BBC iPlayer meer dan 100 miljoen streams per maand
Twee jaar na de introductie van de BBC iPlayer is in december 2009 de magische grens van 100 miljoen streams per maand voorbij gestreefd aldus de BBC. Van de 100 miljoen is 1 op de 8 streams opgevraagd door een spelcomputer. Daarmee hebben spelcomputers een groter aandeel verworven dan Mac gebruikers. Mobiel gebruik was minder dan 1%.
De iPlayer kan het beste gezien worden als tegenhanger van het Nederlandse Uitzending Gemist met als verschil dat de iPlayer content niet alleen online via de website bekeken kan worden maar ook via set-top boxen, op spelcomputers, via een software applicatie wat beschikbaar is voor alle platformen en op de mobiele telefoon.
Via de iPlayer maakt de BBC 15 miljoen programma’s beschikbaar welke dagelijks worden bijgewerkt. Het gaat voornamelijk om TV content en verdere achtergrond programmering die niet via TV te zien is. De content is op dit moment alleen zichtbaar voor internetgebruikers in het Verenigd Koninkrijk.
Top Gear nummer 1
Totaal zijn er met de iPlayer in december 2009 115 miljoen streams getoond. Hiervan kwamen 94 miljoen streams van online gebruikers en 20 miljoen van video on demand set-top boxen. Het streamen van media is veruit het populairst; slechts 3% van het totaal waren downloads.
Het meest populaire programma was Top Gear. Eén aflevering is maar liefst 1 miljoen keer opgevraagd. Bijzonder is dat het programma op TV 6,3 miljoen keer is bekeken. Daarmee wordt het belang van een online afzetmarkt voor TV programmering nogmaals benadrukt.
Mobiel ondergeschikt
Bijzonder is de ondergeschikte rol van mobiel met een aandeel van minder dan 1%. Dit terwijl de content op 13 verschillende mobiele telefoons beschikbaar is gemaakt waaronder de iPhone, HTC Touch en verschillende Nokia en Sony Ericsson modellen. Daarmee lijkt mobiel TV kijken nog niet echt aangeslagen bij het Engelse publiek.
Tevens verschenen op Zoomz
Remco, mobiele televisie is heel wat anders dan de dienstverlening die iPlayer tot stand brengt. Ander motief en een andere beleving, snacken. mobile content is fastfood….
@Albert: De BBC speelt juist prima in op de mobiele gebruiker met iPlayer: het meeste is on demand, er zijn genoeg titels inclusief korte programmering zoals nieuwsbites. Ook zijn er veel live streams niet alleen van video maar ook van radio. Ondanks dit alles kiest de consument toch voor andere platformen om deze content op te kijken. Ligt dit dan aan het platform of aan de content?
Aan het motief….
Ja, wel leuk. Maar je kan hem in Nederland niet bekijken….
Wie weet een truc om ook vanuit Nederland naar de BBC streams te kunnen luisteren/kijken?
Tja dat kan via de sateldlietschotel op 28.2E daar vind je een aantal streams veelal sport.
lemon (citrus scents in general) always makes me think of my childhood. my grandparents had a lemon tree and we'd go to their house for lunch every sunday and my grandpa would have fresh squeezed lemonade every tim!fmacaedez at gmail dot com
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!