Creative Berlin 2009: Zo was het

20 oktober 2009, 03:56

{title}‘Creative Berlin’ is de naam van de studiereis die MarketingFacts en MarketingTribune dit jaar voor het eerst organiseerden. Afgelopen woensdag (14/10) was het zover; 3 dagen Berlijn met een goed programma en 16 leuke mensen. Namens Tribal mocht ik erbij zijn. Het was wat mij betreft een succes dat vraagt om een vervolg. Hieronder enkele headlines uit het programma. Meer foto’s vind je online.

De Adidas Concept store is geen gewone winkel. No 74 is gevestigd in een voormalige garage in een (nog) niet populaire buurt. Geen logo op de gevel, wel veel graffiti. Het is een combinatie van een galerie, ontmoetingsplaats en winkel met de nieuwe lijnen van Adidas.

Doel is om in contact te komen en te blijven met creatief en trendsettend Berlijn. Regelmatig wordt het interieur verbouwd voor events waarop deze mensen worden uitgenodigd. Met ‘mond tot mond’ reclame als gevolg. Letterlijk, of via blogs, facebook en andere sociale media.

Trend Marketing

Het idee komt van Häberlein & Mauerer, het PR bureau waarmee Adidas al ruim 15 jaar samenwerkt. De aanpak wordt ‘trend marketing’ genoemd. Trendsetters worden ‘lokaal en op maat’ betrokken bij het merk. Op die manier hoopt Adidas dat deze mensen als ‘brand ambassadors’ voor hen gaan fungeren. Al met al een erg mooi praktijkvoorbeeld van PR anno 2009.

{title}

Presentatie van Tom Heise en Chris Häberlein van Häberlein & Mauerer

Publieksdiplomatie

Michael Pistecky is ‘Eerste Ambassadesecretaris Pers’ bij de Nederlandse Ambassade in Berlijn (dat mooie gebouw van Koolhaas). Hij houdt zich bezig met publieksdiplomatie: de manier waarop de ambassade Nederland probeert neer te zetten in Duitsland. Dit doen ze vooral door veel te praten met journalisten, wetenschappers en andere opinieleiders.

{title}

Net als een marketeer, probeert de ambassade zo het heersende beeld van het ‘merk Nederland’ te sturen. Michael geeft eerlijk toe dat de invloed maar beperkt is. De opkomst van bijvoorbeeld Geert Wilders wordt in Duitsland gevolgd en de invloed hiervan op het imago van Nederlandis moeilijk te sturen.

BBDO Berlin

Op bezoek bij één van ‘s wereld grootste reclamebureau’s, BBDO (Batten, Barton, Durstine & Osborn). De geschiedenis van het bureau gaat terug tot 1891 en BBDO is ook in Duitsland al tientallen jaren actief.

{title}

Presentatie Florian Schindler, Managing Director BBDO Berlin

Waarom BBDO in Berlijn zit? Grote bedrijven zitten niet in het relatief arme Berlijn. Mensen des te meer. De stad trekt veel creatieven die BBDO goed kan gebruiker. Natuurlijk kwamen er ook een aantal ‘succes cases’ op tafel. Ter afsluiting hieronder een voorbeeld van een commercial de BBDO voor Smart ontwikkelde.

Er was meer te zien in Berlijn, zowel binnen het officiële programma als daarbuiten, zie daarvoor de foto’s.

Dit verslag werd eerder gepubliceerd op Tribal Talk, het weblog van Tribal Internet Marketing.

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Sonja

    Leuke reis, gaaf concept ook van Adidas.

    Is die kulturbrauerij toevallig de plek waar vroeger kraakpanden stonden met ateliers erin?

    Wist je trouwens dat de tvtoren na gebouwd is in SL?


    20 oktober 2009 om 04:11
    mgvandenbroek

    @Sonja: Er komt nog een interview aan met de pr-man over de concept store van Adidas, stay tuned 😉 We keken trouwens vanaf het hotel (Park Inn) uit op de tv-toren. Vanaf de 18e verdieping. Erg gaaf. Als het volgende keer nu ook nog zonnig is, is de pret compleet.


    20 oktober 2009 om 04:23
    baukebergstra

    @Sonja, maar in het echt is die Fernsehturm toch veel leuker dan in Second Life 😉


    20 oktober 2009 om 04:38
    maarten

    Wij gaan in januari een studietrip naar Berlin doen.. Kun je mij het programma wat je had mailen?


    29 oktober 2009 om 22:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!