Marillion lanceert cd via p2p: uw emailadres a.u.b.

11 september 2008, 05:08

{title}‘Hello! We are Marillion. Music is our livelihood. We need your support to keep making music, but we’ll make you a deal: enter your email address in the box below, and we’ll let you have the track for free! How’s that? Enjoy!’

Ja, een emailadres. En een land, en een stad. Meer heeft Marillion niet van je nodig voordat de band je gratis het nieuwe album Happiness is the Road aanbiedt via het p2p-netwerk Musicglue. Uit het persbericht: ‘Dit kan tegen betaling of gratis, als de fan zich aanmeldt voor de Marillion mailinglist. Als een song gedownload is, verschijnt er een video boodschap van Marillion in beeld. De band spreekt direct tot de muziek fan, en vertelt over het nieuwe album, de laatste nieuwtjes, de tourplannen en de merchandise die verkrijgbaar is via marillion.com.’

Marillion keurt het gebruik van p2p-sites voor de illegale distributie van copyright protected materiaal niet goed. Uit het persbericht maken we op, dat Marillion de ‘mogelijkheid van legale “wereldwijde super distributie” via p2p-networks’ omarmt om in contact te komen met de downloaders. ‘Op deze manier komt een interactieve dialoog tot stand in plaats van dat er helemaal geen contact is met de potentiële nieuwe fans die de muziek downloaden.’

Oftewel: dit is een mooie manier om een klantenbestand op te bouwen. Voordat de download start lees je nog dit: ‘PLEASE DO NOT FILE SHARE MP3s…’ Ah, natuurlijk. Ik zal de gedownloade Marillion mp3 niet in mijn shared folder zetten van, laten we zeggen, Limewire. Want waarom zou ik dat doen? Om muziek te delen met de wereld? Kom nou! Marillion heeft recht op jouw emailadres. Dat is toch niet teveel gevraagd? Ik vind de actie van Radiohead met In Rainbows charmanter en slimmer.

Check ook dit filmpje (al meer dan 14.000 keer bekeken):

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gijsbert van der Sleen

    Tja, wat moet je ervan maken. Jarenlang Marillion fan, doe ook mee aan de pre-order van de nieuwe albums. Heb altijd gevonden dat ze redelijk goed gebruik maken van wat internet een band kan bieden. De vaste fan schare heeft ze in staat gesteld toch lang zelfstandig door te draaien. Zo’n videotje van de oude helden is het dan toch ook niet helemaal. Rock opa’s in actie. Vergane glorie verpakt in extra kilo’s.

    Deze laatste actie snap ik ook niet helemaal. Natuurlijk is p2p sharing een probleem, zeker voor een band als Marillion zonder platencontract. Maar eerst de fans om geld vragen en daarna zelf het album (tegen een lagere kwaliteit en zonder de goodies) ter beschikking te stellen??? Geeft toch een beetje slechte smaak. Niet alleen dat, de echte fans moeten ook nog eens wachten tot eind oktober voor hun special edition op de mat ploft. Ben dan ook erg benieuwd of Marillion de volgende keer nog in staat zal zijn om door middel van een pre-order de kosten van een nieuwe plaat te kunnen dekken ….

    Het alternatief dat geboden wordt om een kopie te downloaden tegen een zelf te bepalen bedrag is hetzelfde als dat van Radiohead en is mij veel sympathieker. Op voorwaarde dat dit gelijk loopt met het uitbrengen van de echte cd dan natuurlijk. Grote misser wat mij betreft.

    Nu maar hopen dat de muziek het nog een beetje de moeite waard maakt. Anders voorzie ik het einde aan een mooie muziekale relatie die al zo’n 25 jaar duurt.


    11 september 2008 om 20:13
    mgvandenbroek

    Hello! Marillion here,

    Thanks for giving us your email address in exchange for our music – we hope you’re enjoying our new album.

    Music is our livelihood and we need your support to keep making music, so if you like it we’ll make you a deal: if you want a high-quality download of the entire ‘Happiness is the Road’ double album, you can pre-order it now and we’ll email you when it’s released officially on the 20th October.

    This version isn’t free, though – but we WILL let you choose to pay what you think it’s worth. It took us 2 years to make, and we want to keep making MORE music, so please help us out in any way you can. If you’re happy with the tracks you’ve got now, why not come see us live on tour at one of our upcoming shows? CLICK HERE to support us with the name-your-price download and UK tour tickets.

    You might also want to check out some exclusive T-shirts and other goodies OR get a super-deluxe 2-book special edition of ‘Happiness is the Road’ on CD, all of which are ONLY available at http://www.marillion.com. We look forward to seeing you at a gig, chatting on our forums, or maybe even joining the “family” and pre-ordering our next album.

    Find a Better Way of Life at http://www.marillion.com


    19 september 2008 om 11:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!