Voetbalzone sluit voetbalcommunity in de armen

26 oktober 2009, 14:44

{title} Voetbal is de populairste sport, ook op internet. Zelf voetballen en oranje zijn daarin belangrijk, maar de liefde voor een club (eredivisie, maar ook eerste divisie en buitenlandse competities) is hierbij essentieel. Over je club wil je altijd het laatste nieuws weten en het nieuws dat je weet wil je weer delen met je vrienden die ook fan zijn. De clubs zelf en de traditionele media hebben dit mechanisme nooit zo erkend of ernaar gehandeld. Vandaar dat er veel namen in de online voetbal wereld zijn die relatief nieuw zijn en een hoog “zolderkamertjes” gehalte hebben. Nu het net verder versocialiseert, is er een tweede kans voor de clubs om markt terug te winnen. Voetbalzone laat alvast zien hoe het moet.

Snel nieuws delen

Zelf nieuws verzamelen en delen over je club gebeurt enerzijds vooral op de forums zoals het Feyenoord Netwerk. Anderzijds zijn er nieuwssites zoals Voetbalprimeur, FCupdate en Voetbalzone. Geen bekende namen voor wie niet van naar voetbalweetjes speuren houdt. Toch zijn het stuk voor stuk sites met gigantische hoeveelheden bezoekers. Basis voor deze sites is om als eerste het nieuwtje te hebben. Daarin zijn ze praktisch altijd sneller dan gevestigde media. Voetbalzone werkt vanaf het begin al met de lezer samen om het nieuws te maken, waardoor er meer dan 100.000 geregistreerde leden zijn die nieuws kunnen aandragen of reacties kunnen plaatsen bij de artikelen. Vooral het beruchte katern in de wandelgangen, steunt sterk op de inbreng van buitenaf.

Beter nieuws door de community

In een recente update van de site, heeft Voetbalzone deze “leden” verder omarmd en hun mogelijkheden stevig uitgebreid. Iedereen kan een completer profiel aanmaken, vrienden zoeken en krabbelen. Dat is niet zo spectaculair al worden deze functies flink gebruikt. Opvallend is dat dit ook veel gebeurt tijdens de wedstrijden, een bewijs van het intensief gebruik van het second screen.

Interessanter is de integratie van de community in het nieuws. Zo kunnen de leden stemmen op de geruchten. Hierdoor ontstaat een vorm van crowd sourcing op het (vaak niet geverifieerde) voetbal “nieuws”. Ook de invoering van clubexperts is een mooie vorm van user generated content op een hoger plan: fans die geregeld goede reacties plaatsen kunnen de status van clubexpert verwerven en zo weblogs plaatsen. Zij kunnen zo meer over hun favoriete club vertellen en verworden zo tot online vraagbaak van hun club.

Kleine nuttige verbeteringen zijn de mogelijkheden om opstellingen op te nemen in je vraag of reactie, de mogelijkheid om je eigen reacties door de tijd terug te lezen en de mogelijkheid om aan liveverslaggeving te doen, met meerdere fans tegelijk.

Waar blijven de clubs?

De site is pas net twee dagen ververst en kent nog wat bugs, maar het geheel ziet er goed en fris uit. Ik mis alleen integratie met andere platforms (naast YouTube embedden), zoals Hyves, Facebook en Twitter. Dit maakt de deelbaarheid van je nieuws nog groter, op het Voetbalzone zelf en op de bestaande sociale netwerken. De ideeën om de fans dichter tegen Voetbalzone aan te trekken zijn goed doordacht en zouden de interesse van de voetbalclubs moeten wekken. Een veel gelezen clubexpert is iemand die club te vriend moeten houden. De geruchtenmolen met crowdsourcing kan à la wikipedia meer autoriteit krijgen dan de eigen website. Clubs (en hun rechtenhoeder Eredivisie Live) hebben in het verleden de ruimte gegeven aan de bovengenoemde sites om te groeien als het om nieuws ging. Nu lijken ze (op een enkele na, zoals Roda JC) ook op het gebied van communities de boot te gaan missen. Voetbalzone heeft de haven al verlaten.

{title}

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

10 Reacties

    remcojanssencom

    Het ziet er mooi uit, maar deze site bouwen wel community’s op basis van content van echte nieuwssites – meestal kranten en omroepen. De eigen nieuwsgaring is marginaal, belabberd of ronduit slecht. Elke scheet is exclusief, om je te bescheuren.

    Traditionele media laten de kans liggen om hiermee aan de slag te gaan (hoewel de clubreporters van AD een goed plan was, maar slecht uitgevoerd). Die gast van voetbalprimeur heeft er een porsche aan overgehouden, dus toekomst hebben dit soort initiatieven zeker.

    Maar als (ex-)sportjournalist vind ik het dieptriest. Zelf x keer meegemaakt dat ik een primeurtje had, vervolgens kapen de roofsites het onderwerp en als je mazzel hebt noemen ze de bron – meestal niet. Keihard werken door vakmensen wordt zo door een paar pioniers gepikt. Dat doet pijn.

    En mijn plan voor een amateurvoetbalcommunity voor het Parool ligt al een half jaar in de la te rotten… Terwijl ik nota bene al twee sponsors loeiwarm had! Tja. Je mag met recht zeggen dat ik hier heel gefrustreerd over ben geraakt. De gasten achter Voetbalzone e.a. mogen mij bellen.


    26 oktober 2009 om 16:02
    Gijsbregt

    @Remco

    Ze doen iets wat tot nu toe niemand deed, namelijk het laatste nieuws als eerste bieden. Daarmee hebben ze de wens van de huidige nieuws/sport consument beter begrepen dan de DAGbladen, die in deadlines blijven/bleven denken. Kranten (of TV) hadden deze stap ook kunnen maken, maar hebben ze niet gedaan.

    Dit stuk gaat overigens over de volgende stap, namelijk het met je fanbase zelf nieuws maken of nieuws waarderen. Dat gaat over macht loslaten en dat kunnen de clubs niet en de media niet (genoeg).

    @ Ernst Jan

    PSV heeft een prima sport 2.0 beleid en Ajax doet zijn best. Maar clubs zijn bang om (gepercipieerde) macht los te laten, net als de media. Daardoor ontstaan initatieven waar je (nog) minder macht hebt. Want de fans gaan gewoon door, zoals Ajax Life of zoals de netwerk.to sites. Daar verdienen anderen het geld en heb je helemaal niets te zeggen. Ik zou het wel weten.


    26 oktober 2009 om 16:51
    remcojanssencom

    @ernstjan. I love realtime! Mooi voorbeeld, had ik even gemist.

    @gijsbregt: daar hoor je mij ook niet over, wel een stuitend gebrek aan professionalisme – soms. Maar goed, ik krijg net een aardig mailtje van Tijs Freriks van Voetbalzone of ik over mijn frustratie wil komen praten… Hij bezweert dat zij allang niet meer de nieuwtjes ‘roven’.


    26 oktober 2009 om 17:03
    Gijsbregt

    @Remco

    FC Update, Voetbalprimeur en Voetbalzone hebben allemaal eigen redacties, vaak ook betaald. Maar de kracht zit hem in de fanbase, juist bij sport. De fans willen geen objectief nieuws. Die willen hùn nieuws.

    Maar aggregeren heeft ook zijn kracht. De echt fans gaan alle sites af, maar de grote groep kiest er 1 of 2. Mooi als jij in dat rijtje staat als voetbal-site.


    26 oktober 2009 om 17:09
    peter Kentie

    Gemakkelijk worden de bestaande initiatieven van de clubs – de onderwerpen en primaire stakeholders – in de hoek gezet. Ajax, PSV, Feyenoord ondersteunen al jaren (meer dan 5 jaar, lang voor de ontdekking van het begrip social media) via forum websites de dialoog met fan, waardoor deze zijn of haar verhaal en mening kan delen. Sterker nog in het geval van PSV betrekken we onze fans bij het creatieve proces van shirt-ontwikkeling met resultaat! Ook andere clubs gebruiken de officiële fora om samen op te trekken en verbetering van producten en diensten te bewerkstelligen.

    PSV heeft met ingang van dit seizoen – per 25 juli – het project ONS PSV opgestart om de fancommunity te betrekken en verbondenheid te realiseren met de achterban, zie http://www.onspsv.nl. Feyenoord ging ons voor met het Legioen en ook Vitesse timmert hard aan de weg. Kortom de clubs zitten niet stil, sterker nog de community is voor de voetbalclubs van grote waarde, bovenal inhoudelijk en qua meningsvorming. De 1 op 1 relatie tussen club en fan is sowieso het sterkste en daardoor zullen commerciële initiatieven a la voetbalzone een margespeler blijven.


    26 oktober 2009 om 22:28
    Gijsbregt

    @Peter,

    Je kent mijn mening over het sport 2.0 beleid van PSV en ik vind de Barcelona-achtige constructies met leden lovenswaardig, mits je ook echt iets “koopt” voor je lidmaatschap.

    De wens voor (online) betrokkenheid van de fan gaat ver en vaak verder dan wat er gebeurt vanuit de clubs. Elke club zal zich moeten afvragen hoe ver ze mee gaan in die wens van de fan. Als ze zich dat afvragen is er al een wereld gewonnen, nu gebeurt het de meeste clubs gewoon. Met het risico dat de community ergens anders ontstaat, buiten de invloedssfeer van en zonder commerciële mogelijkheden voor de club.


    27 oktober 2009 om 05:01
    Gijsbregt

    @Marco

    Ik denk dat je heel bewust moet kiezen wat je in huis doet (insourcing volgens Peter) en wat je aan anderen overlaat die het beter kunnen of met meer bereik kunnen en wat je helemaal niet moet willen, want lang niet alles past bij een sportorganisatie.

    Ik signaleer een paar clubs die deze afwegingen maken en vele die het niet doen. Dat is een risico, zoals de traditionele sportmedia hebben gemerkt aan de voetbalsites. Voor de voetbalsites is dit een mooie kans, zoals hierboven beschreven.


    27 oktober 2009 om 05:42
    R.

    Ten eerste, het nieuwe design van Voetbalzone ziet er leuk en fris uit. Betreft de community, daarvoor heeft Voetbalzone natuurlijk wel de doelgroep. Je moet immers al een profiel aanmaken voordat je kunt reageren op de nieuwsberichten. Het reageren op nieuwsartikelen is volgens mij toch het belangrijkste punt waar Voetbalzone groot mee is geworden. Met de nieuwe features zit er meer diepte in dit deel van de site, prima werk dus!


    27 oktober 2009 om 07:02
    Anders Floor

    Naar mijn mening wordt het begrip “community” veel te vaak en te makkelijk gereduceerd tot “forum”. En ja, dan kom je uit bij iets waar voetbalclubs zelf niet zo bijzonder veel mee kunnen. Een forum laat zich moeilijk sturen, de enorme hoeveelheid consumer content kost qua onderhoud en moderatie relatief veel tijd en geld en iedereen weet dat met forums commercieel vrijwel niks valt te te beginnen. Mensen komen er om te lezen en te schrijven en voor niks anders.

    Wat mij verbaast is dat het begrip community niet veel breder wordt getrokken, en dat de scheidslijn online-offline nog zo strikt wordt gehanteerd. Wanneer komt de eerste club bijvoorbeeld met een carpool-functionaliteit waarbij supporters die van ver moeten komen, anderen kunnen vinden zodat ze met elkaar kunnen meerijden naar het stadion? Dubbele winnaars: voor supporters drukt het de kosten en wordt het reizen naar het stadion leuker, en de clubs zijn gebaat bij een groeiende en geactiveerde achterban. Toch is geen enkele club – voor zover mij bekend – bezig om de achterban via internet op dit soort manieren te faciliteren. Er is genoeg te bedenken waarbij je als club je supporters online actief aan je kunt binden en kunt activeren zonder dat je blijft hangen in de richtingloze forum-Facebook-Twitter-hoek.


    27 oktober 2009 om 15:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!