Impact van “taggen” onder kenniswerkers

28 september 2009, 04:09

{title}

Ondanks de aanwezigheid van tal van zoekmachines en zoekmogelijkheden binnen bedrijven, is het vinden van de juiste informatie in de huidige, digitale tijd voor kenniswerkers een dagelijks probleem. Volgens een recent uitgevoerd onderzoek door Accenture besteedt de kenniswerker gemiddeld 2 uur per dag aan het zoeken naar informatie. Vaak met als resultaat dat de bedoelde informatie niet of onvolledig gevonden wordt.

Een web2.0-ontwikkeling als “tagging” belooft verbetering in de kwaliteit van de gevonden informatie; tagging is iets dat social media als Gmail, Facebook en Flickr intussen al langere tijd breed geadopteerd hebben. Om de impact van “tagging” binnen een organisatie te kunnen meten, deden wij bij IBM (Competitive Project Office) onlangs een onderzoek binnen twee opgezette omgevingen.

Eén omgeving waarin gebruikt werk gemaakt van de taxonomische traditionele manier van zoeken en één waarin gebruik werd gemaakt van “tagging”. Uit dit onderzoek bleek dat het gebruik van “tagging” zorgde voor een vermindering in zoektijd met één-derde (32%). Kortom: de kenniswerker wordt hierdoor 8% productiever, aldus het onderzoek.

Toch is er nog een lange weg te gaan. De tools zijn er, maar nu moeten we nog de bedrijfscultuur zien te veranderen. Het stimuleren van het gebruik is een aboslute must voor de “ enterprise of the future”. Een aantal tips om eerste stappen te zetten:

  • Tip 1: Gebruik het intranet als startpunt van je web 2.0 activiteiten
  • Tip 2: Ontwikkel communities
  • Tip 3: Stimuleer bottom-up communication maar hanteer wel enkele basis regels
  • Tip 4: Organiseer themadagen. Zo zijn er inmiddels bedrijven die “Wiki Wednesdays” en “Facebook Fridays” hebben ingevoerd
Yuki Mitsunaga
Lotus Market Manager Benelux bij IBM

Yuki Mitsunaga (1980) is werkzaam als marketing manager Benelux bij IBM. Zij is verantwoordelijk voor de Lotus Software portfolio, waar de softwareoplossingen onder vallen die gaan over digitaal samenwerken. Dagelijks houdt zij zich bezig met het op de voet volgen van de laatste trends in ´social software land´ en het op strategisch niveau in de markt zetten van de IBM social software oplossingen voor zakelijk gebruik. Voordat zij bij IBM aan de slag ging, had zij diverse salesfuncties. Zij sloot haar Masteropleiding Internationaal Communicatiemanagement af met een onderzoek over de positionering van vrouwen in het zakenleven. Yuki is altijd al geïnteresseerd geweest in media, en hoe deze bijdraagt aan discussies in de samenleving.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Arjan Radder

    Onderzoek van IBM CIO Office op de impact van tagging in een bedrijfsmatige setting toont aan dat ´time to information´ met 32% daalde na inzet van tagging (op basis van Lotus Connections, social software voor business). Tagging en ´end user drive search´ is met recht een belangrijke evolutie op het gebied van sneller en slimmer terugvindbaar en toegangkelijk maken van kennis.


    28 september 2009 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!