PEW: Eén op de vijf internetters gebruikt Twitter of status updating service

2 november 2009, 12:30

Eén op de vijf internetters (19 procent) zegt Twitter of een van de andere status updating service sites te gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek van PEW internet. Die 19 procent is een stevige stijging ten opzichte van eerdere onderzoeken uit december 2008 en april van dit jaar. Toen bleek 11 procent Twitter of een andere status updating service site te gebruiken. Drie groepen internetgebruikers zorgen voor de grote groei: social networkgebruikers (logisch), mobiele internetgebruikers (early adopters, vaak op Twitter) en: JONGEREN (voor PEW zijn dat mensen onder de 44 jaar). Het rapport staat bol van de facts & figures. Ik vind de stats over jongeren en statusgebruik toch wel boeiend:

{title}

Helemaal in het licht van eerdere onderzoeken of n=1 observaties van Britse stagiairs, die deden voorkomen alsof jongeren voor altijd massaal zouden wegblijven bij Twitter. In zekere zin doen ze dat ook: 80 procent doet er niet aan. Maar de groeipercentages die je hierboven ziet zijn wel indrukwekkend. Eens te meer: het gaat eigenlijk niet om Twitter. Wél om het social sharing gedrag, en om de implicaties van het Real Time Web. Bij PEW schrijven ze het volgende over jongeren en de status update service en Twitter:

“Age is another strong, independent predictor for use of Twitter and other status updating services. Internet users age 18-44 report rapid uptake of Twitter over the last nine months, whereas internet users ages 45 and older report slower adoption rates. For example, 37% of internet users age 18-24 use Twitter or another service, up from 19% in December 2008.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Tim Lijstra

    Deze slides zijn nogal vaag over wat ze nou precies bedoelen.

    Boven wordt duidelijk gesteld: “Some 19% of internet users now say they use Twitter or another service to share updates about themselves, or to see updates about others”

    Twee zaken zijn hier van belang (excuus voor caps, weet niet of bold hier kan):

    1) Twitter or ANOTHER SERVICE

    2) OR to SEE updates about OTHERS

    Aangezien social media ook meetellen, kunnen we danconcluderen dat als mensen ook de “What’s on your mind” van hun Friends op Facebook lezen (Zelfde als de Wie Wat Waar op Hyves) OOK in die 19% groep zitten? Daarnaast tellen dus blijkbaar ook de mensen mee die gewoon wel eens een Twitter pagina lezen.

    Ze gebuiken dan wel weer kopjes als “Who Tweets?” terwijl ze het volgens mij over dezelfde data hebben.

    Die 19% lijkt me aan de hoge kant als het gaat om mensen die actief hun status updaten.

    Het lijkt er een beetje op alsof ze de resultaten van zoveel mogelijk Twitter begrippen willen voorzien om publiciteit te genereren, terwijl het dus allemaal wel meevalt.


    2 november 2009 om 13:17
    mgvandenbroek

    @Tim: Komt nog eens bij, dat social networks tegenwoordig de boel integreren. Ik heb laatst mijn Twitter updates in Hyves gehangen, en kreeg net toen ik op Meetup RSVP’de de vraag of ik die RSVP wilde melden op Facebook met vervolgens de vraag om een status update 😉

    Dus ik denk dat PEW goed doorheeft dat het richting status updating gaat, los van het platfom. Dat je Twitter nodig hebt om de aandacht van bloggers te trekken, dat moeten we ze maar vergeven denk ik. Geen lullige club, verder, dat PEW.


    2 november 2009 om 13:34
    Tim Lijstra

    @Matthijs Eens met het vergeven, natuurlijk hebben zij naast hun jarenlange onderzoeks ervaring ook vaak genoeg een spin gegeven aan de uitkomsten voor optimale media aandacht.

    Het status update verhaal is natuurlijk interessant. Het fenomeen dan, want op 99% van de status updates zit niemand te wachten. Hopelijk gaan mensen met status updates als deze: “Pfff, weer op werk na een druk weekend :-(” of een andere favoriet: “heerlijk weekendje gehad!” ook wel snappen dat niemand hierop zit te wachten. Net als 5 jaar geleden, toen ze ook doorkregen dat hun ‘hippe’ weblog eigenlijk een digitale bewijsvoering van hun eigen saaidheid was (de statistiek unieke bezoekers is genadeloos!).

    Twitter (of een andere SUS) zal zijn plekje wel vinden, sommige mensen nu eenmal wel interessant om te volgen, maar ik hoop dat de hype status zo snel mogelijk voorbij is.


    2 november 2009 om 13:58
    Semster

    Niet onbelangrijk om te vermelden is dat het hier om Amerikaanse respondenten gaat. En de resultaten zijn dus niet zonder meer van toepassing op “Internetters” wereldwijd.


    2 november 2009 om 14:05
    mgvandenbroek

    @Tim Lijstra: Boeiende opmerkingen. Ik denk dat je dat SUS’ en 😉 inderdaad en misschien nog wel meer dan zoals jij het hierboven stelt, in een breed perspectief van het Real Time Web moet zien. Daar is Twitter de opmaat van. Iedereen loopt erop te azen, zie de regen van samenwerkingen tussen alle grote spelers van de laatste weken. Ik denk dat de hype status dus zeker niet snel voorbij zal gaan. Dit is pas het begin. Of het daarmee allemaal interessanter wordt, ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat je het voor jezelf interessant kunt maken. Ik hoef op Twitter geen saaie mensen te volgen als ik dat niet wil….


    2 november 2009 om 14:08
    mgvandenbroek

    @Semster: Dat had er even bij gemoeten. Er treden zeker grote verschillen op, wereldwijd. Tenminste, we weten dat de internet infrastructuur en het gebruik van mobiel internet in Azie bijvoorbeeld sterk afwijken van hoe het in Europa is.


    2 november 2009 om 14:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!