Logootje nodig? Online competitie uitschrijven!
Kán dat wel? Lekker makkelijk pitchen om je voor een prikkie aan een nieuw design te helpen? Opvallend vinden we de recente opkomst van het aantal ontwerpwedstrijd-sites voor logo’s als Logomatch of ontwerpen-voor-geld. Een site als Bootb.com vraagt zelfs om logo-ontwerp, package design, concept, grafisch ontwerp en zelfs de organisatie van evenementen zijn er vertegenwoordigd. De huidige technische oplossingen maken het gebruik van geavanceerde co-creatie platformen, zoals Battle of Concepts, Chaordix en Redesignme steeds eenvoudiger, flexibeler en betaalbaarder.
Zo heeft Redesignme vorige week hun white label co-creatie platform gelanceerd en stellen andere platforms zoals het vroegere Amerikaanse ideeënplatform Cambrian House, hun technologie ter beschikking aan derden.
Klinkt leuk, lekker snel je ontwerpbureau overslaan, als ware het een reisbureau dat ook vaak als lastige stap tussen reis en en reiziger wordt beschouwd. Maar marketingcommunicatie is natuurlijk wel wat meer dan een mooi plaatje bij een glad praatje. Zie ook deze evaluatie van de Rabobank. Voor tenniscentrum Overveen zal het allemaal niet zo boeien, maar voor een doordachte strategie met imago, identiteit en strategie als pijlers schiet dat toch te kort. Of niet? Is dit een goede of armoedige ontwikkeling?
In essentie doe bereik je door co-creatie in elk geval iets heel zinnigs: Je krijgt in beeld aangeleverd hoe mensen over jouw merk denken. Als ik er zo over denk dan zou ik co-creatie van een logo haast als onderdeel van een imago analyse gaan beschouwen.
Ik zie het voor me ‘TNT post zoekt een nieuw logo! Stuur nu jouw TNT logo in en je maakt kans op [mooie prijs]’. Vervolgens krijgt TNT in beeld de gedachten van een groot aantal creatieven (of in elk geval mensen die zichzelf creatief vinden) bij het merk TNT post. Misschien zit er wel een juweeltje tussen, misschien ook niet. In elk geval veel mogelijk waardevolle informatie.
Je zegt het volgens mij zelf al: tenniscentrum Overveen is denk ik erg gebaat bij dit soort ontwikkelingen. En met hen vele duizenden andere freelancers en MKB-ers. Voor hen schiet een bureau als snel te ver door, is het niet in de aanpak dan toch in ieder geval in de kosten 🙂
En vergis je niet, de kwaliteit van de ontwerpen op dit soort platforms gaat met sprongen vooruit, vooral ook op internationale platforms als bijvoorbeeld http://www.brandstack.com. En je komt er langzaam maar zeker ook steeds meer professionele designers tegen (zoals bijv. de bedenker van het logo van Logitech, ja die van de muizen en toetsenborden), die voorheen via bureaus werkten maar dit soort platformen nu zien als een sprinkplank om zelfstandig aan de slag te gaan.
Dus het werkt ook nog eens twee kanten op. Wat wel belangrijk is, is dat er enige vorm van moderating/bewaking/controle is, die enerzijds het proces bewaakt (opdracht, ontwerp, betaling, levering, etc.) en anderzijds de kwaliteit.
Dus Robert, wat vind je?
Wij hebben met RankTones zo’n anderhalf jaar geleden ook een wedstrijd uitgeschreven waarbij het winnende ontwerp een mobieltje twv € 450,00 kreeg.
In totaal kregen we meer dan 300 ontwerpen binnen waarvan 90% inderdaad ‘crap’ was. Maar die 10% was echt serieus goed.
Ik denk wel dat het belangrijk is om enige richtlijnen mee te geven, aangezien die 90% crap vooral goedbedoelde ontwerpjes waren met een telefoontje en een url eronder geplaatst.
Door richtlijnen mee te geven wordt de kwantiteit wellicht wat lager maar de kwaliteit zeker hoger
Ik blijf het fascinerend vinden dat er zoveel vormgevers aan deze competities meewerken. Per competitie zie ik op logomatch en “ontwerpen voor geld” ongeveer 15 inzendingen. 14 van deze vormgevers zijn dus voor niets aan het werk geweest en krijgen vaak niet eens een bedankje van de opdrachtgever voor hun moeite.
Uiteraard kunnen vormgevers op deze manier werken aan je portfolio, maar is dit wel een juiste manier. Verzieken vormgevers hierdoor niet hun eigen markt?
Het lijkt een trend of een hype … om steeds over dezelfde dingen te schrijven (twitter, design-competities, iPhone) … en het lijkt een nog grotere trend dat alles goedkoper moet.
Ons bestaansrecht is al jaren het gat tussen de drukker en het “echte” reclamebureau. Dus ja voor het tenniscentrum, de slager. Ondernemers die vaak wel weten wat ze willen maar niet voor hun eigen uitleg willen betalen. Maar op zoek zijn naar iemand die hun idee kunnen vertalen naar een grafisch ontwerp.
Ook mensen die van snel schakelen houden of weinig tijd hebben. Of dat lukt als je moet kiezen uit 300 ontwerpen betwijfel ik.
Wij zijn daar kortgeleden zelfs een ware online reclame-winkel voor begonnen en ook daar kan je prima terecht voor een “beperkt” budget.
Ja joh, iedereen kan ontwerpen.
Net zoals iedereen merken kan lanceren. We hebben allemaal wel een beetje Photoshop ervaring en de buurjongen helemaal. Wedstrijdje maken en je hebt een top ontwerp binnen. Natuurlijk heb je wel een marketeer nodig die dit proces dan kan goedkeuren aangezien dit de enige mensen zijn die kwaliteit nooit herkennen. Niets nieuws onder de zon dus.
Wie was het ook alweer die in begin jaren 90 zei dat als marketing een HBO opleiding gaat worden de reclame en het vak marketing al hun kwaliteit gaan verliezen omdat dit de achter ingang voor de middelmaat is het marketing vak in te komen…
En hier een reactie van de founder van LOGOmatch.
Het is ontzettend belangrijk dat kwaliteit wordt geborgen. Beauty is in the eye of the beholder… Maar wij hebben toelatingseisen. Alleen professionele of studerende grafisch ontwerpers (en/of webdesigners uiteraard) mogen mee doe met de Pitches. Niet omdat iemand die geen opleiding in het grafisch vak heeft gevolgd niet creatief kan zijn maar juist omdat er veel bij ontwerpen komt kijken. Huisstijl moeten correct en drukklaar aangeleverd worden, logo’s netjes in vectoren etc…
Of het de markt ‘verziekt’? Ik ben van mening van niet. Er zijn genoeg designers die onder marktprijzen freelancen en er zijn genoeg opdrachtgevers die gebrek aan budget hun logo zelf met clipart maken. Maar er zijn ook veel designers die hun portfolio willen uitbreiden, willen leren, ook voor hun plezier buiten werktijden ontwerpen en willen opvallen. En daarnaast veel opdrachtgevers die het maximale eruit willen halen, meer dan alleen 3 voorstellen van 1 bureau willen zien en dat online willen regelen. Buiten dat… de Pitch in de grafisch- en reclame industrie is niet nieuw.
Wij hanteren minima prijzen voor de Pitches. Ook hebben we al grotere bedrijven als opdrachtgever gehad. Dus niet alleen de slager om de hoek kan van dit vorm van crowdsourcen profiteren.
De trend is nu bij LOGOmatch dat de vergoedingen hoger worden, net als de kwaliteit steeds van een hoger niveau wordt. Goed te zien aan de inzendingen van in 2006 en die van nu.
Een aantal art directors en reclamebureaus zijn ook lid bij ons, niet alleen starters. Lekker divers dus. En vaak, niet onbelangrijk, huren bedrijven onze leden in buiten LOGOmatch of krijgt een deelnemer aan een Pitch nog meer opdrachten buiten de wedstrijd.
Onbedoelt lijkt mijn reactie nu op een reclamebericht. Maar ik wil alleen aangeven dat je goed aan de wensen van de designer en opdrachtgever moet denken, beide moet kunnen toekomen en een leuk community moet bouwen. En daarnaast blijft er ruimte voor de reclame- en designbureaus, gelukkig maar.
Een reactie van iemand die werkzaam is binnen de wereld van branding en design.
Mijns inziens is er een verschil tussen opdrachtgevers die op zoek zijn naar een logo en degenen die een visuele (of zelfs zintuigelijke) vertaling van hun gewenste identiteit willen.. In het eerste geval kun je dat redelijk makkelijk via logo contests doen. In het tweede geval zul je toch eerst samen met opdrachtgever en designer/designbureau de essentie van je merk/bedrijf moeten vastleggen voordat je aan het ontwerpen slaat. Sterke corporate identities zijn gebaseerd op een heldere strategie die verwoordt waar het merk/onderneming voor staat.
Een identiteit is meer dan een grafische vorm. Het strekt zich ook uit naar andere zintuigen. De geur, de tone-of-voice, de materiaalkeuze, het soundlogo: allen moeten ze bijdragen aan een onderscheidende, onvervreemdbare identiteit. Zo iets kun je moeilijk als designer in isolatie bepalen. Dit werkt het beste in een co-create setting samen met je opdrachtgever.
Hoi,
Ik heb mijn nieuwe logo laten ontwerpen via http://www.brandsupply.nl
Dat is een soortgelijk Nederlands initiatief. Ik moet zeggen dat mij dat erg goed is bevallen.
Mvg, Mark
Ik ben het eens met Peter. Dit soort sites zijn op dit moment niet voor alle opdrachten inzetbaar.
Echter brengen dit soort crowdsource/VRM sites een belangrijke shit teweeg. In essentie veranderen deze sites namelijk de marktwerking zoals wij die kennen. Waar vroeger het bedrijf toch een controle/machtspositie had, is dat nu de klant.
Ook al lijkt het niet altijd het geval, maar een vrije klant is uiteindelijk meer waard dan een gebonden klant. Juist dit zal er voor zorgen dat er een snellere vooruitgang zal komen binnen bedrijfstakken waar het wordt toegepast.
Ik maak al enige tijd gebruik met grote tevredenheid gebruik van Logomatch en zeker vanuit mijn perspectief is dit echt een verrijking voor de grafimedia industrie.
Mijn naam is Hester de Gier en ben op het moment aan het afstuderen op de Willem de Kooning Academie (Rotterdam) als grafisch ontwerper.
Ik ben onder andere bezig met mijn afstudeerscriptie, waar ik het heb over crowdsourcing en grafisch ontwerp. Wat zijn de gelijkenissen, wat zijn de verschillen, hoe denken mensen erover en hoe gaat crowdsourcing het grafisch ontwerpvak beïnvloeden (of juist niet).
Ik heb 2 enquêtes gemaakt zodat ik deze meningen (uitkomsten) met elkaar kan vergelijken.
Meningen van ontwerpers: http://www.thesistools.com/web/?id=185257
Meningen van opdrachtgevers (dus een opdracht in de vorm van crowdsourcen hebben gegeven): http://www.thesistools.com/web/?id=185261
Jullie zouden mij enorm helpen als jullie dit voor mij willen invullen!!?
Bedankt! Hester de Gier
Raar dat mensen steeds maar schrijven dat ontwerpers hun portfolio willen uitbreiden. Dat is geen doel op zich. Dat wil je (en alleen als beginnend ontwerper) om je kans op normaal realistisch betaalde opdrachten te vergoten. Nòrmaal betaalde opdrachten (dus niet een dag werken voor een habbekrats). Mensen kijken alleen naar wat ze uiteindelijk ‘fysiek’ in hun handen hebben en lijken te vergeten dat er veel denkwerk en onderzoekstijd (ook in opleiding) gaat zitten voor je een goed concept/ontwerp hebt.
Ik heb vorige week een opdracht gestart via http://www.designonclick.nl en heb nog 3 dagen voor mij waar ik uit steeds nieuw binnenkomende design kan kiezen. Het is een leuke manier van werken en het gaat erg vlot. Ik ben benieuwd wat er nog uit de bus gaat komen maar het grote aanbod maakt het mij waarschijnlijk eenvoudig om iets passends te vinden.
Can just imagine you walking down the street in that gorgeous outfit and some fella saying to his wife hey Mildred isnt that the nightie I gave you? Anyway just having a giggle imaninigg you do look wonderful in it.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!