Geld verdienen met online uitgeven

Geld verdienen met online uitgeven
, WebTopia

Wat moeten we nu met de aankondiging van De Telegraaf geld te willen gaan vragen voor content? Gesteund in hun mening door eerdere uitspraken hierover van Malone (UPC) en Murdoch (NewsCorp) doet de RvB deze uitspraak voor het eerst publiekelijk. Achter gesloten deuren is dat natuurlijk al vaker gezegd, dus waarom nu pas naar buiten? Is de aarzeling al niet een voorbode voor het vervolg?

Een ding is zeker, het idee wordt in de al snel door veel mensen afgeschoten. Voor een belangrijk deel terecht, want het is achterhaald om te veronderstellen dat ineens voor - niet unieke - content betaald moet worden. Er zijn immers te veel gratis alternatieven aanwezig.

Voor welke content betalen mensen dan wel?

Op Frankwatching.nl schrijft Kars Kingma (Jungle Minds) een goed artikel over de waardebepalende factoren van content. Hij zegt dat content ten minste moet voldoen aan twee voorwaarden om er (misschien) geld voor te kunnen vragen:

  1. Het moet uniek zijn (live online beelden bij Wimbledon tegen betaling)
  2. Er moet toegevoegde waarde zijn ten opzichte van andere gratis content (achtergrond informatie of nieuws eerder ontvangen)

Ik ben het eens met Kars, maar hij zal zich geconfronteerd voelen met het feit dat er maar weinig voorbeelden te geven zijn die ook van toepassing zijn op uitgeverijen. Ik wil er daarom 1 element aan toevoegen: Relevantie.

De consument is steeds vaker op zoek naar relevantie om sneller te navigeren door de massa informatie die er is. Er vindt op dit moment al een kanteling plaats in het gebruik van content. De online bezoeker wil kunnen kiezen welke content hij krijgt. Daarnaast wil hij bediend worden in de vraag die hij heeft. Content in dienst van de klant dus. Voor de 1 is dat achterklap en voor de ander serieus nieuws. Kernwoord is steeds relevantie.

Relevante content—> Relevant moment—> Relevant medium.

 

Bij online publishers liggen juist in die relevantie grote kansen. Zij beschikken vaak over rijk gevulde online kennisbanken (grote assets voor uitgeverijen). Door ze op een slimme manier te ontsluiten ontstaan er mogelijkheden om businessmodelen te onwikkelen op deze schat aan informatie. De toegevoegde waarde is enorm, waarvoor men in sommige gevallen best wil betalen. In niche markten - dat wel - maar dat model is online haalbaar en wordt al mondjesmaat toegepast. Voor meer inzicht hierin verwijs ik je ook naar het boek

Free van Chris Anderson, over wat is de meest effectieve prijs, of moet je het gratis weggeven?

Een paar mogelijkheden:

  • Jurisprudentie direct in de rechtzaal beschikbaar stellen en afrekenen per opgevraagd artikel
  • Autopech? Direct je mobiele kennisbank raadplegen en zelf de reparatie doen, of in contact komen met de juiste hulpinstantie.
  • Informatie uploaden uit een kennisbank ter verbetering de groei van gewassen.
  • Actuele rapportage van koersen voor de aan- en verkoop koop van goederen (staal, bloemen, fruit, grondstoffen)

Durf te delen

Om zover te komen, is 1 voorwaarde van belang. Een deel van de zo waardevolle content moet gratis worden weggegeven. Door het gratis delen van - sommige delen van - de content openen nieuwe deuren die makkelijker aanzetten tot nieuwe modellen online. Modellen waar echt geld mee verdiend wordt. Bijvoorbeeld door het voorzien in leads of het werken met affiliate programma’s. Ja, en ook door er gewoon voor te betalen. Op deze manier wordt het bestaande bereik uitgebouwd, beter bediend en wordt vooral de informatie relevanter voor de bezoeker. Dat is de beste retentie die er is.

Het is dit of capituleren. Anderen zullen dezelfde content namelijk toch wel beschikbaar gaan stellen. Achterover leunen en blijven kapitaliseren op bestaande successen is al lang niet meer meer de oplossing.

Op langere termijn zal de crisis voor de online markt een zegen kan zijn. Het biedt de mogelijkheid om eens helemaal op nieuw te beginnen en nieuwe modellen in te voeren. Gevestigde ordes af te breken en de verhoudingen weer in balans te brengen.

Dit artikel wordt volgende week vervolgd door ‘Tips voor uitgeverijen om er weer bovenop te komen’. Zie in deze context ook: 10 manieren om de krant te redden, dit video-interview met diezelfde Piet Bakker en: ‘Kat in het nauw NYT overweegt betaalde site’.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Goed stuk - relevantie is belangrijk, context ook en die mist bij al die zg. 'pay-per-view' modellen.

    geplaatst op
  • Voor zinnige informatie over digitale betaalmodellen, zie het Forrester rapport Eight models for monitizing digital content: http://www.forrester.com/Research/Document/0,7211,53811,00.html

    geplaatst op
  • Nelie, kom eens in actie!!!

    Een economisch kartel is een overeenkomst tussen bedrijven die bedoeld is om de onderlinge concurrentie te verminderen.

    Bron :http://nl.wikipedia.org/wiki/Kartel_(economie)

    geplaatst op
  • Het valt me op dat het vooral de traditionele uitgeverijen als TMG zijn die moeite hebben met het exploiteren van nieuwscontent. Als je verder kijkt zijn er genoeg erg succesvolle exploitanten van online content te vinden. Online uitgeven staat niet gelijk aan gewoon uitgeven maar dan via internet. Wat kunnen deze uitgeverijen leren van meer innovatieve exploitanten die wel hun ambities waarmaken?

    geplaatst op
  • @Sint: Klop wat je zegt. En dan niet alleen met het anders exploiteren van content, maar ook met innoveren. De trend was (toen er nog geld was) dat deze clubs vooral met overnames probeerden om nieuwe initiatieven binnen de eigen muren te krijgen. Daar gingen ze dan vaak kapot, doordat het ondernemerschap eruit werd getrokken.

    In mijn optiek zouden ze er beter aan doen om seed capital te investeren en de innovaties te laten groeien waar de ondernemer zit. Laat de ondernemer dan ook verder ondernemen, want dat is vaak de basis van het eerste succes van een innovatie.
    Rob

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.