Redesign CNN.com versimpelt en personaliseert

27 oktober 2009, 10:56

{title}De vooraanstaande nieuwszender CNN heeft onlangs haar website drastisch vernieuwd. De combinatie tussen snel nieuws en diepgang in video-reportages zorgt voor een interessante mix binnen een luchtige opzet.

De designtendens om in het ontwerp voor grotere lettertypes te gaan, zoals digg.com, of de keuze voor presentatie van hele bericht, zoals ad.nl, wordt in dit ontwerp teruggeschroefd. De hoeveelheid verschillende informatie blijft toch belangrijker. De hoeveelheid verschillende informatie blijkt belangrijker en door de groepsgewijze indeling binnen rubrieken toch behapbaar en lekker om doorheen te klikken.

Personalisatie

{title}Privileges van ingelogde bezoekers zijn divers en vooral het onthouden van eerder bekeken onderdelen is handig. ‘Follow this topic’ is een optie om per bericht de rubrieken te selecteren die je kunt volgen, zodat de site rekening met je voorkeuren houdt bij presentatie van berichten op overzichtspagina’s.

CNN biedt met de NewsPulse-overzichtspagina volledige vrijheid om door de content te grasduinen. Het is geen zoekmachine, maar een handige filtermogelijkheid dat je naar wens kunt indelen in rubriek, bron en soort materiaal.

Simpel

Integratie van tekstuele- en video-berichten is een stap die de nieuwe site faciliteert. Hiermee verwacht CNN dat bezoekers langer in de onderwerpen blijven hangen. Ze gaan hierin ver door ook extern video-materiaal in de site te presenteren van sites als TED.com

Met een erg cleane opzet van berichtpagina’s kiest cnn.com niet voor zoveel mogelijk doorklikmogelijkheden, maar juist om de bezoekers de tekst te laten lezen. Een interessante opzet, want uit onderzoek blijkt dat er relatief weinig wordt gelezen en vooral wordt gescand. Hier spelen ze wel in door gebruik te maken van samenvattingen en prominente presentatie van quotes.

Bekijk voor meer mogelijkheden ook de video-presentatie van de site.

Toekomst?

Qua ontwerp is er dus duidelijk gekozen voor eenvoud dat zich uit in een website waarop de bezoeker veel controle kan uitoefenen. Met de cleane opzet hopen ze op lezers die regelmatig bepaalde onderwerpen willen kunnen volgen. Is dit de toekomst van nu.nl?

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Daan van Rossum

    De mix tussen geschreven en audiovisuele content vind ik erg sterk.

    Een leuke vind ik daarbij de video’s op buttonformaat, met één ad ertussen.


    27 oktober 2009 om 12:49
    boyke ten Broeke

    wat mij opvalt is dat ik hier en daar toch wel overeenkomsten zie met de media site http://www.liveleak.com

    Verders wel mooi. Vind ‘m stukken duidelijker dan de oude site.


    27 oktober 2009 om 15:16
    Melvin

    Ik denk dat het voor nu.nl ook wel tijd wordt voor een nieuw design.


    27 oktober 2009 om 15:51
    Geerten

    Mijn eerste reactie was dat ik dacht naar een site van de BBC te kijken. Mooi strak.

    Wat me opvalt is dat er betrekkelijk weinig display advertentie ruimtes zichtbaar zijn. Of deze zijn simpelweg nog niet gevuld, maar dat lijkt me sterk.


    27 oktober 2009 om 19:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!