Zo maak je campagne op Hyves!
Wie gedacht had dat het gezamenlijk rechtsoordeel van de Opta en College Bescherming Persoonsgegevens de doodsteek was voor viral marketing komt bedrogen uit. Recent is op Hyves een pracht van een campagne gelanceerd die gezien de online reacties en het down gaan van de server duidelijk viraal gaat. Respect voor de creatieve makers!
Na de klik wat meer info, maar als je een account hebt op Hyves moet je het eerst ècht even bekijken.
Het ministerie van Justitie lanceerde vorige maand de site Veilig internet. De overheid wil ons bewuster maken over de informatie die we online zetten en de gevolgen die dit kan hebben. En waar kan dat beter dan op Hyves, de site waar half Nederland van alles deelt.
Gepersonaliseerd filmpje
Het filmpje in de campagne is alleen te zien als je ingelogd bent in Hyves en maakt vervolgens gebruik van een aantal gegevens uit jouw persoonlijke profiel; Stanislav en zijn vriendjes blijken op zoek te zijn naar iemand uit jouw woonplaats met precies het aantal vrienden dat jij hebt en even later rollen er in het filmpje jouw foto’s uit de printer, staat jouw foto op het scherm en staat jouw naam op het bord geschreven. Je blijft kijken en langzaam aan wordt duidelijk dat het ècht om jou gaat! Aan het einde van het filmpje komt tot slot de aap uit de mouw en blijkt het ministerie van Justitie er achter te zitten.
Vervolgens wordt de mogelijkheid geboden het filmpje door te sturen naar je Hyves-vriendjes. En hoewel ik geen jurist ben, lijkt daarbij keurig te worden voldaan aan de vijf regels waaronder het doorsturen is toegestaan.
Na de misser rondom de beveiliging van de campagnesite Veilig Internetten en een oud virus in de systemen van het Openbaar Ministerie eindelijk ook goed nieuws van die zijde.
Mooie uitwerking die volgens mij ook krachtiger is in het overbrengen van de campagne boodschap dan deze 30 seconden commercial. Respect voor de creatievelingen (wie weet de makers?) achter deze campagne; ‘t is relevant, zet de kijker op scherp tot aan het einde, maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden en duidelijk een campagne die je door wilt sturen.
UPDATE 14 AUGUSTUS: Interview Yme Bosma van Hyves
Helaas toch een misser bij deze (naar mijn mening) verder prachtige campagne, die volgens het ministerie overigens vrijdagochtend al meer dan een miljoen keer bekeken was. Zoals blijkt uit onderstaande reacties werden door Hyvers afgeschermde gegevens getoond in het filmpje van Stanislav. Naar aanleiding hiervan interviewde Nos Headlines Yme Bosma van Hyves. Luister ook naar een aantal reacties van Hyvers (MP3) over het filmpje.
Update 21 AUGUSTUS 2009: Wrap-up
De aktie is inmiddels door Justitie gesloten. Ter afsluiting hebben we in een nieuw ‘Wrap-up’ artikel het geheel nog eens op een rijtje gezet.
Die briljante campagne maakt anders wel gebruik van gegevens die ik in de privacy van mijn hyves profiel voor iedereen heb afgeschermd (ingesteld op zichtbaar voor:niemand).
Hyves schendt dus de privacy van haar gebruikers door een commerciele partij toegang te geven tot gegevens die een nadenkende gebuiker zelf heeft afgeschermd. Lekker dan, bij een campagne over privacy.
Echt niet dat die Russen mijn creditcardgegevens hebben 😉 K*t de bel gaat, en ik zie een zwart minibusje vanuit mijn raam. Spannend.
Goed punt, Floor – als je dat voor willekeurige mensen wilt afschermen, dan al helemaal voor commercie.
@floor: hangt er vanaf hoe eea geregeld is, daar hebben we (nog) geen inzicht in. Kan immers ook zijn dat op platform van Hyves pas jouw content er in wordt gezet en de commerciële partij in kwestie op die manier nimmer jouw content ziet.
En om welke content gaat het. Je foto, naam en achternaam en leeftijd, nietwaar? Heb aan Yme Bosma gevraagd of hij hier kan reageren met wat meer informatie.
@floor: Dat maakt in principe toch niet uit. Je ziet deze campagne alleen als je ingelogd bent. Anderen krijgen deze informatie dus evengoed niet te zien. Ik vind dat júist doordat je deze informatie (ondanks afgeschermd) te zien krijgt, je je nog meer bewust bent van het feit dat je uit moet kijken met wat je deelt op internet.
Verder vrij briljant in elkaar gezet. De YouTube-skin deed de trick wel.
Toch jammer dat ik m al twee dagen niet kan bekijken…
@matthijs van den broek het viel mij op omdat geslacht en leeftijd (=geboortejaar) genoemd worden terwijl dat in mijn profiel op “niemand” stond ingesteld.
Ben benieuwd naar de extra info die Yme Bosma misschien kan geven.
@Erik van Roekel: ik versta onder niemand ook echt niemand, dus ook niet dat er zijdelings wel toegang verleend wordt. Ik heb namelijk geen keuze het geboortejaar leeg te laten in mijn hyvesprofiel, want dan krijg ik een “oh oh” foutmelding. (Ja, ik weet het, je kunt er natuurlijk wel iets heel anders invullen, maar het gaat ook om het principe)
Prachtige campagne! Complimenten aan Hyves voor de durf en de kwaliteit.
grt
Je ziet jezelf in het filmpje, alleen omdat jij met je eigen gegevens hebt ingelogd. Zoals in het verhaal hierboven al wordt gezegd:
“Het filmpje in de campagne is ALLEEN te zien als je ingelogd bent in Hyves en maakt vervolgens gebruik van een aantal gegevens uit jouw persoonlijke profiel..’
Dat je jezelf ziet in het filmpje, komt dus door die automatische koppeling. Niemand anders ziet ditzelfde filmpje, zelfs de makers niet…. Tenminste zo begrijp ik het. Dit maakt voor mij dat dit een briljante campagne is.
Ik kreeg het filmpje van een collega doorgestuurd. Afzender (geenantwoord@hyves.nl), reply-adres (noreply@stanislav.nl) en naam van de afzender (naam van mijn collega) zijn alle verschillend. Precies de kenmerken van onbetrouwbare email. Of dat bewust is, is de vraag.
De link in de email leidde tot een ‘page not found’. Dat gebeurt wel vaker bij Hyves, dus dat hoeft niet aan de campagne te liggen.
Toch wat mij betreft geen geslaagde campagne.
Ons hele gezin (man, vrouw zoons , 9 en 11) was er gisteren van onder de indruk, en we hebben erg gelachen. Vooral als je telkens als een ander inlogt zie je hoe geniaal het gedaan is.
Bij mij staat geen leeftijd (wat overigens wel zo is) Dan zeggen ze “vind je het gek met zo’n oude kop”
Bij mijn vrouw staat getrouwd. Dan zeggen ze iets tegen elkaar van “wacht maar tot ze jou gezien heeft, je hebt een leuke kop”
Hier op de zaak heeft iemand 0 vrienden en dan zeggen ze ’teleurstellend netwerk”
Erg goed bedacht en in detail uitgevoerd.
@Floor: Ik begrijp je vraag, maar niemand anders dan jij ziet deze informatie op Hyves. Deze informatie wordt alleen gebruikt om het filmpje leuker en relevanter voor je te maken, net zoals we bijvoorbeeld Rotterdam inwoners geen Ajax reclame tonen.
Alleen jammer dat je het niet kan embed op je eigen blog.
Dit is echt geweldig, meteen naar heel veel mensen doorgestuurd. Super goed uitgevoerd.
Fan-F%$#ing-Tastic!
Brilliant idea!!!
@Yme – “Deze informatie wordt alleen gebruikt om het filmpje leuker en relevanter voor je te maken…”
Dat gebeurt echter wel door informatie te gebruiken waarvan de gebruiker aan heeft gegeven deze met niemand te willen delen, dus ook niet met een externe reclameburo of ministerie.
Feit is en blijft dat een externe partij toegang heeft tot geblokkeerde gegevens, en wat daar dan uiteindelijk mee gedaan wordt is ondergeschikt.
Geniaal.
Briljant!!! Ik kan niet anders zeggen. Ik wist eigenlijk niet eens wat me overkwam toen ik het filmpje net zag, maar de boodschap is duidelijk. Supercampagne! Ik denk dat deze heel bekend gaat worden 🙂
@Rej, @Yme, Dat zei ik reeds…
super mooie viral, complimenten aan Kong Amsterdam.
@Koos Koets (yeah, right) – het is de aanroep naar get_person.php die het hem doet. Dat is een request van de aktiepagina op hyves.nl naar het domein ha.stanislav.nl waarbij het complete script inclusief prive gegevens teruggestuurd worden.
Dus, die gegevens komen vanaf ha.stanislav.nl, en niet vanaf hyves.nl.
Natuurlijk kan het zijn dat de stanislav server het in de achtergrond weer met een SOAP-request of zo van hyves.nl haalt, maar het betekent wel dat de afgeschermde gegevens van hyves via een andere server over het internet gaan, en dat deugt hoe dan ook niet.
edit: en het gaat via een gewone http verbinding, dus geen secure https…
Erg leuke viral! Niet 100% getest volgens mij. Ik heb hem doorgestuurd naar een aantal vrienden. Een aantal vragen me persoonlijk of het betrouwbaar is, de mail ziet eruit als spam geven zij aan. Daarnaast werkt de link pas na 2 keer klikken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!