7 no-brainers voor social media optimalisatie

16 oktober 2009, 05:00

Fok! forum resultaat op Google Social media biedt uitstekende mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie. En dat is natuurlijk ook niet zo gek als je uitgaat van het adagium “als het goed is voor gebruikers is het ook goed voor zoekmachines”. Zoekmachines smullen van al die social networks. Een gemiddelde ego of brand search levert doorgaans een hoop profielenpagina’s op, en we kunnen het Fok! forum bijna de nieuwe Wikipedia noemen als het gaat om top-5 noteringen in Google op een heel aantal long tail zoekopdrachten (met extragratis forum sitelinks zelfs!).

Maar hoe maak je daar nou gebruik van? Hieronder staat een aantal tips om je eigen social media kanalen te optimaliseren:

  • Twitter: gebruik maximaal 120 karakters in je tweet en breng je boodschap spannend. Dit vergroot je kansen om geretweet te worden
  • Flickr: Je kunt niet enthousiast genoeg zijn met tags en groups als je een foto gaat plaatsen. Het helpt je bij het intern linkbuilden op flickr.com, waardoor je fotografische kunsten nog sneller opgemerkt zullen worden
  • Linkedin: Gebruik een keywordrijke link tekst als omschrijving van de link naar je blog of bedrijf. Deze worden nog steeds niet voorzien van een nofollow tag
  • Twitter: gebruik zo mogelijk een hashtag in je tweet. Hiermee geef je aan hoe je je bericht gerubriceerd wilt zien. Een tweet met een omroepgerelateerde hashtag als #3FM kan er zelfs voor zorgen dat je op omroep.nl komt te staan! Dat noem ik nog eens linkbuilden naar je twitter profiel!
  • Bloggen: Het blijft waar, mensen lezen graag over populaire onderwerpen. Dus als je een blog gaat schrijven, denk dan ook aan de Adwords Keyword Tool als je het onderwerp gaat bepalen
  • Youtube: Wil je je Youtube video promoten binnen youtube.com zelf? Maak er een video response op een populaire video van! Dat levert je een link naar je video én naar je profiel op!
  • Last but not least: Om je profielpagina’s extra te pushen ga je er natuurlijk lekker old school naartoe linkbuilden. Dit helpt bij je search engine reputation management

Wie kent er nog meer van deze pareltjes?

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

7 Reacties

    wouterkiel

    @Ronald

    Goede punten! Die misstaan zeker niet als het gaat om een social media strategie. De bedoeling van deze post is echter meer om tips & tricks te geven onafhankelijk van de inhoud. Puur technisch eigenlijk, SEO voor social media, so to speak.


    16 oktober 2009 om 06:08
    Gert Jan

    De meest voor de hand liggende tip ontbreekt i.m.h.o. – maar misschien is dat wel omdat het teveel een open deur is, dat zou natuurlijk kunnen.

    1. Don’t be retarded or anti-social.

    Met andere woorden: gebruik social media als sociale media, bedoeld om de dialoog aan te gaan en relaties op te bouwen met je publiek. Zorg er dus voor dat je relevant bent en probeer NOOIT publiek onder valse voorwendsels naar je commerciële uiting te lokken, bijvoorbeeld door een video als ‘antwoord’ te posten terwijl het geen antwoord is, valse ’trending topics’ hashtags te gebruiken, irrelevante tags bij content te plaatsen en noem maar op.

    En laten we hopen dat er snel goede tools komen om dergelijke spammers op social networks te markeren, zodat we al crowd-sourcend het kaf van het koren kunnen scheiden.


    16 oktober 2009 om 07:13
    Ronald Velten

    @ Wouter, snap ik maar “bezint voor gij begint” is denk een tip die we niet moeten vergeten. Zonder direct de inhoud te willen induiken. Grote gevaar is namelijk dat veel bedrijven nu maar wat doen en dat we in de situatie komen die Gert Jan schets

    Leuk boek in deze context is trouwens (niet heel speciaal) Social Media Marketing, an hour a day van Dave Evans. Een practisch boek met hints en tips voor marketeers hoe te beginnen met social media marketing.

    @ GertJan: duidelijk en goed punt! Ik ben van mening dat bedrijven die zich hier schuldig aan maken al snel worden genegeerd worden door de online community en dat ze hiermee ook hun brand value in de off line wereld vernietigen.


    16 oktober 2009 om 07:50
    timan@trebel.nl

    @Wouter je bent met je Youtube tip dus gewoon aan het spammen.. Niet gerelateerde video’s toevoegen als reply op een populaire video. Ik weet ook niet hoe goed het voor je trust is als je als bedrijf gaat bloggen over populaire onderwerpen voor de SEO ipv dat je oprecht blogt over de dingen waar je mee bezig bent. Voor SEO misschien goede tips, maar op social media kweek je hier geen goodwill mee


    16 oktober 2009 om 09:28
    sjongsma

    @Timan: dan heb je het punt niet helemaal begrepen. Wat volgens mij hier aangegeven wordt is dat je relevante video’s naar elkaar kan laten linken. Als je voor een relevante populaire video kiest, kun je op die manier extra aandacht aan richting je eigen video krijgen. Dat is gewoon marketing vanuit het linkbuilding oogpunt.

    Daarnaast, al deze punten gaan (zoals omschreven in de inleiding) om de zoekmachine invalshoek bij sociale netwerken. Een hoop netwerken, bijvoorbeeld Facebook, ranken heel goed in Google. Als je dan toch relevant, eerlijk en op een goede manier bezig bent met Social is het helemaal niet verkeerd om ook SEO in je achterhoofd te houden. Een prima, eerlijk en handig bijproduct van een hoop social sites.


    16 oktober 2009 om 10:53
    sjongsma

    @annelies: holy mac! Die hele rechterkant van je website is een grote link-orgie! 😉

    Maar daarnaast, wel twee goede punten over Facebook en Social Bookmarkingsites.


    16 oktober 2009 om 12:07
    Annelies Verhelst

    @siegfried, maar het werkt wel, check hoe mijn naam (voor-en achternaam) heel erg op de eerste 5 SERP’s voorkomt (afgezien van wat ruis van mensen die ik eruit wil hebben ;))


    16 oktober 2009 om 13:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!