Google AdSense open voor andere advertentienetwerken

28 augustus 2009, 10:10

{title}In mei 2008 kondigde Google aan dat het aan derden toe ging staan om display campagnes via AdSense weg te zetten op websites in het Google content netwerk.

Ad servers en rich media partijen als DoubleClick, Atlas, Eyeblaster en Mediaplex kregen toegang tot AdSense en dat betekende dat mediabureaus en adverteerders deze technologieën vanaf dat moment ook konden gebruiken voor display campagnes op het Google content netwerk. Voor publiceerders betekende dit dat er ineens veel meer en rijkere display campagnes beschikbaar kwamen die zij via AdSense op hun website konden plaatsen.

Gisteren liet Google weten nog een stap verder te gaan. Binnenkort zullen namelijk ook andere advertentienetwerken toegang krijgen tot het AdSense netwerk om te kunnen meebieden op de beschikbare inventory. Daarmee wordt het voor publiceerders dus mogelijk om via AdSense ook campagnes uit andere netwerken weer te geven en zodoende extra inkomsten te genereren.

Meerdere netwerken via AdSense

Het is een slimme stap van Google die goed aansluit bij de strategie van het bedrijf om een grotere rol te krijgen binnen online display. Door ook andere advertentienetwerken te laten meebieden op de gigantische AdSense inventory, zal er meer concurrentie ontstaan tussen adverteerders. Meer concurrentie betekent hogere biedingen en dus meer inkomsten, zowel voor de publiceerders als voor Google zelf.

Het is nog niet duidelijk welke netwerken exact toegevoegd zullen worden. Google wil hier nog niets over los laten. Emerce meldt dat o.a. partijen als DoubleClick, AdRime, Atlas en Eyeblaster toegang zullen krijgen, maar dat is niet correct. De ad serving technologieën van deze bedrijven kunnen al sinds medio mei 2008 ingezet worden voor het serveren van (rich media) banners. Het zijn echter niet de partijen waar Google nu op doelt. Het gaat nu echt om advertentienetwerken.

Exchange en Yield manager in één

Door andere netwerken te koppelen aan AdSense verandert het platform in feite van rol. Het is geen zelfstandig netwerk meer, maar het wordt het een Exchange vergelijkbaar met Right Media. In theorie zouden alle advertentienetwerken (mits goedgekeurd door Google) kunnen worden gekoppeld, waardoor het bereik van AdSense onbeperkt groot wordt. Daarmee zou het met afstand het grootste advertentienetwerk ter wereld zijn.

Ook voor publiceerders verandert de functie van AdSense. Doordat er niet meer alleen advertenties uit andere netwerken kunnen worden getoond, verandert AdSense in een Yield Manager (zoals bijvoorbeeld OpenX of Google AdManager). De hoogste bieder wint de advertentiepositie en zorgt dus voor maximale inkomsten. Een win-win situatie voor publishers en Google.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jelmer Voogel

    De volgende partijen staan bij mij in het dashboard:

    Google Testing Network

    Aggregate Knowledge

    DataXu

    Acxiom

    Adchemy

    Invite Media

    Specific Media

    Turn

    [X+1]


    28 augustus 2009 om 11:03
    David van Dam

    Bedankt voor deze nuttige aanvulling Jelmer! Ik had ook gehoord dat [X+1] er bij zou zitten en dat blijkt dat dus inderdaad te kloppen. Ik ben ook erg benieuwd wat het Google Testing Network is.


    28 augustus 2009 om 11:13
    guy

    Slim, maar ben eigenlijk meer benieuwd naar de voordelen voor adverteerders en niet zozeer voor de publishers of Google. hoe gaan de andere netwerken inventorty verkopen? CPC/CPM/eCPM?


    28 augustus 2009 om 12:46
    ssmeding

    Google trekt hiermee een lange neus naar bestaande exchanges en yield managers. Door het bereik van het Google Adsense-netwerk heeft Google ineens één van de grootste exchanges ter wereld in handen, zo niet de grootste. En ga er maar vanuit dat Google er zelf ook niet slechter van wordt als er advertenties van een ander netwerk dan Adsense getoond wordt…

    Ik vraag me af of de bewerking dat het voor zowel adverteerders als publishers een goede ontwikkeling is, stand houdt. Als een groter aanbod betekent dat de prijs omhoog gaat dan zal dit zeker niet in het voordeel zijn van de adverteerders. En mijn ervaring is dat de advertenties van andere partijen dan Google nooit zo relevant zijn en dus een lager click-trough-ratio kennen, wat weer nadelig is voor publishers.

    Het zal afwachten zijn wat de impact in de praktijk is van deze ontwikkeling. Op zich vind ik het een logische stap. Daarbij zal Google zich vast inzetten om de nadelen die ik hierboven opnoem te voorkomen.

    In Nederland zal het vast nog wel even duren voor we de effecten van deze ontwikkeling kunnen waarnemen, want ik heb niet het idee dat er heel veel adverteerders in ons land zaken doen met de genoemde partijen.

    @guy: Bij Google Adsense worden er nu al verschillende modellen aangeboden. Een exchange zou altijd af op basis van eCPM moeten bepalen welke advertenties getoond worden wanneer er verschillende afrekenmodellen door elkaar worden gebruikt. De techniek daarachter zal bij Google wel goed zitten gezien hun ervaring met Adsense en Adwords…


    1 september 2009 om 08:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!