Twinkle 100 Webwinkels 2009: Thomas Cook op 1
- Thomas Cook
- Wehkamp.nl
- TUI
- bol.com
- KLM
- Transavia.com
- OAD
- Dell
- CheapTickets.nl
- D-Reizen
Twinkle presenteerde gisteravond tijdens een de tweede editie van de Twinkle100, de ranglijst met de 100 grootste webwinkels van Nederland (zie dit artikel over de eerste Top 100 ‘Twinkle nattevingert met Twinkle100?’).
Hoofdredacteur Marieke Verdonk: “Een lijst maken van de 100 grootste webwinkels van Nederland is geen exacte wetenschap. Dat bleek vorig jaar al, toen we de eerste editie uitbrachten en ook nu weer lopen we tegen tal van factoren aan die onze speurtocht naar de online-omzet gegenereerd door Nederlandse consumenten bemoeilijken. Gelukkig is een groot aantal webwinkels toeschietelijk en geven ze zonder veel omhaal details over hun omzet prijs.”
Samen waren de honderd bedrijven vorig jaar goed 3,9 miljard euro in Nederland. Verdonk voorspelde vorig jaar dat dit bedrag dit jaar een stuk hoger zou liggen. Dat klopt dus. Marieke Verdonk, vorig jaar: ‘Ik verwacht dat de grote retailorganisaties, die in deze editie nog niet heel hoog staan, er volgend jaar beter uitkomen. Het besef dat het web een onmisbaar verkoopkanaal is, is zo langzamerhand wel bij iedereen doorgedrongen.’
Over het onderzoek
De Twinkle redactie is erin geslaagd om de top 100 van Nederland in kaart te brengen met behulp van diverse bronnen, zoals de jaarrekeningen van de bedrijven, de door de bedrijven zelf ingevulde enquête, database met bedrijfsinformatie en brancheonderzoeken.
Vond uitgever van Twinkle Paul Petermeijer het vorig jaar nog nodig om uitleg te geven over het tot stand komen van het onderzoek in het persbericht, dit jaar lezen we er weinig over. Behalve dan dit:
“De Twinkle redactie is erin geslaagd om de top 100 van Nederland in kaart te brengen met behulp van diverse bronnen, zoals de jaarrekeningen van de bedrijven, de door de bedrijven zelf ingevulde enquête, database met bedrijfsinformatie en brancheonderzoeken.”
We weten nu dus niet, welke webwinkels er op plaats 11 tot en met 100 staan. Daarvoor moet je het blad kopen. Behoorlijk oldschool, als je het mij vraagt. Maar misschien nog begrijpelijker dan vorig jaar in deze zware tijden voor uitgevers.
Reisbranche
De reisbranche is dominant in de Twinkle100: er staan 30 reisbedrijven in de lijst, waarvan 7 in de top 10. Samen zijn de reisbedrijven goed voor 2,1 miljard online omzet (42% van de totale omzet die de top 100 vertegenwoordigt).
Uit het persbericht:
“Pure players als Wehkamp.nl, Neckermann.com en bol.com weten zich meer en meer omringd door grote klassieke retailbedrijven die zich ook als webwinkel een sterke positie hebben verworven, en daarmee als echte multichannel retailers gekenmerkt kunnen worden. Zo staan bedrijven als Albert Heijn, HEMA, Kruidvat, Dexcom en H&M bij de eerste 30, met een gezamenlijke omzet van 391 miljoen.”
Natuurlijk veel interessanter dan alleen de gebruikelijke grote ketens en reisorganisaties, is om te weten, welke zelfstandige Internet retailers in die top 100 staan. Deze prestatie is natuurlijk veel groter.
Heeft iemand de totaallijst of kan hiervan een ranglijst maken?
Henri
@Bauke: Pleur die lijst eens online, man!
@Thijs: dat laat ik aan jou, als luis in de pels van marketing NL
De lijst geeft een leuk en uitgebreid overzicht. Ik mis echter nog wel een aantal partijen en aangezien niet iedereen vrijgevig is geweest in het verschaffen van informatie moet je dergelijke lijstjes wel met een korreltje zout nemen.
Toch zijn wij heel erg trots en blij met onze notering op de 67e plaats!
Het is inderdaad de vraag wat het criterium van een webwinkel is. Bijvoorbeeld, waarom staat Albert er niet in? Waarom staat er geen verzekeringssite in, waarbij we weten dat zij voor de commoditie verzekeren veel afsluiten via hun websites?
Misschien is het nuttig als duidelijk wordt gemaakt wat de gehanteerde criteria zijn.
Groet.
Vorig jaar was de opgetelde omzet 3,9 miljard. Dit jaar is dat ‘dus’ hoger. Hoezo dus? Wat heeft de Twinkle 100 meer omgezet?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!