Onderzoek FirstFocus en Valuewait: Verschillen betaalde vs organische zoekresultaten

2 oktober 2009, 04:01

{title}Onderzoek van FirstFocus in samenwerking met Valuewait wijst uit, dat 45 procent van de Google gebruikers het verschil niet weet tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten. Slechts 65% geeft aan het gele advertentievlak boven de zoekresultaten te herkenen als een advertentie. 72% zegt meestal op de zoekresultaten aan de linkerzijde van de Google te klikken. 31% zegt Google het meest te gebruiken voor het vinden van reviews als ze iets online willen kopen.

Het onderzoek is gehouden onder het Valuewait panel; deze onderzoeken worden via de mobiele telefoon afgenomen (zie ook dit interview met de oprichter van Valuewait, Jeroen de Rooij). Uit het persbericht van dinsdag:

{title}

‘Door het grote aanbod van zowel positieve als negatieve berichtgeving op fora als Consumentenbond, Vara Kassa en social media platforms (Hyves, Linked-in, Facebook)

is het van groot belang dat Marketing Managers zich richten op de dialoog met hun klanten. De vindbaarheid van hun website is daarbij een cruciale vereiste.’

{title}

Het onderzoek werd afgelopen dinsdag in Utrecht tijdens de thuiswinkel update gepresenteerde tijdens de parallelsessie ’SEO voor webshops’. Tijdens die sessie heeft Valuewait ook live een kort onderzoek gedaan onder het publiek via de mobiele telefoon: de directe respons was 60 procent.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Johan

    Hoewel niet baanbrekend is dit wel interessant. Mijn ervaring is wel dat zoekers eerder op de organische versie klikken. Kan iemand mij overigens helpen aan de “noodzaak” van SEO/SEA binnen de B2B markt? Alle cijfers die ik kan vinden gaan over consumenten en niet zozeer over de rol van google bij zakelijke relaties. Iemand enig idee?


    2 oktober 2009 om 05:14
    Allesovermobielinternet

    Is ook bekend of er een duidelijk demografisch verschil tussen de mensen die de gesponsorde resultaten niet herkennen de die dat wel doen is?

    Dat is mogelijk heel interessant om te bepalen voor welk product AdWords het best geschikt is. Wanneer bijvoorbeeld vooral ouderen het verschil niet weten wil je met je advertentie voor je 50+ magazine zeker vechten voor een top 3 positie.

    Misschien niet een baanbrekend onderzoek, maar het is altijd goed om ‘onderbuik’ gevoelens die elke marketeer hierover heeft eens onderbouwd te zien.


    2 oktober 2009 om 06:56
    Stefan Rooyackers

    Het was inderdaad wel te verwachten, dit resultaat. Wat uitgebreidere onderzoeksdetails zouden inderdaad handig zijn voor nieuwe marketingstrategieen, al zijn dit soort onderzoekjes nooit echt van hoogstaande kwaliteit (zeker niet wat betreft statistiek).


    5 oktober 2009 om 08:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!