VPRO.nl vernieuwt eigenzinnig

10 september 2009, 07:28

{title}

De vernieuwde website van de VPRO is woensdag 9 september 2009 gelanceerd. De VPRO omschrijft haar vernieuwde site met veelbelovende woorden, als: overzichtelijk, duidelijk en makkelijk te doorgronden. Maar kunnen ze dit ook waar maken? Met het werpen van een kritische blik op de site gaan wij hier achter komen.

De vernieuwende opzet van de site past goed bij wat de VPRO wil zijn; eigenzinnig en innovatief. De homepage is zoals ze zelf al aangeven eenvoudig te gebruiken, ‘je kan er lekker doorheen klikken’, waardoor je met een paar stappen op de door jou gekozen pagina bent.

PS3 interface

Doordat ze de interface van een Sony PS3 naar het web hebben weten te halen, krijg de site een opvallende werking. Van links naar rechts, van hoog naar laag, je kan met de site zowel horizontaal als verticaal navigeren. Creative it is!

Eigenzinnig VPRO

De overzichtelijk- en duidelijkheid komt ook weer terug in het design. De website is namelijk ingedeeld in zes kolommen, elke kolom is voorzien van een paginagrote afbeelding zonder flitsende elementen, wat er weer voor zorgt dat de consument de site makkelijk weet te doorgronden. Door de eigenzinnigheid van de VPRO hebben ze zich met de vernieuwde site goed weten te profileren binnen de ‘gevestigde orde’, die meer een corporate uitstraling hebben.

Minpunten

Helaas vind ik de integratie met de grote subsite 3voor12. niet zo geslaagd. De rijkheid van dat platform met een kakofonie aan verschillende media sneeuwt helemaal onder. Ook het grote contrast tussen de homepage en de overige onderdelen valt negatief op: door de innovatieve hoofdpagina lijkt met name het nieuws-gedeelte erg karig.

Kortom een site die misschien omroepland gaat shockeren, maar ik vraag het me af. Jullie?

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

15 Reacties

    S.t

    Het idee is leuk, maar de uitvoering laat in mijn ogen nogal wat te wensen over. Vooral op het gebied van de (vormgeving van) content: de lange lappen tekst op de homepage (zie Gids) zijn bijvoorbeeld zeer slecht leesbaar.


    10 september 2009 om 08:20
    weil

    Door de slechte intergratie met de rest van de sites werkt de homepage vervreemdend en dit blijft zo. Slecht is het niet, lelijk ook niet, maar usability laat nog wel te wensen over.


    10 september 2009 om 08:38
    Remi

    Ziet er leuk en fris uit. Maar na wat rondklikken krijg ik wel het gevoel dat ze eigenlijk een hele boel kleine sites hebben waar ze een mooi vormgegeven homepage voor geplakt hebben.

    De homepage is gelukt, nu de site nog…


    10 september 2009 om 08:42
    Arjen

    Het is in principe een voordeur ja…


    10 september 2009 om 09:05
    Paul

    Nu SEO nog zou ik zeggen, kan nog wel (heel) wat verbeterd worden ;-(


    10 september 2009 om 10:35
    Hans

    Mooi voorbeeld van de kracht van jQuery.

    Ben alleen niet zo gecharmeerd van de “scroll-knop” binnen een kolom, voor snel en makkelijk scanbaar overzicht werkt een gewone scrollbar m.i. toch beter.


    10 september 2009 om 11:22
    Lars

    Laat een PS3 menu een PS3 menu blijven. Er is namelijk een reden waarom die zo zijn vormgegeven. (juist, de gebruiker beschikt niet over een muis of een toetsenbord)

    Het is leuk om te innoveren, en het is ook wel een mooie poging, maar het wekt bij mij kilheid op. De site straalt niet de dynamiek uit van een zender. Je ziet niet in 1 oogopslag wat je moet weten, en daar slaan ze de plank mis.

    Televisiekijkers hebben elk hun eigen smaak, behandel ze dan ook zo.


    10 september 2009 om 12:49
    Erik van Heeswijk

    Beste Marketingfacters,

    Dank voor het meedenken, dat wordt bij ons altijd zeer op prijs gesteld. Jullie punten staan genoteerd. Maar ik denk dat je een site pas goed kunt beoordelen als je de bedoeling ervan kent. Misschien leven over VPRO.nl wat dat betreft wat misverstanden, die ik kan oplossen.

    Allereerst is eigenzinnigheid inderdaad iets dat belangrijk voor de VPRO was. De meeste mediasites lijken al zo veel op elkaar en VPRO.nl is nooit te beroerd risico te lopen. Maar het moet natuurlijk allemaal wel prettig werken en voor de meeste mensen doet het dat ook (zo blijkt uit usabilityonderzoek). Misschien is het even wennen, dat is wel vaker als het afwijkt van de standaarden. We blijven VPRO.nl doorontwikkelen, dus ik hoor ook graag welke moeilijkheden er leven.

    Maar het belangrijkst is dat VPRO.nl natuurlijk niet de site is van een zender, maar van een omroep, een organisatie. VPRO.nl is niet de eerste plek waar mensen bijeenkomen om programma’s te kijken of extra informatie te scoren, daar hebben ze de programmasites en projectsites voor. Relatief weinig mensen voor bijvoorbeeld 3VOOR12 nemen de route via VPRO.nl. VPRO.nl is een doorverwijssite (bijvoorbeeld naar beagle.vpro.nl), en een richtingwijzersite waar mensen informatie zoeken over de organisatie, van stages tot contactadressen. Niet slechts een dynamische mediapagina dus. Sterker nog, als alle mensen via VPRO.nl hun mediafragmenten en content zoeken doen we de doorverwijzingen bij programma’s erg slecht.

    Vanzelfsprekend ‘integreert’ die site dan ook niet met een site als 3VOOR12.nl, dat is ook helemaal niet de bedoeling. Er is niet 1 VPRO online. De Beagle is echt iets anders dan Buitenhof, een ander merk en een andere site. Daarom wordt VPRO.nl hier door sommigen als een voorkantje gezien, dat zegt met name wat over de verwachtingen die je daarvan hebt.

    Dit redesign is slechts een van de stapjes die we nemen, we hebben een zeer ambitieus jaarplan voor 2010. De komende maanden en het komend wordt gewerkt aan meer samenhang tussen de verschillende VPROsites. Het zal nooit in 1 design zijn, laat staan in het design van VPRO.nl, maar we zullen wel wat maatregelen nemen om ze meer VPRO te maken en ze meer naar elkaar te laten verwijzen. Het is een complexe strategie van eenheid en verschil, met al die crossmediale en eigenzinnige merken die de VPRO (soms in samenwerking met anderen) heeft en ik hoop dat jullie het in die context gaan zien. Ik blijf benieuwd naar jullie commentaar.

    Vriendelijke groet,

    Erik van Heeswijk

    Hoofdredacteur VPRO Digitaal


    10 september 2009 om 14:51
    Lars Bos

    Extra punten voor uw reactie hier, erg leuk 🙂

    Ik ben benieuwd naar de toekomstplannen.


    10 september 2009 om 16:07
    Gosse AdB

    Maar ik denk dat je een site pas goed kunt beoordelen als je de bedoeling ervan kent.

    Mijns inziens is dit een beetje teveel van binnenuit geredeneerd in plaats van vanuit de bezoeker die immers vaak de “bedoeling ervan” niet kent.

    Een goede wijn is toch ook te beoordelen zonder de afkomst of prijs te kennen?


    11 september 2009 om 06:37
    Remi

    @Erik van Heeswijk, Duidelijk verhaal en misschien heb je ook wel grotendeels gelijk. Buitenhof is inderdaad wat anders dan de Beagle en vergt dus inderdaad een andere site. Ik denk dat het dus wel logisch is dat jullie voor de programma’s losse sites hebben die er ook best een beetje anders uit kunnen zien.

    Alleen had ik verwacht dat de gids, de shop en het nieuws wel gewoon als één site hadden gevoeld. Qua design en functionaliteit zijn die allemaal weer anders en er mist een eenduidige manier om van het ene eiland naar het andere te komen.

    Neemt niet weg dat ik het design erg cool vind, evenals de dingen die bijvoorbeeld bij de Beagle gebeuren online!


    11 september 2009 om 07:38
    ralphbom

    @Erik Je schrijft ‘Allereerst is eigenzinnigheid inderdaad iets dat belangrijk voor de VPRO was.’

    Waar wil de VPRO zich nú en in de nabije toekomst dan mee onderscheiden? De homepage schaarden we nog onder jullie eigenzinnige identiteit.


    11 september 2009 om 07:49
    Erik van Heeswijk

    @ Remi Je hebt gelijk hoor, de echte services van de VPRO moeten nog in dezelfde stijl. dat komt in fase2 van dit project. We vonden het alleen belangrijk het nieuwe seizoen met een nieuwe VPRO.nl te beginnen. De gids gaat ook aanhaken, dus er komt meer uniformiteit op dit punt.

    @ Gosse: ik wilde ook niet de kunstenaar uithangen hoor, en natuurlijk moet je gewoon een site kunnen beoordelen. Ik neem wat mensen erover zeggen dan ook uiterst serieus. Maar sommigen verwachten dat VPRO.nl het centrum is van het online VPRO universum en merken dan op dat de rest designmatig niet aansluit. Die verwachting wilde ik alleen maar even wat bijstellen.

    Ralph: Ah, die ‘was’ duidde niet op het verleden. De VPRO wil nog steeds vooroplopen, eigenzinnig en innovatief zijn, mensen tot nadenken aanzetten met alle succes en mislukkingen ingebakken. Daarin past VPRO.nl volgens mij goed. Digitaal willen we verder nog steeds vergaande interactie met ons publiek, een goede alternatieve distributiestrategie en een spannende mix van al ons materiaal online. Ik garandeer je dat je daar het komend jaar vergaande stappen in zult zien!


    11 september 2009 om 08:23
    tomas

    tof om te zien dat de vpro voornamelijk kiest om de tekst als uitgangspunt te nemen, ipv zoals bij andere omroepsites vooral voor (bewegend)beeld te kiezen. sluit volgens mij goed aan bij de interactie die het vpro-publiek zoekt, vraagt iets meer inspanning maar je krijgt er ook meer inhoud voor terug. ik vind het alleen typografisch een beetje rommelig ogen soms, zou van mij wat meer rust en hierarchy in mogen. en het scrollen en schuiven gaat niet even soepel in alle browsers


    11 september 2009 om 09:46
    Ivo Bosma

    De site van de VPRO is inderdaad eigenzinnig, en de uitstraling spreekt me op zich wel aan.

    Usability is al eerder aan de orde gekomen, maar waar ik wel benieuwd naar ben zijn de resultaten uit het usabilityonderzoek. Ik zie bijvoorbeeld zo een aantal punten waar ik mijn bedenkingen bij heb (zonder dat ik de achterliggende motieven ken overigens):

    – Het verschil tussen links en tekst is onduidelijk, doordat ze dezelfde kleur hebben en pas een underline krijgen on mouse-over. Hierdoor komt de navigatie ook minder goed uit de verf;

    – Sommige links krijgen geen underline, terwijl ze wel zichtbaar zijn (en als je iets naar beneden scrollt krijgen ze wel een link);

    – De achtergrond concurreert met de content (!) doordat het actieve deel van de site transparant is;

    – Bij verticaal scrollen krijg ik geen indicatie hoe ver ik kan scrollen (staan er nog 15 items onder? Of nog maar 1?);

    – Hij onthoudt mijn eerdere gedrag: als ik bv bij ‘Leden’ naar beneden gescrolled ben, dan naar ‘Gids’ ga en weer terug naar ‘Leden’ ben ik op dezelfde positie. Visueel is dit echter niet direct duidelijk waardoor dit m.i. verwarrend kan werken.

    @Erik van Heeswijk: zou je misschien iets meer kunnen toelichten over het usabilityonderzoek? Zijn deze punten bijvoorbeeld getest/naar voren gekomen in het onderzoek?


    22 september 2009 om 08:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!