Digitaal-Werven nominatie: Quinity
Digitaal-Werven is een jaarlijks onderzoek naar ‘De beste digitale sollicitatie-ervaring’. In dit onderzoek wordt gekeken naar de corporate career site van een bedrijf en het digitale deel van het sollicitatie-proces. Onderdelen die dus worden meegenomen zijn o.a. de inhoud van de site (is hij compleet), de navigatie (is het te vinden), het design (ziet het er redelijk uit), de gebruiksvriendelijkheid (word ik geholpen in het proces), maar ook de sollicitatie zelf (kan ik makkelijk en prettig solliciteren) en de reactie hierop (hoe snel wordt gereageerd en hoe inhoudelijk is dit). Dit wordt ondervangen in bijna 100 vragen, verdeeld over 13 categorieën. Op basis hiervan worden bedrijven genomineerd en door een jury beoordeeld, omdat het afvinken van elementen op een checklist nog steeds niet hetzelfde is als het bieden van een goede ervaring. Om de vraag te beantwoorden: “wat geeft nu een goede digitale sollicitatie-ervaring” is besloten alle genomineerden te bespreken met hun sterke (en soms mindere) punten. Geen site is perfect en de ultieme wervingssite zal ook nooit bestaan, omdat elke persoon andere verwachtingen en wensen heeft. We kunnen wel leren van wat goed is, vandaar deze reviews. Vandaag de eerste (alfabetisch gezien) van de genomineerden: WerkenbijQuinity.
Het eerste wat opvalt is dat op de website van Quinity zelf op het carrière deel ook een eigen wervingssite lijkt te zijn, die niet direct gekoppeld is aan de eigen werkenbij site. Dat is een verbeterpunt, want deze sites geven een totaal andere ervaring aan de sollicitant. Ook moeten op deze manier twee websites onderhouden worden, wat een groot nadeel is. Bij deze evaluatie is gekeken naar de werken bij site, waar men op komt via de link aan de rechterkant.
Positionering
Wat meteen opvalt is dat Quinity duidelijk kiest voor de lokkertjes. Hoe je daar inhoudelijk naar kijkt is voor iedereen apart, veel mensen zullen er kritiek op hebben, maar het is in ieder geval een duidelijke keuze. Sterk hierin vind ik dat in de beelden op de site als je doorklikt je dit terugziet, met teksten als: ‘Bart Nijs, functioneel ontwerpen, nog geen rijbewijs’ bij de Strech Limo en ‘Leo Hendriks, projectleider, twee linkerhanden’ bij de klusjesman. Consequent doorvoeren van de gekozen strategie is altijd een pluspunt.
De werken bij site van Quinity staat vol met informatie. Leuk geschoten video’s onder het mom van ‘kijk binnen’ en een aantal referenties, helaas enkel in tekst, ik zou graag video en tekst hebben willen zien.
Het gadget en kado’s als lokkertjes gebruiken wordt ook doorgetrokken naar de inhouse dagen. Studenten die hier aan deelnemen krijgen een E-reader van Sony. Dat Quinity een sterke focus heeft op studenten blijkt ook uit de uitgebreide sectie van afstudeeropdrachten op de site, naast de inhouse dagen voor die studenten. Interessant is dat één van de andere genomineerden, Sogyo, zich voor het grootste deel richt op exact dezelfde doelgroep, maar met een hele andere positionering. De één is natuurlijk niet beter of slechter dan de ander, het ligt aan het type kandidaat dat je wil aantrekken. Over deze positionering later meer bij de review van Sogyo.
Solliciteren
De omschrijving van de sollicitatie-procedure is ook helder en duidelijk. Men geeft aan een vast stramien te hebben, maar daar qua tijd wel heel flexibel mee om te gaan (De onderdelen worden meestal verspreid over twee dagen. Maar het is zelfs mogelijk om alle drie de stappen in één dag af te ronden.). Het sollicitatieformulier zelf is kort met weinig verplichte velden, hoewel een e-mail sollicitatie als net iets prettiger wordt ervaren is een dergelijk formulier geen probleem. Opvallend is wel dat de achtergrond kleur spontaan veranderd als je wilt solliciteren (van wit naar blauw).
Wat voor mij nog ontbreekt is het sociale gezicht van Quinity. Juist met zoveel jonge, techniek gedreven, mensen zou je verwachten dat men een blog zou hebben waar men schrijft over de zaken die ze bezig houden. Misschien een Flickr widget met de foto’s van de bedrijfsfeestjes of -uitjes en de mogelijkheid tot sociale interactie met de mensen van Quinity. De namen van de recruiters worden wel genoemd op de site, maar daar houd de personalisatie helaas op. Geen foto, persoonlijk mailadres of link naar het Linkedin profiel.
Conclusie
Quinity is genomineerd voor Digitaal-Werven vanwege de hoeveelheid aan informatie die men op de site biedt en de helderheid in de navigatie structuur. Men heeft duidelijk gekozen voor een bepaalde positionering en voert deze ook verder geheel door in de site. Tevens heeft men zeer snel en inhoudelijk sterk (met een keurige afwijzing) gereageerd op de mystery sollicitatie.
Digitaal-Werven event
Of Quinity de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. Marketingfacts lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code MF09 invullen.