Augmented Reality als marketingtool

12 november 2009, 06:17

{title}Het wordt steeds vaker ingezet als marketingmiddel. Augmented Reality wint aan terrein maar wat is het eigenlijk precies en hoe kan het gebruikt worden binnen de marketingstrategie? Augmented reality (toegevoegde realiteit) is een techniek dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met het zo realistisch mogelijk toevoegen van computergemaakte beelden aan rechtstreekse, reële beelden. De data wordt geprojecteerd in het gezichtsveld van de gebruiker. Dit wordt vaak gedaan door het gebruik van een (web)cam. Het maakt het verschil tussen de reële wereld en de virtuele wereld steeds kleiner en zorgt voor eenvoudiger en meer gebruiksvriendelijke interfaces.

Er zijn veel verschillende vormen van augmented reality en het kan dan ook zeer divers en op meerdere manieren worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de Layar app voor Android en de iPhone. Hierbij fungeert de camera, het gps en kompas systeem van de telefoon als een soort van real time informatieve tool. Start de app, richt je camera op een willekeurige locatie, toets het woord pizza in en je ziet alle pizzeria’s in de omgeving incl. contactgegevens en afstand om maar iets te noemen. Onder andere TNT post en de ANWB hebben hier al “layers” voor laten ontwikkelen. Check met je telefoon real time waar de TNT service punten en brievenbussen zijn (zie ook dit interview). De ANWB layer laat zien wat er allemaal in de buurt te doen is.

TNT Post Layer

Een andere vorm van augmented reality die ook zeer interessant is om als marketingmiddel toe te passen is de online aumented reality techniek die samenwerkt met de webcam van je pc of laptop. Hierbij wordt met behulp van een speciaal ontwikkelde website de webcam geactiveerd. Naast een webcam dient de gebruiker over een “code” te beschikken. Deze kan in de meeste gevallen via de betreffende site gedownload worden maar kan ook fysiek verspreid worden. Wanneer de geprinte code voor de webcam gehouden wordt verschijnen er uit de code bijvoorbeeld 3D geanimeerde afbeeldingen, animaties of video’s.

Deze techniek is onder andere geschikt voor het stimuleren van directe verkoop voor producten vanuit de point of sale van adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan een actie die online aangejaagd wordt waarbij op de actiesite verwezen wordt naar de productverpakkingen voor meer augmented reality codes. Een soort van “spaar ze allemaal” actie maar dan van online naar offline en andersom. Hiernaast is het een techniek die vanwege het innoverende karakter ook virale kracht heeft. De code is een fysiek object en kan bijvoorbeeld mee naar school of werk genomen worden om aan je vrienden en collega’s te laten zien. Enige wat er nodig is, is een pc of laptop met een webcam om de code te activeren.

De mogelijkheden voor adverteerders zijn vrijwel onbeperkt en de techniek blijft zich continue verder ontwikkelen. Het is (naar mijn mening) dan ook niet de vraag of marketeers hier in de nabije toekomst op in gaan spelen maar hoe ze dit creatief gezien gaan doen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roland

    Mijn vraag is niet zozeer hoe creatief ze het gaan gebruiken, maar meer wat dit doet met de perceptie van Augmented Reality door de massa.

    Het is een geweldige techniek die nu nog absoluut in de kinderschoenen staat. Wanneer de techniek alleen naar buiten komt voor marketingdoeleinden wordt het volgens mij lastig om de massa te overtuigen van de volwassen toepassingen. Zou wat mij betreft heel erg zonde zijn van zoiets moois als Augmented Reality.


    12 november 2009 om 09:53
    DavidRobustelli

    Hi Roland, wij hebben al meerdere voorstellen bij klanten lopen en geloof me, ook al is het marketinggericht betekent echt niet dat het de techniek beperkt.

    Augmented Reality is in mijn ogen, wanneer goed ingezet en uitgevoerd, juist een krachtig marketingmiddel om de massa te doen overtuigen van wat de mogelijkheden zijn.


    12 november 2009 om 10:04
    Bobby Verlaan

    Waarom doet Coolblue nog niets met Augmted Reality?

    Zij hebben het techsavvy publiek waarvan velen op de hoogte zijn van Augmented Reality.

    Alle producten van CoolBlue zijn door de fabrikant geprototyped, zeker wat betreft PDA’s. Deze 3D modellen zouden de fabrikanten kunnen meesturen, waarna de bezoeker met de geprinte markercodes de toestellen in ‘hun handen’ zou kunnen hebben. Lijkt mij een zeer waardevolle manier om een toestel te verkennen die je niet hebt.

    CoolBlue, wat denk je ervan?


    13 november 2009 om 08:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!