Web2.0 Summit: 2010 will be the explosion

21 oktober 2009, 03:45

“De mogelijkheden van het Web groeien niet meer linear, maar exponentieel. Web2.0 wordt Web Kwadraat. In 1990-2004 werd de lucifer aangestoken, in 2005-2009 was het de ontsteking en vanaf 2010 zien we de explosie”. Tijdens de toonaangevende – uitsluitend op uitnodiging toegankelijke – Web2.0 Summit in San Francisco introduceren Tim O’Reilly en John Batelle de opvolger van Web2.0. De bedenkers van de term Web2.0 en mede-oprichter van Wired zetten er nog een tandje bij. Jeroen Doucet, ik dus, doet verslag.

{title}

Foto: James Duncan Davidson

Web 2.0: het netwerk centraal

In 2004 lanceren O’Reilly en Batelle de term Web2.0. Vijf jaar later is het 2.0 denken de conceptuele basis voor vele succesvolle online diensten zoals Google, Facebook, Flickr en Twitter. Het 2.0 denken plaatst de waarde van het netwerk centraal, benadrukt de verbindingen en niet alleen de knooppunten. “Een kern compententie in Web 2.0 is het ontdekken van impliciete metadata en deze metadata vervolgens vastleggen in een database.” zeggen O’Reilly en Batelle daar nu over. Zo begreep Mark Zuckerberg van Facebook dat sociale relaties kunnen worden vastgelegd en dat deze relaties waarde hebben. Het gaat om het vastleggen van de metadata en het ontwikkelen van een ecosysteem daaromheen.

Door het grote en evidente succes van de term Web 2.0 werd er al snel gespeculeerd over Web 3.0. De veronderstelling is dan dat 2.0 een versienummer is. Het was echter bedoeld als een tweede golf, na het barsten van de dotcom bubble. Wat is Web 3.0 dan? Het semantische web? Het sensorische web? Het sociale web? Het real-time web? Is het een vorm van virtual reality? O’Reilly en Batelle noemen ze allemaal, maar juist de combinatie zorgt voor een explosieve groei. De mogelijkheden liggen in combinaties van deze dimensies. Zo is het Nederlandse Layar een combinatie van het sensorische web en virtual reality. Als een van de weinige start-ups worden zij dan ook expliciet genoemd in het Web Squared whitepaper.

Investeerderders, telecom operators en dotcoms eensgezind over ontwikkelingen

Alle sprekers op de eerste dag benadrukken dat we in een economische crisis zitten. Tegelijkertijd is iedereen ervan overtuigd dat de veranderingen de komende jaren ongekend zullen zijn. Vertegenwoordigers van Morgan Stanley, Comcast, Juniper en Paypal voorzien grote omwentelingen. Mary Meeker, MD van het technology research team van Morgan Stanley, heeft haar presentatie zoals gebruikelijk vetgemest met cijfers. Belangrijkste conclusies: de marktkapitalisatie van tech bedrijven is groter dan van financials en de groei voor de komende vijf jaar zit voornamelijk in mobiel. “Next generaiton platforms (soical + mobile) driving unprecedented change in communications and commerce” aldus Meeker

Comcast

Brian Robert, CEO van Comcast, is weinig mededeelzaam. De gesprekken met General Electric over de overname van NBC/Universal zijn actueel, maar Roberts laat daar niets over los. Hij demonstreert wel de nieuwe versie van Fancast. Dat lijkt zich te ontwikkelen tot een ‘Hulu on steroids’ zoals een Twitteraar het noemt, een omgeving op de PC waar een rijk aanbod aan televisieprogramma’s on demand beschikbaar is. De demo die Roberts geeft ziet er goed uit en toont aan dat het Comcast ernst is met de multifplatform strategie. Comcast is een pionier op het gebied van webcare en customer service via Twitter, enigzins vergelijkbaar met de voortrekkersrol die UPC in Nederland vervult.

Juniper

Fabrikant van high-end routers Juniper stelt ook dat wij een nieuwe fase in gaan: “2010-2020 will be the era of the connected culture (proliferation of devices, connected socialization, content consumption and machine-to-machine)”. De boodschap is echter diametraal tegenover gesteld: de prognose voor de groei van internet verkeer is 32% per jaar (CAGR) voor de periode 2008-2020. De kosten en investeringen groeien en echter veel trager. Juniper voorziet dat dit in 2015 tot problemen gaat leiden: “In 2015 the economies of the internet will break: the revenues are no longer going to support the increasing demand for bandwidth.” Hij roept op de investeringen in innovaties te verhogen.

Paypal

Paypal sluit zich bij monde van Scott Thompson aan bij de grote groeiverwachtingen. Hij stelt dat de innovaties in de financiele sector traag zijn gegaan. Dat komt enerzijds omdat de industrie traag en behoudend is, maar ook door de hoge eisen ten aanzien van veiligheid, betrouwbaarheid en privacy. De grote doorbraak verwacht hij van het vrijgeven van een 12-tal API’s voor het einde van het jaar. Dat stelt een groot aantal ontwikkelaars in staat om een betaalfunctie te integreren in applicaties.

General Electric

Voordat de CEO van General Electric, Jeff Immelt, een innovaties in de gezondheidszorg aankondigt, wordt Wowd.com gelanceerd. Wowd is een real time zoekmachine die de nadruk legt op het aggregeren van conversaties op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Naast de scherpe focus valt Wowd ook op door de architectuur: die is volledige gedistribueerd waarbij vastleggen van het surfgedrag, structureren van de metadata gebeurt op de computers van de gebruiker. Daarvoor is het wel nodig de Wowd-client te installeren. Juist dat zal drempel blijken voor adoptie, tezamen met zorgen over de privacy van de gebruiker. Desalniettemin lijkt Wowd een actuele en aantrekkelijke invalshoek op zoeken te hebben, met name op het ongericht zoeken (discovery).

Een hype hoort erbij

Al deze ontwikkelingen zijn niet nieuw, zoals ook de principes van Web2.0 niet nieuw waren in 2004. De kracht van O’Reilly en Batelle is echter dat zij de ontwikkelingen met elkaar in verband brengen en onder een noemer brengen. De communicatieve kracht van een centrale noemer is nu eenmaal groot, met name buiten het kringetje van innovators en early adopters. En juist daarbuiten worden de budgetten verdeeld en investeringsbeslissingen genomen. Het risico van een hype zullen we daarbij, ook dit keer, op de koop toe moeten nemen.

Tijdens Web 2.0 Summit doe ik ook verslag via Twitter. Verder lezen en kijken:

  • Webcast waarin O’reilly en Batelle Web Kwadraat uitleggen
  • Verzameling Web2.0 presentatie uit 2008
Jeroen Doucet
Directeur strategie bij Ex Machina

Managing Director Strategy & Concepts bij Ex Machina. Ex Machina is een second screen en social gaming technologiebedrijf uit Amsterdam, London en San Francisco.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mgvandenbroek

    Prachtig verhaal, Jeroen. Ben benieuwd naar wat er nog komt. Zie allerlei interessante artikelen voorbij schieten; bijna te veel 😉


    21 oktober 2009 om 04:17
    Abonnementzoeken.nl

    Werd vorig jaar niet ook geroepen dat dit jaar de explosie zou zijn? 🙂

    In elk geval een mooi verhaal, alleen met oog op Paypal ben ik sceptisch. Vooral in Nederland is er een beter alternatief, namelijk Ideal. Voor de klant erg vriendelijk en geen gedoe met een ‘rekening’ bij Paypal.

    Wanneer gaat Ideal over de grens? Ideal op Amazon?

    Fancast klinkt veelbelovend. Wanneer kunnen we beta’s verwachten? 😉


    21 oktober 2009 om 06:25
    Erik-Jan Gelink

    @ abonnementzoeken.nl De beta van de door Jeroen beschreven uitbreiding van Fancast draait al met 5.000 Comcast klanten en 24 deelnemende contentbedrijven. Eind van het jaar volgt de echte lancering. Daar gaan alleen Comcast klanten plezier aan beleven, want het hele model draait om het hebben van een Comcast kabelabonnement en abonnementen op de extra paketten van partijen die binnen het Comcast kabelnetwerk hun content aanbieden. Alleen als je deze abonnementen hebt, mag je de content ook gratis via de Fancastwebsite bekijken. De kabelaar is in deze dus de “authentication partner”, ze checken of je de rechten al een keer hebt betaald (in je kabelabonnement). Het is nu wachten of Nederlandse kabelaars deze manier van samenwerken overnemen. Dat zal nog wel even duren denk ik.


    21 oktober 2009 om 08:45
    Doucet

    @abonnementenzoeken.nl

    Voor zover ik weet faciliteert Ideal alleen betalingen voor bedrijven. Paypal staat ook betalingen tussen gewone gebruikers toe en Paypal biedt binnenkort dus API’s aan waarmee het voor (kleine) bedrijven en ontwikkelaars mogelijk wordt om betaal functies in te bouwen in bijvoorbeeld spellen. Die twee functies maken helen nieuwe vormen van economische activiteit mogelijk. Ideal is dus betalen 1.0 en Paypal betalen 2.0. Of was het nou Web Kwadraat?


    21 oktober 2009 om 10:30
    Doucet

    @erik-jan gelink

    Het wordt tijd dat de kabelaars dit soort diensten ook gaan aanbieden. Als zij een goede UX weten te realiseren is het een krachtige (de enige?) zet richting de kansen en dreigingen van over-the-top diensten. Maar daarover meer in mijn verslag van dag 2.

    Overigens opvallende side line: het aanbod van Comcast en andere ISP’s in de VS is veel duurder dan wat de Nederlandse kabelaars aanbieden en bovendien met veel lagere bandbreedtes. Als ik hier in de wandelgangen vertel wat wij bij bijvoorbeeld UPC betalen voor triple play zijn verbazing en licht jaloezie mijn deel.


    21 oktober 2009 om 10:41
    Erik-Jan Gelink

    @ Jeroen Doucet kabelaars moeten innoveren, en de dreiging van Over-The-Top (OTT) aanbieders (rechtstreekse distributie van content naar de TV (of PC) zonder tussenkomst van de kabeldecoder) zorgt er voor dat ze gaan versnellen. ‘De kabelsector is lui geweest’ zei een kabel CEO recent op het jaarlijkse Europese kabelcongres in Lissabon. Een uitgebreid verslag hier van in het nieuwe nummer van Broadcast Magazine (a.s. zaterdag), met ook daar een hoofdrol voor OTT.


    21 oktober 2009 om 10:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!