‘Marketeers meer macht door sociale media’

14 augustus 2009, 06:09

Het blijft smullen daar op MarketingCharts. Meer dan 60 procent van de US-marketeers (zie hieronder de onderzoeksverantwoording) gelooft dat marketingteams tegenwoordig een grotere invloed hebben op beslissingen binnen het bedrijf dan drie jaar geleden.

{title}

Die machtstoename wordt deels veroorzaakt door het gebruik van social media, stelt dit survey van Creative Group.De verwachte stijging of daling van de invloed ziet er in een lijstje zo uit. Je ziet gelijk hoe ze aan de zestig procent zijn gekomen. De precieze vraag was:

“Do you believe the influence a company’s marketing professionals have on business decisions has increased or decreased in the last three years?”

  • 18% Significante toename
  • 43% Kleine toename (‘somewhat’)
  • 15% Geen verandering in invloed
  • 20% Afname van invloed
  • 3% Sterke afname van invloed

En hoe zit het nu met die social media, waardoor marketeers meer macht hebben gekregen? Megan Slabinski, executive director van Creative Group:

“Many marketers are interacting directly with customers and clients through Twitter, Facebook and other social media, which gives them immediate, firsthand knowledge of how the firm’s products and services are perceived and can be improved upon.”

Aha. De les alhier is dus (encore): marketeers, word en doe social. Terwijl je baas aan het vergaderen is en zich verdiept in hoe het nu moet met de centjes, zet jij de lijnen uit voor een nieuwe machtsstructuur. Je marketing insights haal je van Twitter en Facebook. Daardoor krijg je meer macht. En word je een nog betere marketeer. Soms zijn de dingen heel gemakkelijk…

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door ‘een’ onafhankelijk onderzoeksbureau en is gebaseerd op 250 telefonische interviews. 125 met advertising beslissers at random geselecteerd uit 2000 van de grootste advertentiebedrijven in de VS, 125 met senior marketing executives at random geselecteerd uit de 2000 grootste bedrijven in de VS.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Macht = ROI ??


    17 augustus 2009 om 05:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!