‘Twitteren’ woord van het jaar
Afgelopen weekend riep het genootschap Onze Taal ‘twitteren’ uit tot woord van 2009 (en niet ‘poken’ zoals begin dit jaar werd voorspeld). Het begrip dat in Nederland in het voorjaar van 2007 zijn intrede deed, kreeg in Nederland landelijke bekendheid toen eind februari een vliegtuig van Turkish Airlines nabij Schiphol neerstortte. Zes minuten na de crash stond het eerste bericht al op Twitter. Via de site verspreidde het nieuws zich razendsnel. Anderse kanshebbers waren o.a. ‘vaccinatieangst’, ‘Koninginnedagdrama’, ‘kopvoddentax’ en ‘vuvuzela’.
‘Twitteren’ is de opvolger van ‘swaffelen’ (moedwillig met het mannelijk geslachtsdeel tegen objecten aantikken) dat vorig jaar werd gekozen als woord van het jaar.
Poken? Help me even….. 😉 Verder trouwens geen benul wat “kopvoddentax” en “vuvuzela” betekenen of zijn.
vuvuzela is toch zo’n toeter wat Afrikaanse voetbalsupporters gebruiken tijdens een voetbalwedstrijd.
Tijdens het WK voetbal zal je er nog veel van horen 😉
kopvoddentax geen idee…
@kevin vuvuzela maakt een beste kans om in 2010 woord van het jaar, horen en zien zal ons inderdaad vergaan tijdens het WK
Toch lukt het ‘Onze Taal’ elk jaar weer om via het benoemen van een leuk of interessant ‘woord van het jaar’ een paar dagen goed in de publiciteit te komen. Uiteindelijk lijkt dit me het doel van Onze Taal, want woord van het jaar is niet hun core-business geloof ik.
Ik vraag me af of ze bij Onze Taal ook een stijging in het aantal nieuwe abonnees zien rond de ‘woord van het jaar’ publiciteit. Dan zou het pas echt een geslaagd woord zijn, dat twitteren.
p.s. Zelfs de wiki van ’twitteren’ is al aangepast!
@Vincent: ik voorspel dat defrienden het woord van volgend jaar gaat worden! 😉
@Andrea: Dat vind ik zielig voor het ANP! 😉
@PieterV. Ik snap niet wanneer het ‘unfrienden’ is geworden. Las er laatst ook al iets over.
Mss even verduidelijken want de tijd wist soms de echte sporen. Defriending is een term die Trendwolves in het leven riep – zo ergens midden november 2008 – nav hun Europees jongerentrendonderzoek bij 26.000 jongeren en de vaststelling dat vooral 19 tot 25 jarigen voor kwaliteit ipv kwantiteit in hun vriendenkring kiezen ; 14 tot 18 jarigen frienden nog steeds naar hartelust verder en da’s gezien de fase van identiteitsontwikkeling ook niet meer dan logisch. Ons European Youth Trend Report ’10 , opnieuw bij evenveel jongeren toont trouwens een vervolgverhaal, maar da’s voor binnenkort. Defriending werd als begrip door onze onderzoekers de wereld ingestuurd net voor en tijdens http://www.youthwatching.com op 12 december 2008 in Gent ; een aantal bloggers hier was toen aanwezig. Het verslag kwam oa ook terecht op het populaire Amerikaanse http://www.ypulse.com/ypulse-guest-post-a-report-from-trendwatching-09 op 16 december 2008, ik kan enkel vaststellen dat de Burger King defriending actie er kwam midden januari. Jeroen doet de waarheid alle eer aan als hij verwijst naar de trends van enkele Belgische online experts einde december; onze bijdrage ging toen oa over defriending , personal branding en lifestreaming (met Twitter) en ja , Peter heeft dat inderdaad goed gelezen 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!