Nieuwe RSS feeds van NU.nl en SEO
De RSS-feeds van NU.nl zijn sinds deze week interessanter geworden, zeker voor SEO-doeleinden. Waar eerst iedere hoofdcategorie een eigen RSS-feed had, kan dat nu voor ieder willekeurig keyword (zie hier). Mede dankzij de nieuwe Caffeine-update van Google (het gerucht gaat dat er meer nadruk zal liggen op real-time search) is het ook best handig om wat meer aandacht te besteden aan de ‘freshness’ van je website… Twee prima aanleidingen voor dit artikel dus.
In dit artikel ga ik in op waarom je dit kunt gebruiken met het oog op SEO en verwijs je naar bronnen die je op weg helpen met hoe je dit technisch gezien kunt oplossen. Ook krijg je nog wat extra ideeën mee over wat je met die RSS-feeds op je site zou kunnen doen.
Relevante Fresh content
Iedereen weet dat verse content goed is. Hoe vaker je je site update, hoe vaker Google langskomt om te kijken wat er nieuw is. Daar gaat ook een signaal van kwaliteit van uit: er gebeurt wat op je website. Daar kun je RSS-feeds voor gebruiken: die kun je makkelijk inladen en tonen op je site en je hoeft die content niet zelf te schrijven. Voordat je allerlei tegenwerpingen begint te roepen (‘duplicate content penalty!’): lees verder 🙂
Maar zomaar allerlei RSS-feeds tonen is waarschijnlijk niet relevant voor je bezoekers. Enige matiging is dus gepast. Als je bijvoorbeeld een lokale krant bent uit Nijmegen, dan toon je de RSS-feed van Rotterdam. Als er Rotterdams nieuws is, dan wordt het getoond, dus alleen wanneer het relevant is. En daar gaat het juist om: relevantie. Daarin schuilt het verschil met de oude RSS-feeds die over de hoofdcategorieen gingen: als lokale krant heb je weinig aan de categorie ‘algemeen’ of ‘economie’.
Word of warning
Denk nu niet dat dit een heilige graal is en dat je automatisch op #1 gaat ranken in Google als je zo’n feed opneemt op je site. Het blijft natuurlijk content van anderen die je opneemt: duplicate content. Maar je neemt wel relevante content op, en je wijzigt het vaak. Het is dus een goede ondersteuning van de rest van je content en daarnaast is het simpelweg relevante informatie voor je bezoekers.
De RSS feeds geanalyseerd
De NU.nl RSS feed output bevat verschillende elementen (tags):
- uiteraard de titel van het stuk
- een link naar het artikel op NU.nl
- een korte snippet van de tekst (de ankeiler: wie/wat/waar/wanneer/waarom en hoe)
- verwijzingen naar gerelateerde artikelen (in html formaat)
- eventueel beeldmateriaal
Afhankelijk van de lay-out van je site zul je bepalen welke elementen je gebruikt, maar op zich zit hier genoeg bruikbaars tussen.
Hoe opnemen op je site?
Er zijn vele manieren om RSS feeds op te nemen. Ikzelf maak het liefste gebruik van een XML-parser die de opgehaalde data wegzet in een database (bijvoorbeeld SimpleXML of Magpie RSS). Omdat je het opneemt in je database heb je geen extra vertragingen en kun je de lay-out van dat nieuws ook naar believen aanpassen. Als je niet weet hoe dit moet, moet je even overleggen met je webdesigner, maar er zijn vele manieren om dit te regelen.
Een JavaScript widget is ook geen optie, omdat JavaScript minder goed tot niet geïndexeerd wordt door Googlebot. Uiteraard kun je die wel gebruiken voor je bezoekers (!), maar met het oog op SEO heb je er minder aan.
Het ophalen en tonen van die RSS-feed kun je instellen op een bepaalde periode, bijvoorbeeld eens per uur. Stem het een beetje af op de interval waarmee nieuws voor jouw keyword verschijnt en wat NORMAAL is voor je eigen site en sites van je directe concurrenten in de zoekmachine resultaten. Ga dus niet elke 5 minuten nieuws tonen als je site normaliter maar eens per maand een update heeft.De meeste webmasters zullen dit wel weten, maar ik noem hier toch enkele bronnen die je verder helpen met de technische uitvoering van RSS-feeds opnemen in je HTML met SimpleXML:
- Het startpunt voor all things PHP over SimpleXML: nl2.php.net/simplexml
- Zend.com: devzone.zend.com/article/688
- IBM.com: ibm.com/developerworks/library/x-simplexml.html
- Devshed: devshed.com/c/a/XML/SimpleXML/
- En voor het gemak nog even een Google query: http://www.google.com/search?q=simplexml
Als je weet hoe je dit moet parsen, weet je ook vast wel hoe je het een in een database zet 🙂
Links wel of niet tonen? PageRank hoarding
Veel webmasters die RSS-feeds gebruiken proberen niet alleen hun site ‘frisser’ te maken, maar ook – en vooral – om te ranken op de content van anderen. Daar zetten ze dan hun eigen advertenties bij. Lekker makkelijk. SEO’s spreken dan over MFA (‘Made For Adsense’) sites en ‘content scrapers’. Wat die MFA sites vaak ook doen is de link terug naar de bron verbloemen of helemaal weghalen. Niet zelden worden daarbij ook redirectscripts gebruikt, bijvoorbeeld:
http://contentscrapedomein.com/clickout.php?url=http://bron.com/origineelartikel.html
Of externe links krijgen een nofollow, zodat er geen PageRank lekkage optreedt (klopt niet, trouwens). Dit noemen we ‘PageRank hoarding’: het binnen je site houden van de linkwaarde en zo min mogelijk ‘lekken’.
Dat is spam en wordt ook door Google als zodanig gezien en afgestraft. Ook moet je niet de illusie hebben dat je hoger dan NU.nl gaat ranken op de content die daarop staat. En tenslotte, en dat is slim, bevat de RSS-feed niet de volledige content, maar alleen maar de ankeiler. Als je je lezers een dienst wil bewijzen, zul je op z’n minst verwijzen naar de rest van het artikel en content scrapers wordt zo toch de wind uit de zeilen genomen.
Wat ideeën
Wat zou je allemaal kunnen doen met die nieuwe RSS-feeds op SEO-gebied?
- lokaal nieuws tonen als je een lokale krant of weblog bent
- je hoeft je niet te beperken tot 1 RSS-feed: je kunt ook per pagina of categorie op je site een andere RSS-feed tonen die beter past bij het onderwerp van precies die pagina of categorie
- op NU.nl geven ze een voorbeeld van Maxima: heb je een roddelweblog en schrijf je vaak over Maxima, dan is deze rss feed wellicht handig
- op de perspagina van je bedrijf toon je de RSS-feed van ‘bedrijf x in het nieuws’ of bijvoorbeeld van je belangrijkste producten: ‘productnaam in het nieuws’
Je PR-afdeling zal die RSS-feeds trouwens ook wel in de gaten gaan houden.
Disclaimer: ik werk bij Ilse Media en heb deze functionaliteit voor NU.nl bedacht, vandaar dat ik erover blog 🙂
Natuurlijk gaat het hier ook voor de links naar nu.nl en de links die nu.nl in haar artikelen opneemt naar partnersites en andere netwerken. Prima manier van organische link building.
Ik geloof echt ook een beetje in link karma en wat dat betreft krijgt nu.nl van mij nooit ook maar 1 link.
@Roy: yup, give & take
@Sint: Ik doelde daar inderdaad enigszins op toen ik bij de suggesties aangaf dat je bijvoorbeeld per categorie een andere RSS feed (of groep, kan natuurijk ook van andere sites) kunt gebruiken. Maar dit is idd explicieter en een nuttige aanvulling 🙂
hahgsgdnna – google.com google.com – hywyywkkkkkkzzzzsssss
hhhhhhbbbxbxcv – google.com google.com – hjgjasdfkjwieururu
google.com – #000999uuquuqyshshshx
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!