Spamverbod vandaag officieel van kracht

1 oktober 2009, 03:55

Nog één keer legaal spammen. Dat is wat veel bedrijven hebben gedaan in aanloop naar het spamverbod dat per vandaag, 01 oktober 2009 van kracht is (zie: Tweakers). Bureau 2009 probeerde een claim to fame te leggen met de ‘ALLERLAATSTE LEGALE SPAM VAN NEDERLAND’. De opt-in voor nieuws van het Amsterdamse bureau werd vannacht om 23:59 verzonden voor een plek in de geschiedenisboeken.

PR-bureaus en andere bedrijven moesten de laatste paar dagen de opt-in nog op het laatste moment voor de poorten van de spamhel wegslepen (zie ook: ‘PR en de nieuwe antispamwetgeving: Het einde van persberichten en (social-)media-alerts?’ ). Het mailadres van de redactie van M! liep vol met verzoeken; de meesten hebben we netjes toestemming verleend. Want ja, wij blijven natuurlijk graag op de hoogte. Ik ben zeer benieuwd naar de impact van deze, volgens sommigen ‘draconische’ maatregel. Lees ook: ‘De nieuwe spamwetgeving: Implicaties voor recruitment’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    ArnoudEngelfriet

    Hopelijk houdt iedereen nu op met het sturen van die “u staat bij ons in het bestand, wilt u dat zo houden ja/nee” mailtjes. En ik ben heel benieuwd wat de bedrijven gaan doen die het verkeerd om deden: wilt u in het bestand blijven, doe dan niets. Want dat is opt-out en die bestanden zijn dus onbruikbaar per vandaag.


    1 oktober 2009 om 06:15
    mgvandenbroek

    ” En ik ben heel benieuwd wat de bedrijven gaan doen die het verkeerd om deden: wilt u in het bestand blijven, doe dan niets. Want dat is opt-out en die bestanden zijn dus onbruikbaar per vandaag.”

    @Arnoud: Daar heb ik er best veel van gehad 😉


    1 oktober 2009 om 06:17
    Peter Bonjernoor

    @Mattijs – wij allemaal, denk ik! :o)

    Trouwens vandaag weer vrolijk een binnengekregen van een toko die ik niet ken, vermomd als ‘persbericht’, gedateerd op 1 september 2009, met bovenaan “Dit berircht is bestemd voor”, en onderaan een opt-out link – fail!


    1 oktober 2009 om 07:24
    Michel H

    Omdat ik voor klanten regelmatig persberichten opstel, schrok ik wel even toen ik de aankondiging over de nieuwe telecomwet las. Gelukkig kun je ook een toestemming van algemene strekking geven, waardoor persberichten in de meeste gevallen nog gewoon kunnen worden verstuurd. De ontvanger moet dan echter wel ofwel een apart mail adres voor persberichten hebben, of ergens aangeven waar men persberichten naartoe kan sturen.


    1 oktober 2009 om 08:25
    Bram Fasseur

    Ik ben benieuwd naar de eerste rechtszaak (+ uitspraak), hou je ons daarvan op de hoogte Arnoud?


    1 oktober 2009 om 09:48
    ArnoudEngelfriet

    Geen zorgen, ik zit er bovenop 🙂


    1 oktober 2009 om 10:00
    mgvandenbroek

    LET OP:

    “Spamverbod lijkt te gaan werken.”

    Op eerste dag al 10% minder Nederlandse spam meldingen

    ZEIST, 1 oktober 2009 – Het spamverbod, dat vandaag officieel is ingegaan, heeft de hele maand september geleid tot volgelopen inboxen met verzoeken van bedrijven om toestemming te geven voor het verzenden van hun nieuwsbrieven. Vervelend, maar het verbod lijkt wel te werken. Vandaag blijkt volgens ICT beheerbedrijf Computication dat er sinds 0.00 uur vannacht werkelijk minder spam is verstuurd. “Volgens onze Maildefender, een centraal beheerd spamfilter dat door een representatief aantal bedrijven in Nederland wordt gebruikt, is er zo’n 10% minder spam verstuurd door Nederlandse bedrijven naar andere Nederlandse bedrijven”, aldus Jan Martijn Broekhof (31), directeur eigenaar.

    Toch druppel op gloeiende plaat

    “Tegenover die afname van 10% zien we vandaag wel nog een heleboel meldingen van spam waarin bedrijven vragen of ze mogen blijven mailen, dus al met al zal een gebruiker vandaag nog niet veel zien veranderen in zijn inbox vrees ik.” De invoering van de nieuwe telecomwet veroorzaakt nogal wat beroering in het bedrijfsleven. “Al de hele maand worden wij overstelpt met vragen van onze klanten die zich – nu spamming weer zoveel in het nieuws is – bewust worden van de overlast en kosten die spam met zich meebrengt. Er is daardoor niet alleen meer vraag naar de Maildefender, klanten helpen ons ook actiever bij het verbeteren van deze dienst. Hoe zelden dit spamfilter ook spam doorlaat, slimme spammers weten er toch wel eens tussendoor te glippen met een trucje. Onze klanten wijzen ons daarop, waarop wij de software direct aanpassen.” Broekhof is niet bang voor de toekomst van het spamfilter. “We zien nu dat er door al het nieuws even meer vraag naar is. Dat zal straks, als het weer rustiger wordt, ook wel weer afnemen naar een normaal niveau. Maar spamfilters zullen altijd nodig zijn. Gisteren werd al bekend dat de nieuwe telecomwet hooguit voor een spam afname van 5% zal zorgen. Immers, de bulk komt uit China en de VS. Het betekent ongeveer dit: kreeg je eerst 10 spam mails per dag, straks krijg je er 9.”

    Over Computication

    Computication is een snel groeiend ICT beheerbedrijf gevestigd in Zeist. Het bedrijf, in 2003 opgericht door Martijn van der Schaaf (30) en Jan Martijn Broekhof (31), biedt organisaties IT werkplekbeheer, serverbeheer en netwerkbeheer.

    Noot voor de redactie

    Meer informatie over Computication vindt u op http://www.computication.nl. Voor meer informatie over Jan Martijn Broekhof en Martijn van der Schaaf neemt u contact op met Hyperz PR, via info@hyperz.nl of bel 0345-505845/06-20032389.

    Met vriendelijke groeten,


    1 oktober 2009 om 10:38
    Jos

    Ja, ik ben tegen ongewenste reclame, maar ik vind deze regelgeving toch niet kloppen.

    Wil je niet meer ongewenst gebeld worden? Meld je dan aan bij het bel-me-niet register. Ouderen zullen daar nog steeds niet van gehoord hebben, worden nog steeds gebeld en worden nog steeds slachtoffer van verkooppartijen, omdat ze geen ‘nee’ durven te zeggen.

    Wil je geen bakken vol met ongewenste folders meer ontvangen, niet zelf die troep meer van je deurmat halen, om vervolgens weg te gooien? Dan moet je bij de gemeente een stikker ophalen.

    Wil je geen mensen meer aan de deur die iets verkopen? Waar ook weer ouderen slachtoffer van worden. Dan kan je zelf een briefje in elkaar flansen, maar regels zijn er niet voor.

    Wil je geen nieuwsbrieven via de mail ontvangen? E-mails die je met de delete knop simpel verwijderd, zonder moeite? Dan hoef je niets te doen.

    Voor een onschuldig ongewenste mailtje moet een bedrijf toestemming hebben. Voor een ongewenste telefoontje, waar contracten uitkomen waar mensen niet op zitten te wachten hoeft een bedrijf geen toestemming te hebben. Ben ik de enige die dit erg krom vind?


    1 oktober 2009 om 12:07
    ArnoudEngelfriet

    Dat is ergens wel krom ja. Het idee achter deze tweedeling is dat ongewenste mail versturen zo goed als gratis is, terwijl je voor telefoontjes toch echt een callcenter nodig hebt. Daar zitten dus hogere kosten aan, waardoor dit binnen de perken zou moeten blijven.

    Voor misleidende salesgesprekken is er strengere wetgeving in de vorm van de regels rond oneerlijke handelspraktijken. Helaas blijf je met het punt dat dit de zwakkeren in de samenleving treft, die zeggen snel “ja”, kennen hun rechten niet en hebben geen geld/tijd/energie om naar de kantonrechter te stappen.


    1 oktober 2009 om 12:12
    Jos

    Natuurlijk is het sturen van e-mail vrijwel gratis. Maar is het niet zo dat e-mailproviders steeds beter spam weten te filteren? Een willekeurig Hotmailadres van mij, welke ruim 8 jaar oud is, en welke ik gebruik voor aanmeldingen/ eventuele spamgevoelige dingen ontvangt gemiddeld slechts 2 mailtjes spam in m’n inbox. Naar mijn mening is er door alle technieken geen groot probleem met spam.

    En wat is nou irritanter? Die 2 mailtjes spam per dag, of elke maand 1x het abonnement dat je oma heeft afgesloten voor een energie leverancier weer op te zeggen?

    Het bel-me-niet register is prima! Maar een oudere heeft hier weinig kennis van, ze moet maar net een (klein)kind hebben die eraan denkt om haar daar aan te melden.

    Ik denk dus dat colportage of callcenters meer schade toebrengen aan de maatschappij dan spam doet. En toch zijn de regels voor spam strenger…


    1 oktober 2009 om 13:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!