Picnic09:Jeffrey Hayzlett CMO Kodak: Iedere marketeer die social media niet gebruikt, is een idioot
Jeffrey Hayzlett, CMO van Eastman Kodak Company vertelde in zijn keynote op Picnic 2009 hoe zijn bedrijf is getransformeerd in “an innovative leader in digital imaging”. Een lesje social marketing van een fotobedrijf dat allang niet meer het gewone fotobedrijf van het ‘Kodak-momentje’ meer is. Van filmrolletjes naar Kodak 2.0.
‘Being in front of such an elite group made me very excited.’ Hayzlett pakt gelijk op een slimme manier zijn publiek in. En dat doet hij nog vele malen in deze “Kodak-Promo-Show” die barstte van de energie. Voor Kodak was het ‘Change or Die’. Ze hebben het gedaan. Vijf jaar geleden bedroeg de omzet 15 miljard dollar uit old school filmrolletjes. Nu is het nog 250 miljoen. Dat zegt wat over wat er moest veranderen. Hayzlett: “If you’re a marketer and not using social media, you’re an idiot.”
UPDATE
: De integrale video staat hieronder met dank aan Ayman van Bregt.
Kodak ontwikkelde de digitale camera al in 1975. Op dat moment zijn ze achter over gaan zitten, omdat ze niet dachten dat het wat zou worden, zegt Hayzlett. Het bedrijf is volledig getransformeerd van een b-c naar een c-c bedrijf. Een echte ‘brand transformation’ dus.
“I’m not supposed to do commercials, but what the heck. I got the mic anyway.” Tja, Hayzlett pakte wel zijn Kodak-momentje om Kodak fijn te promoten. Practice what you preach, zullen we maar zeggen. Maar Hayzlett was ook eerlijk. Een van de camera’s van Kodak heet Zi8. “De stomste naam voor een camera ever. Als iemand ooit nog zo’n stomme naam bedenkt voor een camera rij ik over hem heen op mijn paard.”
Blogging en site
De site zag er in 2006 totaal NIET uit. Dat moest anders. En de producten moesten ook cooler. Ook om de Flip te verslaan, natuurlijk. Voorbeeld van een veranderende strategie met een nieuwe visie: Op 1 april introduceerde Hayzlett de nieuwe Kodak Eye camera 4.1. “Kodak had never done that. We had thousands of peoples asking: what store can you buy one?” Mooie pr-case, dus. En veel free publicity.
OPM
OPM staat bij Kodak voor Other Peoples Money. Hayzlett zorgt ervoor dat hij in talkshows komt, bijvoorbeeld bij Conan O’Brien. Op die manier creëer je brand ambassadors. Kodak is op zoek naar free publicity en vind die ook. Eigenlijk overal. Dat is dus onderdeel van de strategie van het bedrijf.
4 E’s
De social media strategie van Kodak valt uiteen in vier E’s.
- Engage
- Educate
- Excite
- Evangelize
Engagement is de nieuwe ROI voor Kodak. De vraag die je je als marketeer moet stellen, zegt Hayzlett: “What’s your Return On Ignoring. If you’re a marketer and not using social media, you’re an idiot.”