Verantwoord mobiel doneren via GEEF-SMS

24 september 2009, 04:28

{title}In 2008 schreef ik op Marketingfacts al over de mogelijkheden van mobiel doneren voor goede doelen organisaties. Vanaf het moment dat premium (betaal) sms in 2001 bij alle telecom operators mogelijk was, lopen er discussies om premium sms te gebruiken als donatiemethode voor goede doel organisaties. Premium sms is een heel laagdrempelige betaalmethode voor kleine bedragen en daardoor dus ook ideaal voor ‘digitale’ collectes.

Er zijn de afgelopen jaren dan ook verschillende acties en proeven gedaan door goede doel organisaties maar echt van de grond is het tot op heden nooit gekomen. En waarom niet? Het antwoord is simpel: omdat de afdracht op een betaal-sms erg (te) laag was. Maar een relatief klein deel van het bedrag dat de consument geeft komt uiteindelijk bij de goede doel organisatie terecht. En gezien de (terechte) eisen die het CBF keurmerk aan goede doel organisaties hiervoor stelt, wordt premium sms tot op heden slechts zelden of maar zeer kleinschalig door goede doel organisaties gebruikt.

Daarom heeft Mobillion (mijn bedrijf), samen met business partner RLC, contact gezocht met de mobiele operators om de mogelijkheden voor een betere afdracht te inventariseren. De operators stelden als voorwaarde dat een onafhankelijke partij moest toezien op de juiste uitvoering en kwaliteit van donaties. Mobillion is daarop in gesprek gegaan met de VFI, de brancheorganisatie voor de sector met ruim 120 leden die samen verantwoordelijk zijn voor ruim 75% van de eigen fondsenwerving van de goededoelensector.

Mijn collega Marc Schoutens is al vanaf 2001 aan het proberen hier verandering in aan te brengen. En gisteren was het zover: VFI, de brancheorganisatie van goede doelen start samen met ons GEEF-SMS. Dit nieuwe initiatief stelt goede doelen in staat om de mobiele telefoon op een verantwoorde manier in te zetten als digitale collectebus. Bijzonder is dat mobiele operators dit initiatief steunen en voor GEEF-SMS speciale tarieven hanteren.

De mobiele operators hebben een speciale shortcode in het leven geroepen voor donaties aan goede doelen. Door een specifiek woord, gekozen door een goed doel zelf, te sms-en naar 4333, oftewel GEEF, geeft de verzender opdracht voor een donatie. Consumenten kunnen kiezen voor een eenmalige donatie van euro 1,50 of een abonnement van euro 1,50 per maand’. Doordat de gulle gever met een verwijzing naar een mobiele website ook wordt uitgenodigd zijn gegevens in te vullen, kunnen de goede doelen bovendien eenvoudig contact houden met hun donateurs.

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Kasper Siemons

    @ Naamgenoot

    Hoeveel procent van die euro 1,5 komt nu dan daadwerkelijk bij de goeden doelen organisatie terecht met dit nieuwe initiatief? En hoeveel was dit vroeger?


    24 september 2009 om 08:10
    Jacqueline Lopies

    @Kasper, bestaat pluk.nl trouwens nog?


    24 september 2009 om 08:51
    shineve

    waar kan ik terecht voor zo een programa optestarten ? voor mijn v.z.w. tel. of email


    21 juni 2012 om 14:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!