IAB Interact 2009: Helge Tennø over onzichtbare technologie en nieuwe marketing

25 november 2009, 12:23

Op Interact2009, het jaarcongres van het Interactive Advertising Bureau, had Helge Tennø een mooi verhaal getiteld: “When the marketing becomes the product “. Respect voor de oneliner: “Digital doesn’t change anything. Everything digital changed.” Idee van Helge Tenno is dat de technologie onzichtbaar aan het worden is. Het hele marketingspel is daardoor veranderd: marketing was een ‘battle of stories’ in het oude medialandschap. In het nieuwe model wil niemand meer met marketing in aanraking komen als het aandacht kost. Wél als die aandacht waarde toevoegt. Zie bovenstaande presentatie. Hieronder de zes guidelines voor nieuwe marketing van Helge Tennø:

  1. People talk. Ze willen daarin niet onderbroken worden door marketeers. Mensen die met elkaar in social media praten mag je wel onderbreken, en telefoongesprekken niet?
  2. Mensen delen informatie omdat het waardevol is. Niet omdat het ze is opgevallen in de media, dat is ontworpen om aandacht te genereren.
  3. Marketinginspanningen moeten toegankelijk zijn, maar wel op het moment dat mensen dat zelf willen. In een gepersonaliseerde mediawereld waar mensen zich in niches
  4. Mensen willen wel een minuut per dag besteden om zelf een verhaal over een merk te vertellen. Maar ze besteden geen seconde aan een merk dat hen vertelt hoe de wereld in elkaar zit. ‘People want to be a part of the flow of information.’ Wat is belangrijker: dat jouw merkverhaal vertelt wordt, of dat het verhaal van de klant over je merk vertelt wordt
  5. Mensen zijn meer waardevol als ze je product gekocht hebben en gebruiken. Niet op het moment dat ze overwegen je product te kopen.
  6. “People will watch a tv programme maybe once, but they will play a game of chess more then hundred times.” Gaat het om marketing, of om het product. Producten zijn waardeloos: “A car is a worthless peace of metal.” Maar je kunt niet zonder, om van A naar B te komen. Hoe creeer je waarde? Marketing moet niet de beschikbaarheid van producten promoten, maar mensen in staat stellen om over het product te praten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Joery Bruijntjes

    Ziet er uit als een interessante presentatie, jammer dat ik het niet heb kunnen volgen.

    Nog interessante reacties op dit verhaal vanuit de zaal?


    25 november 2009 om 13:54
    mgvandenbroek

    @Joery: Zonde, was echt een goede presentatie. Wel een paar goede vragen, maar die heb ik even niet paraat. Wat vond jij van de zes stellingen?


    25 november 2009 om 20:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!