Handig: Factsheet voor anti-spam wetgeving

7 oktober 2009, 07:21

{title}Het uitgebreide spamverbod per 1 oktober heeft nogal wat losgemaakt. Mag je bijvoorbeeld nog ongevraagd reageren op CV’s (nee) of persberichten rondsturen (ja, mits naar daarvoor geadverteerde adressen)? En zo zijn er nog wel meer vragen.

Mijn kantoor ICTRecht heeft daarom een factsheet “De regels rond commerciële communicatie” uitgebracht waarin we proberen deze vragen te beantwoorden. Lees hierin wanneer de wet een bericht “commerciële communicatie” vindt, wat de spelregels zijn en hoe u wel of niet toestemming kunt vragen. Uw privacyverklaring en algemene voorwaarden zijn in ieder geval onvoldoende.

Uiteraard beantwoord ik hieronder graag alle vragen over het onderwerp.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, blogger en partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Sinds 2001 beheert hij de site Iusmentis.com met meer dan 350 artikelen over internetrecht.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Martijn

    Arnoud, in de PDF wordt aangeraden de IP adressen, samen met het tijdstip van bevestiging, te bewaren. Mag dat wel volgens de WBP?


    7 oktober 2009 om 09:26
    ArnoudEngelfriet

    Ja, dat mag, want dit is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst (art. 8 lid b WBP), namelijk de overeenkomst dat je hem mag mailen met je reclame. Je moet daarbij kunnen bewijzen dat je die mails opt-in hebt verstuurd. Uiteraard mag je dat IP-adres bestand niet gebruiken voor andere doeleinden.


    7 oktober 2009 om 09:36
    Ralph

    Handig! Opt-in technisch gezien zitten wij safe. Echter zenden wij ook regelmatig persberichten. Dit blijft een grijs gebied. Ik heb in mijn mailing waarin ik onze relaties adviseer aangaande de opt-in ook de redacties van de vakbladen mee genomen. Geen overbodige luxe dus. Echter heeft niet iedereen gereageerd voor 01-10. Jullie tip is dus om wel persberichten te mailen, maar eerst goed mijn tekst te checken?


    7 oktober 2009 om 10:56
    ArnoudEngelfriet

    Controleer vooral het adres waar je ze heen wilt sturen. Als dat “pers@” of “redactie@” is, dan mag het persbericht er wel heen zonder toestemming. Maar naar “a.engelfriet@ictrecht.nl” mogen geen persberichten want dat adres is daar niet voor bedoeld.


    7 oktober 2009 om 11:05
    ralph

    aha…dat is goed om te weten. Bedankt!


    7 oktober 2009 om 11:10
    Elja

    Handig overzicht in één document, Arnoud!

    Bedankt.


    7 oktober 2009 om 11:48
    Hans de Goeij

    cool! Thanks.


    7 oktober 2009 om 18:29
    Hans Meijer (CloseContact)

    Arnoud, kan je in het kort jullie mening geven (eventueel onderbouwd met wetgeving) op 2 zaken:

    1) Klanten laten opt-outen bij een aanmelding of transactie (oftwel de optin staat standaard aan)

    2) Het fenomeen mailen naar klanten (vaak service e-mails) over soortgelijke producten waarbij de klant dus niet perse actief een opt-in heeft gegeven. Wij hanteren de regel dat ook hierin verplicht een opt-out optie in moet en dat de periode van mailen kort op de daadwerkelijke transactie moet liggen (al was het maar voor de relevantie). Mag je obv deze verkoper-koper relatie blijven mailen als er geen opt-out komt ?

    Thanks alvast.


    7 oktober 2009 om 18:37
    media

    Inderdaad handig, Arnoud bedankt!


    7 oktober 2009 om 18:50
    Phileas

    Dank je! Verhelderend voor b2b communicatie vind ik dat bestaande klanten een nieuwsbrief mogen ontvangen, mits ze ooit hun emailadres hebben gegeven (wat bij klanten wel meestal het geval is ;-). Heel nuttig deze informatie.


    7 oktober 2009 om 20:30
    Hanzel

    @ Arnoud Helemaal eens. Een persbericht met ECHT nieuws mag natuurlijk wel naar de redactie worden verstuurd. Berichten met alleen (commercieel) productnieuws niet. Gelukkig maar!


    8 oktober 2009 om 07:14
    B.ten Broeke

    Ok hierbij even een vraag namens aantal collega’s en klanten van ons. Dit stond niet in het factsheet vermeld (vond dit trouwens verder een geweldig goed omschreven document)

    Mag je .. na 1 oktober nog de zogenoemde “permissie” mailing versturen waarin je vraagt of mensen nog willen benaderd worden of niet.

    In feite zet je voor zo’n gehele actie je complete bestand op “Inactief” of uitgeschreven waarop mensen zich met behulp van zo’n bericht weer door op “inschrijven” te klikken weer aan mogen melden.

    Nu mag je mensen inderdaad na 1 oktober niet meer ongevraagd mailen of spammen o.i.d. maar een permissie mailing om deze mensen 1maal om hun hernieuwde toestemming te vragen, is dit wel of niet meer toegestaan na 1 oktober.

    Het gaat om 1 mailing en dus niet om een spammailing.


    12 oktober 2009 om 10:01
    ArnoudEngelfriet

    Nee, je mag niet ongevraagd mails sturen met de vraag “wilt u onze nieuwsbrief/reclamemails ontvangen”. Je mag nu alleen bestanden gebruiken waarvan al vaststaat dat ze via opt-in zijn opgebouwd. Een bestand met onduidelijke herkomst kun je dus maar beter weggooien.


    12 oktober 2009 om 10:54
    B.ten Broeke

    ok, nu heb ik verder wat onderzoek gedaan en hierbij even wat onduidelijkheden aan het licht gekregen.

    Namelijk het volgende.

    Je mag als verzendende partij wel degelijk na 1 oktober een permissie mailing sturen (permissie mailing = 1malig verzoek voor het blijven ontvangen van de nieuwsbrief) Dit valt namelijk en niet onder de spambeschrijving En heeft zoals de opta wet voorschrijft altijd de mogelijkheid om je af te melden. (Die laatste moet, anders is het wel spam)

    Hieronder even wat handige informatie die ik gebruikt heb om bovenstaande duidelijk te krijgen

    ====vanaf spamklacht.nl (site van opta.nl) ===

    :Uit de veelgestelde vragen:

    ________________________________

    15. Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

    Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren.

    ________________________________

    Volgens bovenstaand artikel mag volgens mij dus Wel na 1 oktober permissie mailing vezonden worden, mits hier een mogelijkheid tot afmelden voor verdere mail aanwezig is.

    Daarnaast staat er op diezelfde pagina het volgende>

    ________________________________

    Welke inhoud heeft een spam bericht?

    Er zijn drie soorten spamberichten. Heeft u een ongevraagd elektronisch bericht ontvangen? Als het bericht één van de volgende kenmerken heeft, zegt de wet dat het spam is:

    commercieel: de meeste spamberichten proberen u een product of dienst te verkopen

    charitatief: bijvoorbeeld goede doelen die u vragen om een bijdrage

    ideëel: berichten van bijvoorbeeld vakbonden of politieke partijen die u een denkbeeld willen voorleggen of aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging

    Daarnaast zijn nog twee eigenschappen van berichten in strijd met de wet:

    u weet niet van wie het bericht afkomstig is (bijvoorbeeld doordat er geen afzender in/onder staat)

    u kunt u niet afmelden voor volgende berichten

    ________________________________

    Dit houd in feite in dat een permissie mail dus niet onder de officiële spam beschrijving valt en daarmee dus niet illigaal is.


    12 oktober 2009 om 12:54
    ArnoudEngelfriet

    Ja, je mag klanten mailen volgens het opt-out principe. Maar als jij mijn adres een mail stuurt met “wilt u onze nieuwsbrief ontvangen”, dan is dat echt spam. Ik heb geen klantrelatie met jou en dus is wat er bij die vraag 15 staat niet van toepassing op jouw commerciële mails aan mij.


    12 oktober 2009 om 13:24
    Natasja

    Ik werk voor een non-profitorganisatie die een digitale nieuwsbrief verstuurt via opt-in aan hun ‘klanten’.

    Mag je in de e-mailnieuwsbrief oproepen om deze door te sturen aan collega’s zodat zij zich kunnen aanmelden? Of valt dat ook onder de antispamwet?


    12 mei 2010 om 13:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!