BBC iPlayer meer dan 100 miljoen streams per maand

18 januari 2010, 13:29

{title}Twee jaar na de introductie van de BBC iPlayer is in december 2009 de magische grens van 100 miljoen streams per maand voorbij gestreefd aldus de BBC. Van de 100 miljoen is 1 op de 8 streams opgevraagd door een spelcomputer. Daarmee hebben spelcomputers een groter aandeel verworven dan Mac gebruikers. Mobiel gebruik was minder dan 1%.

De iPlayer kan het beste gezien worden als tegenhanger van het Nederlandse Uitzending Gemist met als verschil dat de iPlayer content niet alleen online via de website bekeken kan worden maar ook via set-top boxen, op spelcomputers, via een software applicatie wat beschikbaar is voor alle platformen en op de mobiele telefoon.

Via de iPlayer maakt de BBC 15 miljoen programma’s beschikbaar welke dagelijks worden bijgewerkt. Het gaat voornamelijk om TV content en verdere achtergrond programmering die niet via TV te zien is. De content is op dit moment alleen zichtbaar voor internetgebruikers in het Verenigd Koninkrijk.

Top Gear nummer 1

Totaal zijn er met de iPlayer in december 2009 115 miljoen streams getoond. Hiervan kwamen 94 miljoen streams van online gebruikers en 20 miljoen van video on demand set-top boxen. Het streamen van media is veruit het populairst; slechts 3% van het totaal waren downloads.

Het meest populaire programma was Top Gear. Eén aflevering is maar liefst 1 miljoen keer opgevraagd. Bijzonder is dat het programma op TV 6,3 miljoen keer is bekeken. Daarmee wordt het belang van een online afzetmarkt voor TV programmering nogmaals benadrukt.

Mobiel ondergeschikt

Bijzonder is de ondergeschikte rol van mobiel met een aandeel van minder dan 1%. Dit terwijl de content op 13 verschillende mobiele telefoons beschikbaar is gemaakt waaronder de iPhone, HTC Touch en verschillende Nokia en Sony Ericsson modellen. Daarmee lijkt mobiel TV kijken nog niet echt aangeslagen bij het Engelse publiek.

Tevens verschenen op Zoomz

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

8 Reacties

    venturo

    Remco, mobiele televisie is heel wat anders dan de dienstverlening die iPlayer tot stand brengt. Ander motief en een andere beleving, snacken. mobile content is fastfood….


    18 januari 2010 om 17:13
    Remco Bron

    @Albert: De BBC speelt juist prima in op de mobiele gebruiker met iPlayer: het meeste is on demand, er zijn genoeg titels inclusief korte programmering zoals nieuwsbites. Ook zijn er veel live streams niet alleen van video maar ook van radio. Ondanks dit alles kiest de consument toch voor andere platformen om deze content op te kijken. Ligt dit dan aan het platform of aan de content?


    18 januari 2010 om 17:30
    venturo

    Aan het motief….


    18 januari 2010 om 20:14
    injectables

    Ja, wel leuk. Maar je kan hem in Nederland niet bekijken….


    19 januari 2010 om 08:05
    CoenKempen

    Wie weet een truc om ook vanuit Nederland naar de BBC streams te kunnen luisteren/kijken?


    19 januari 2010 om 20:35
    Raspoetin

    Tja dat kan via de sateldlietschotel op 28.2E daar vind je een aantal streams veelal sport.


    9 augustus 2010 om 08:41
    Kapri

    lemon (citrus scents in general) always makes me think of my childhood. my grandparents had a lemon tree and we'd go to their house for lunch every sunday and my grandpa would have fresh squeezed lemonade every tim!fmacaedez at gmail dot com


    12 juli 2016 om 01:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!