Over-The-Top TV diensten brengen leven in mediabrouwerij

18 januari 2010, 06:34

In toenemende mate wordt de laatste jaren geschreven en gesproken over het leveren van nieuwe TV diensten en de daarmee samenhangende toekomst van televisie en eerlijk gezegd wordt het eens tijd dat er daadwerkelijk iets tastbaars gebeurt.De komst van digitale TV heeft intussen wel een aantal veranderingen teweeg gebracht, maar behalve het vergroten van het aanbod aan lineaire TV zenders en het mondjesmaat aanbieden van films en TV programma’s “On Demand”, is er tot heden niet veel gewijzigd.

Weliswaar wordt momenteel veel aandacht besteed aan het kijken naar TV in HD kwaliteit, echter het aanbod van HD content is nog dermate minimaal, waardoor het wellicht nog even zal duren voordat “HD buizen” als gemeengoed zal worden beschouwd.Uit een recent onderzoek van Blauw Research (in opdracht van KPN),blijkt bovendien dat de Nederlandse consument helemaal niet zo veel waarde hecht aan meer TV kanalen. Sterker nog het aantal bekeken zenders per kijker, is in de laatste 2 jaar gedaald van gemiddeld 10 naar 7.

Betekent dat dan dat de consument niet geïnteresseerd is in meer “kijk” opties? Het wijst erop dat de kijker niet meer “van hetzelfde” wil, maar wel degelijk geïnteresseerd is in content, die hem of haar persoonlijk aanspreekt. De enorme toename van het aantal kijk-uren naar internet video spreekt wat dat betreft boekdelen. Ook de vele aankondigingen rondom 3-D televisie geven aan dat producenten van TV toestellen actief inspelen op de snel veranderende vraag van consumenten.

Na jarenlang consumentenonderzoek en met “enige hulp” uit de Maasstad heeft ’s werelds grootste chipfabrikant Intel, de koe bij de horens gevat en stelt zij producenten van consumenten elektronica en media service providers in staat, om anno vandaag, daadwerkelijk innovatieve en voor de consument relevante, mediadiensten te kunnen leveren.

De Nederlandse consument kan,als wereldprimeur, vanaf eind februari, onafhankelijk van zijn of haar bestaande TV aanbieder extra zogenaamde “Over-The-Top” TV services te ontvangen, volgens het mede door Intel ontwikkelde Widget Channel concept.

Er is, ook op MF, al veel over widgets gepubliceerd, maar toch nog even als “opfrisser”, TV Widgets zijn vergelijkbaar met de Apple iPhone apps, met dien verstande dat TV widgets, internet applicaties zijn die speciaal zijn ontworpen voor TV. TV Widgets moeten wat dat betreft niet worden verward met het doorlinken van internet content naar het TV toestel. Een uitgebreid rapport van Ernst & Young, “Will Widgets Work?” geeft een goed inzicht in de pro’s en contra’s van TV widgets.

Met name Yahoo geldt al enige tijd als de grote promotor van TV Widgets, echter voor de introductie op de Nederlandse (en ook de Spaanse) markt van Yuixx (een hybride mediaspeler, geschikt voor zowel de ontvangst van TV als internet TV Widgets) heeft Conceptronic gekozen voor een model dat is ontwikkeld door Intel en het Rotterdamse Metrological. Het open model van de Metrological/Intel Widget Gallery biedt content eigenaren aanzienlijk meer mogelijkheden en kent bovendien veel minder beperkingen dan de oplossing van Yahoo.

Het programma aanbod via Yuixx, zal steeds verder worden uitgebreid en biedt TV kijkers de mogelijkheid om te kiezen uit een veelheid aan (premium) content uit binnen- en buitenland. De consument is zodoende niet langer volledig afhankelijk van zijn of haar bestaande kabel-, satelliet of (IP)TV aanbieder en kan als zodanig grotendeels zelf zijn TV programmering bepalen en samenstellen.

Uit onderzoek van het Amerikaanse research bureau TDG blijkt dat consumenten prijs stellen op specifieke applicaties (widgets) waaronder, een zoekfunctie, waardoor de kijker snel en eenvoudig gemiste TV programma’s op aanvraag, zoals Uitzending Gemist kan oproepen (61%) of met een druk op de (afstandbediening) knop , instant (recente)films kunnen zien (49%). Hoog op het verlanglijstje staan ook de vraag naar actuele en locale weersverwachtingen (40%), toegang tot een persoonlijke programma gids (EPG) (35%) en het ontvangen van het laatste nieuws (afgestemd op persoonlijke voorkeur) (32%).

Yuixx speelt grotendeels op deze voorkeuren in en afgaand op de reacties, die Intel en haar Nederlandse partners ontvingen op de International Consumer Electronics Show (7-10 januari) in Las Vegas, bestaat er veel internationale belangstelling in welke mate de Nederlandse consument zal omgaan met de Yuixx’ Over-The- Top media diensten en ook wat de reactie van de bestaande TV aanbieders in Nederland zal zijn.

Nederland als internationaal media rolmodel, het zou toch wat zijn?

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

7 Reacties

    venturo

    Tja, de zoveelste poging om slim de huiskamer te bereiken maar nu met een naar mijn mening wel ‘state of the art’ product op het gebied van settopboxen/mediaspelers. Maar de vraag is telkens weer, hoe goed moet een dergelijke box nou zijn en wat wil die consument nou eigenlijk. Het woord marketingdiscrepantie komt in mij op als ik dergelijke overigens prachtige ontwikkelingen zie die technisch geen grenzen meer lijken te kennen. De consument is hier echter nog lang niet aan toe.

    Immers, OTT diensten zijn slechts een hoopvolle distributieontwikkelingen die nu nog weinig toevoegen aan de televisiebeleving en bovendien, als de consument al ergens behoefte aan heeft dan is het niet aan schermen vol met widgets en icoontjes, althans als we het over het majeure deel van de televisieconsument hebben. Vraag het Philips met zijn vorig jaar geïntroduceerde en ambitieuze Connected TV, tot nu toe geen succes. Dat TDG onderzoek waar hier naar verwezen wordt zegt ook al helemaal niets over mogelijke aankoopmotieven van de consument al roep ik wel al wat jaartjes dat een persoonlijke programmagids het verschil zal kunnen maken.En eigenlijk is DAT in dit digitale domein helemaal zo moeilijk niet.

    Dan natuurlijk het onvermijdelijke ‘op internet beschikbare content’ kunnen bekijken op je tv als topic. Leuk gadget dat widgetioneren van channels en sites maar geen grote toegevoegde waarde op een televisiescherm centraal in het huishouden. Films huren en lineair televisie kijken laten zich nou eenmaal slecht vergelijken met pakweg het YouTube consumptief. Even ter vergelijking, een succesvol internet televisie platform als Hulu heeft inde US in 2009 met een hoop geweld een marktaandeel van 2.1% weten te bewerkstelligen. Min of meer vergelijkbaar met Uitzending Gemist in Nederland. Dus die consumentenvraag veranderd feitelijk helemaal niet zo snel en dat heeft grote partijen als Joost inmiddels al doen stoppen.

    Natuurlijk zullen er consumenten zijn die dergelijke geavanceerde settopboxen willen hebben maar tegen (w)elke prijs? Er wordt verder naar mijn mening ook nu weer in de evolutie van mediaspelers een belangrijke marketingfase overgeslagen en dat is de periode waarin de consument met simpele producten bekend gemaakt wordt met de mogelijkheden die moderne plug and play mediaspelers kunnen bieden en daarmee juist vervolgvraag te creëren. Bricks and mortar; via een begrijpelijke propositie, de bijna 85% penetratie hebbende DVD-speler trachten te vervangen met een relevant product, en vergelijkbare kenmerken cq gebruiksmotieven, op weg naar een nog geavanceerder mediaspeler zeg maar.

    De kostprijs en mogelijke amortisatie van mediaspelers zegt alles over de inzet en het succes op korte termijn. Met andere woorden kan zo’n speler bij een basissubscriptie voor films en/of voetbal weggeven worden zeg maar. Immers er zijn maar heel weinig consumenten die op dit moment zelf 3 a 400 euro neertellen voor een settopbox. Vraag het UPC, vraag het Ziggo hoe lastig het is om de duurdere HD settopboxen te slijten. En ter aanvulling, het succes van BlueRay kwam pas in zicht toen er spelers te koop kwamen onder de 150 euro!

    De sleutel zit hem m.i. echt in het laden van het product met een herkenbare propositie, het selectief toegankelijk maken van relevante content en het managen van deze content anders dan met widgets en andere op zeker dichtslibbende meuk door een goed werkende personal program guide .

    Overigens wil ik ook hier een misverstand over HD wegnemen. Het aanbod is enorm. Vrijwel alle Amerikaanse en Britse series, internationale sport evenementen en films worden in HD geregistreerd. Dat uitzendgemachtigden en distributeurs daar tot voor kort niet voor wilde betalen beperkt het lokale aanbod. Daar lijkt nu in navolging van de NPO ook bij SBS en RTL ook een verstandige verandering door te komen. Beide beginnen binnenkort met HD uizendingen, de NPO was bij al gestart.

    Het tevreden stellen van die miljoenen huishoudens die al een dure flatscreen in HD kwaliteit hebben staan maar nog weinig of geen aansluitende HD content kunnen zien zou het eerste doel moeten zijn van elke marktbetreder. Dat kan echt al met minder geavanceerde boxen maar dan met de medewerking van rechtenhouders en retailers, de eerste en de laatste schakel in de waardeketen. De (gesubsidieerde) positionering van het product is dus nog belangrijker dan de features die het heeft, al laat dat gegeven de inderdaad indrukwekkende ontwikkelingen van Metrological onverlet. Chapeau voor Albert Dahan en zijn team…


    18 januari 2010 om 20:59
    johngoedegebuure

    Albert- wat een lange reactie. Je had beter een artikel kunnen plaatsen, waar ik op mijn beurt op zou kunnen reageren. Edoch je soms nogal zure opmerkingen, wil ik eenvoudigweg counteren door te stellen, dat “the proof in eating the pudding” zit. Maw laten we maar eens zien hoe de consument reageert, in plaats van weer te veronderstellen dat we (incl. ikzelf en Otellini’s marktonderzoeksteam) het beter menen te weten dan de markt.


    18 januari 2010 om 21:41
    venturo

    Jammer dat gezonde inhoudelijke kritiek altijd direct zuur genoemd moet worden. Volgens mij was en ben ik een van de eersten die de kwaliteiten van Metological en mogelijkheden van geavanceerde settopboxen in het algemeen wist in te schatten. Onderschat de ingredienten en de instrumenten voor het vermarkten van deze ‘pudding’ niet. Daar gaat mijn inhoudelijke reactie over…


    19 januari 2010 om 06:09
    Martijn van Horssen

    Mooie presentatie van Ernst & Young.

    Ik ben van mening dat widgets juist wel een toegevoegde waarde kunnen hebben. Het gaat juist kom de toepasbaarheid van de widget. De ene consument wil een widget om snel nieuws tot zicht te nemen, de ander wil beurskoersen zien, dit allemaal tijdens de momenten die ik betitel als even snel; vlak voor vertrek even file info kijken(tijdens het ontbijtnieuws) of even kijken wat de beurs doet tijdens de reclame. Andere hebben behoefte aan meedoen, meedoen met popstars of idols, of juist met de postcodeloterij 1 tegen 100 show. Maar denk ook aan samen, niets is irritanter dan samen naar een “klein” laptopscherm kijken om een reis te boeken. Dit kan straks op de tv, kies je reis uit, met filmpjes op een groot scherm.

    Een laatste punt is de nieuwe TV kanalen, straks kan iedereen, marketeer, organisatie etc. Zijn eigen TV kanaal starten. Dit is een nieuwe kans voor lokale omroepen. Door digitale TV worden de lokale omroepen van de kabel afgeduwd. Lokale omroepen kunnen een kanaal beginnen met relevante content, die onafhankelijk van de kabelaar gedistribueerd kan worden.

    Een scherm vol widgets, is denk ik niet relevant. Yahoo widgets voorziet in gebruikersprofielen voor de verschillende leden van een huishouden. Iedereen kan voor zichzelf bepalen hoeveel widgets er zichtbaar zijn. De hoeveelheid widgets is momenteel ook niet onbeperkt, al kan dit in de toekomst veranderen.

    Een probleem is momenteel nog bereik. Het is het kip en het ei verhaal. Zonder bereik hebben adverteerders weinig zin om te adverteren. Momenteel is het enkel relevant als krachten worden gebundeld. Een advertentie geschikt maken voor “web tv” platformen en die vervolgens ontsluiten op alle platformen. Dus niet alleen yahoo widgets, maar ook netTV of Playstation. Een consument zal ook een vergelijkbare experience verwachten. Wat de buurman heeft heb ik ook(of beter). Hiervoor zijn momenteel producten in ontwikkeling.


    19 januari 2010 om 06:45
    venturo

    Martijn, de meeste van die dingen die jij noemt kunnen al, dat heet in Nederland teletekst en is by far een van meest populaire media. Het meedoen met televisieprogramma’s das weer heel iets anders. Daarvoor gebruik je niet de familiaire afstandsbediening maar je ‘persoonlijke’ telefoon. Reiskanaal ook een leuk voorbeeld. Leuk zo’n widget die je twee ker per jaar gebruikt voor het boeken van een reis. Als je consumentengedrag wil veranderen zul het motief daarvoor moeten bereiken.


    19 januari 2010 om 06:54
    Martijn van Horssen

    Teletekst stamt uit 1980, eens het is dezelfde content, maar de weergave is rijker. De vervanging van teletekst zal niet de killer-app worden maar wel het gebruik verhogen.

    Meedoen met tv programma’s kan inderdaad via de telefoon. Ook hier gaat het niet om vervanging, maar om verrijking.

    Ik heb de waarheid niet in pacht, maar kijk naar het gebruik van de iphone. Wie had 5 jaar geleden gedacht dat je dat allemaal met je telefoon zou doen. 6 jaar geleden had niemand gedacht in de reisbranche dat er zo veel geboekt zou worden via het internet ipv het reisbureau. Een widget hoef je misschien ook maar 2 keer te gebruiken. Iedere widget zal een andere frequentie hebben.


    19 januari 2010 om 07:04
    venturo

    Martijn, maar HOE ga je die veranderingen bij de grootste groep tot stand brengen. En verwar het gebruik van internet nou niet met TV kijken. Reizen boeken is een echt internet ding alhoewel ik cross- overs vanuit een reiskanaal in de toekomst zeker niet uitlsuit zal het nooit opkunnen tegen internet. Wat de iPhone betreft, het gaat hier om een kleine groep gebruikers (2.5%) en een heel groot merk.


    19 januari 2010 om 07:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!