Nuon winnaar online orientatie onderzoek energieleveranciers
Nuon is de winnaar van de tweede Web Performance Scan naar energieleveranciers. Nuon eindigde zes maanden eerder bij hetzelfde onderzoek op de tweede plaats, en neemt nu de koppositie over van Greenchoice, dat naar de zesde plaats is gezakt. Opvallendste stijger is de Nederlandse Energie Maatschappij, dat ditmaal de tweede positie bezet. Tijdens het onderzoek van WUA! werden 34 verschillende websites bezocht, wat resulteerde in 221 individuele beoordelingen.
Nuon wint met duidelijke website
Net als bij de eerste meting van het onderzoek, blijkt een Web Performance Score van 6,0 genoeg voor de winst in de energiebranche. Nuon eindigde zes maanden eerder met een 5,9 op de tweede plaats, maar laat deze keer alle concurrentie achter zich. Hoewel de leverancier er wat imago en vertrouwen betreft enigszins op achteruit is gegaan, maken de stijgingen op de deelaspecten vormgeving en informatiewaarde dit verlies meer dan goed. Respondenten noemen de website ‘duidelijk en overzichtelijk’, en hoeven niet naar de benodigde informatie te zoeken: ‘Bij de producten krijg ik gelijk een goed beeld van de specifieke voordelen.’ Uiteindelijk zou 15% van de deelnemers energie van Nuon af willen nemen.
Sterke stijging Nederlandse Energie Maatschappij
De Nederlandse Energie Maatschappij stijgt van een zevende naar de tweede plaats op de door WUA! opgestelde ranglijst. Op vrijwel alle deelaspecten wordt hoger gescoord dan bij de eerste meting. De leverancier wint aan vertrouwen, en de gebruiksvriendelijkheid van de website wordt geprezen: ‘De navigatie is simpel, en alles is makkelijk te vinden’, aldus een respondent. De verbeterde waarderingen leiden tot een indrukwekkende conversie: maar liefst 20% van de respondenten kiest uiteindelijk voor de Nederlandse Energie Maatschappij, waarmee ze wat voorkeur betreft zelfs op de eerste plaats eindigt.
Greenchoice van de troon gestoten
Greenchoice doet het met een Web Performance Score van 5,4 slechter dan bij de eerste meting, en ziet zichzelf dan ook dalen naar de zesde plaats. Greenchoice.nl wordt minder goed gevonden, en scoort significant lager op gebieden als vormgeving en informatiewaarde. Op de meeste deelaspecten zijn de scores nog steeds ruim voldoende, maar in een markt waar de onderlinge verschillen klein zijn, is het niet meer genoeg voor een toppositie. In het eindresultaat is het effect direct merkbaar: haalde Greenchoice bij het vorige onderzoek nog 25% van de respondenten over, nu wijst 5% van de deelnemers de leverancier aan als favoriet.
Vergelijkingssites
Hoewel opnieuw een opvallend deel van de respondenten op vergelijkingssites vertrouwt om hen van gepast advies te voorzien, is het aandeel van de vergelijkers iets kleiner geworden in vergelijking met de eerste meting. Koos destijds 22,5% van de deelnemers ervoor om via een vergelijkingssite bij de uiteindelijke leverancier te belanden, nu bewandelt 17,5% deze weg. Opvallend genoeg is de gemiddelde Web Performance Score van deze websites behoorlijk gestegen. Het feit dat de gehele top drie van het huidige klassement beter scoort op informatiewaarde dan zes maanden geleden, zou een verklaring kunnen zijn voor de constatering dat minder respondenten zich op een vergelijkingssite beroepen.
Web Performance Scan
Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud. Ze kregen de opdracht om voor een eenpersoonshuishouden met gemiddeld energieverbruik op zoek te gaan naar een geschikte energieleverancier. De deelnemers mochten vervolgens zelf bepalen welke elementen doorslaggevend waren in het bepalen van de voorkeur. Aan de hand van het zoekgedrag en de genoteerde indrukken berekende WUA! de cijfers voor de verscheidene deelaspecten, om zo ten slotte bij de Web Performance Scores te komen.
Conclusie
Nuon heeft geprofiteerd van het wegvallen van Greenchoice uit de top van het klassement. De website werd beter beoordeeld dan bij de eerste meting, en trok ook meer respondenten over de streep dan destijds. Met een Web Performance Score van 6,0 voor de winnaar is het tegelijk duidelijk dat er voor alle spelers in deze branche nog het nodige te verbeteren valt. Hierbij valt op te merken dat de organisaties gemiddeld het slechtst scoorden op de vindbaarheid en de vormgeving van de website.
De indrukwekkende stijging van de Nederlandse Energie Maatschappij is nog het meest opvallend aan de resultaten van dit onderzoek. Vroegen we ons zes maanden geleden nog af of de veelbesproken reclames met Natasja Froger en Maurice de Hond het vertrouwen in de leverancier schaadden, ditmaal is daar met een voldoende voor het betreffende deelaspecten weinig van te merken. Hoewel de ene respondent aangeeft dat de huidige reclames met Frans Bauer aanvoelen ‘als een tell sell reclame’, geeft de ander aan dat het optreden van een bekende Nederlander ‘de indruk geeft dat de maatschappij te vertrouwen is.’
De onderlinge verschillen zijn klein in de energiebranche, en het zou ons dan ook niet verbazen als we over zes maanden opnieuw de nodige verschuivingen in de ranglijst constateren. Wordt het de comeback van Greenchoice, of stijgt de Nederlandse Energie Maatschappij door naar de eerste plaats?
De methode lijkt mij nogal twijfelachtig en niet te meten wat de resultaten beschrijven. Wat mij betreft: leuk voor de pers van WAU! en daarna direct de prullenbak in.