
    Henk Jan Dulon Barre

    Kan iemand bovenstaande reacties uitleggen?


    24 juli 2009 om 05:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!