Exclusief: ABN AMRO werft studenten met mobile marketing

28 september 2009, 13:20

{ABN AMRO Student Guide}ABN AMRO gaat mobile marketing inzetten als middel om studenten te werven als nieuwe rekeninghouders. Zeer binnenkort verschijnt er namelijk weer een hit van mobiel ontwikkelaar Xwits: de Student City Guide. De iPhone app richt zich bij de lancering op de studenten van de 7 grote steden Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Groningen, Rotterdam en Delft. Naast de iphone app wordt er ook een mobiele site gelanceerd voor de mobiel internettende studenten zonder iPhone. In dit artikel krijg je een preview van de gratis app en vertelt Jan J Heida (Marketeer Studenten bij ABN AMRO) hoe zij met behulp van offline en online mobile marketing deze onconventionele app die vrij ver van het merk ABN AMRO af staat tot een hit gaan maken en hoe met deze app de doelstellingen van ABN AMRO worden gerealiseerd.

ABN AMRO heeft gelukkig voor een strategie gekozen om naast de gratis iPhone app ook een mobiele site te lanceren. Want niet iedere student heeft een iPhone. De beta versie waar momenteel nog aan gesleuteld wordt, is al live. Wat vinden studenten straks in de app en op de mobiele site? Informatie over daghap, clubs, bars, vette happen, avondwinkels is altijd handig. Daarnaast kun je in de app een uitgaansagenda vinden, pinautomaten localiseren, openbaar vervoer plannen met 9292, lokale taxiboer bellen en spel spelen (bierflesje draaien) om te bepalen wie de rekening betaalt (en te voorkomen dat je ruzie krijgt).

{title}Screenshots

De eerste screenshots van de iphone app staan op Slide.com: klik hier

Ontwikkelproces

Van het begin (19 mei) tot het eind is het complete proces uitgewerkt en zelf geïmplementeerd. Hoe lang is ABN AMRO hiermee bezig geweest? Ondervonden ze interne weerstand? Jan J Heida, Marketeer Studenten: “Uiteindelijk zijn wij samen met Xwits hier al met al 4 maanden mee bezig geweest. Ten eerste omdat de applicatie verschrikkelijk uitgebreid is geworden en ten tijde omdat het verzamelen en bundelen van alle verzamelde data een tijdskostbaar proces is geweest. Verder hebben we inderdaad een aantal afdelingen moeten aanhaken, echter waren deze afdelingen (het spijt me) vanaf het begin enthousiast. Vooral onze externe communicatie afdeling heeft hier ongelooflijk veel uren in gestoken om verschillende media middelen te ontwikkelen ter promotie van deze app. Onze juridische en risicobeoordelende afdelingen zijn ook aangehaakt, maar na een korte demonstratie van de app gaven ze ons groot gelijk dat wij met zo’n innovatieve en relevante app richting de studentenmarkt wilden communiceren.”

Doel van de app

iPhone apps zijn momenteel nog sexy, van deze tijd en gaaf. De student gaat op kamers en gaat zijn eigen keuzes maken. Dus ook deze keuze voor zijn eigen bank. De ABN AMRO wil zich opstellen als een bank die de student begeleidt in zijn keuzes. Vandaar de Student City Guide, ABN AMRO guide jou door je student tijd heen onder andere door een iPhone app en mobiele site. Mobile marketing wordt dus ingezet als middel door ABN AMRO om Student te kunnen bereiken.

Jan J Heida, Marketeer Studenten: “Mark, je raakt hier eigenlijk wel de kern. Wij willen graag als ABN AMRO inspelen op (latente) behoeften van de student. Daar zijn waar hij/zij is, het voorzien van informatie op het moment dat hij/zij daar behoefte aan heeft en bovendien ook oplossingen bieden voor zijn of haar problemen. Vandaar dat deze applicatie zo relevant is voor studenten die hun studentenstad willen ontdekken. Zowel voor eerste jaars evenals meerdere jaars is deze applicatie zeer nuttig. Binnen de app bieden we uiteraard aan om contact met ons op te nemen als je daar behoefte aan hebt. Ook het dichtstbijzijnde ABN AMRO kantoor is met deze app te vinden. Als laatste is er de mogelijkheid om een banner te plaatsen. Dit hebben we uiteraard niet nagelaten en verwijst in deze naar onze succesvolle studentencampagne. Verder wilden we proberen om niet teveel commercie terug te laten komen zodat de app ‘puur’ blijft. “

{title}Crossmediale Marketing

Hoe gaat ABN AMRO de studenten bereiken met deze twee nieuwe kanalen? Jan J Heida, Marketeer Studenten: “De mobiele site en iPhone app worden ondersteund met offline campagne met een sticker campagne voor alle aangesloten kroegen en clubs dat ze student city guide approved zijn (soort van de keuringsdienst van waren approved). Daarnaast ondersteunt met een offline campagne met bierviltjes in kroegen en bars. Wij hebben daarnaast mobiele nummers ingekocht voor het versturen van een ‘SMS bom’. Dit betekent dat wij een x aantal mensen op de hoogte gaan stellen van onze nieuwe applicatie en website. Verder hebben we een samenwerking opgestart met een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verspreiden van gratis collegeschriften. Vooral de oplage is zeer interessant en wij komen daar in terug met een advertentie die ook weer verwijst naar onze Student City Guide. Uiteraard zullen we ook gaan banneren op de meest logische sites. Dus er wordt ook een zeer kleinschalige online campagne aan gekoppeld. “

Verwachtingen

Wanneer is de lancering van deze twee nieuwe kanalen geslaagd voor ABN AMRO? Jan J Heida, Marketeer Studenten: “De lancering is wat ons betreft geslaagd als de applicatie veelvuldig wordt gedownload binnen de Application Store én deze actief wordt gebruikt door studenten. Daarnaast hopen we dat we met de lancering van deze applicatie in te spelen op de wensen/behoeften van de student zodat deze eens te meer zich realiseert dat er maar één bank is die goed inspeelt op wat zich afspeelt in het leven van de student: ABN AMRO. Dat zou te zien moeten zijn in bijvoorbeeld merkvoorkeur cijfers. Een harde doelstelling hebben we overigens ook hier niet aan gekoppeld.”

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Maarten

    Hoezo gesponsorde content. Dit is wel een heel gekleurd en eenzijdig verhaal. Marketingfacts kan dus ook van mijn RSS-feeds af.


    28 september 2009 om 16:02
    JaapBloem

    @Maarten: Allles kan van je RSS-feeds af. RSS sux. Maar ik vind dit een goed verhaal. Voor mij informatief, waardevol en goed gedocumenteerd. Dank Mark!


    28 september 2009 om 16:16
    Joost

    @Jaap tuurlijk is het relevant geschreven. Sneak preview/uitvoering mobiel marketing campagne etc. Maar is het niet overdreven om twee keer het woord “hit” te gebruiken in de opening alinea bij een nog niet gelanceerde applicatie.

    “Zeer binnenkort verschijnt er namelijk weer een hit van mobiel ontwikkelaar Xwits”

    “het merk ABN AMRO af staat tot een hit gaan maken”

    Vind het wel erg doorzichtig…


    29 september 2009 om 06:28
    mgvandenbroek

    @Joost: Je moet dit echt zien als enthousiasme van de auteur. Althans, zo zie ik het. Daar is niets “doorzichtig” aan.


    29 september 2009 om 06:42
    Mark de Bruin

    @Joost: Je hebt gelijk dat dit nu nog gestoeld is op mijn onderbuikgevoel aangezien de app en de site nog niet live zijn. Bij een volgend artikel zal ik mij meer aan de feiten houden. Bedankt voor deze aanscherping. Desalniettemin denk ik wel dat dit een groot succes (het woord hit zal ik maar even vermijden…) wordt aangezien er een groot merk aan gekoppeld is (ABN) en zij dit gaan ondersteunen met een (offline) advertentiecampagne. Dat doen niet heel veel apps. Daarom vond ik het nieuwswaardig.

    @Maarten: Helaas krijg ik hiervoor niet betaald… het feit dat er een app komt is niet nieuwswaardig. Wat ik geprobeerd heb is jou te laten weten hoe een merk als ABN AMRO marketing inzet als middel om de doelstellingen te bereiken. Laat even weten wat je gekleurd en eenzijdig vind, ik leer graag……


    29 september 2009 om 06:57
    Joost

    @Mark: Ik begrijp de enthousiasme helemaal. Daarbij geloof ik ook dat dit een relevante app is voor studenten. Of het een hit wordt zou ik zelf niet durven te zegen. Puur om het feit dat hij alleen verkrijgbaar is op de iPhone. Een mobiele pagina is toch lastiger om terugkerend bezoek mee te genereren. Daarbij mis ik het android platform vanwege de groei potentie van het platform. Hoe de applicatie onder de studenten gebracht wordt vind ik interessant net als de doelstelling die gesteld wordt.

    Enig idee waarom dit alleen uitgerold wordt in de grote uni steden?


    29 september 2009 om 07:05
    Jan Heida

    @Joost: wij hebben gekozen voor de grootste studentensteden om de applicatie nog enigzins behapbaar te houden. Je kan je voorstellen dat het verzamelen van alle content een vrij tijdrovend en kostbaar traject is geweest. Om dit voor alle faculteitssteden én steden waar hogescholen zitten te doen was (op de korte termijn) iets teveel van het goede.

    Mocht de applicatie aanslaan, waar we uiteraard op hopen. Dan is dat voor ons het sein om in actie te komen en het aantal steden uit te breiden.


    30 september 2009 om 06:03
    Marc`

    Ze zeggen wel eens dat Randstedelingen bijna nooit buiten de grenzen van de Randstad komen.

    Maar is het zelfs zo erg dat ze alleen naar boven kunnen kijken? Volgens mijn informatie liggen er ook nog aardig wat grote studentensteden in het zuiden van het land. Ik roep maar wat: Eindhoven, Tilburg, Maastricht, Nijmegen.

    Of zouden die mensen daar geen ABN-AMRO klant willen worden???


    30 september 2009 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!