Stekker uit ABN Amro ondernemersnetwerk Flametree

20 januari 2010, 13:10

Flametree, het ondernemersnetwerk dat is opgericht door ABN Amro (zie ook: “Het laatste netwerkuitje”), stopt per vandaag. De stekker is eruit, het is over. “Niet omdat het geen succes is of zou kunnen worden, maar omdat het Flametree aan middelen ontbreekt om te investeren in de toekomst. Het spreekt voor zich dat het bestaansrecht van een sociaal netwerk valt of staat met het kunnen doen van investeringen,” lees je nu op de site. Ik lees nergens in het verhaal dat nu op Flametree.nl staat de woorden ABN Amro, das apart.

UPDATE: Net even gebeld met Pascal Spelier, bij ABN Amro als directeur verantwoordelijk voor Flametree.nl. Spelier geeft hieronder tekst en uitleg en zegt onder anderen: “Het getuigt van ondernemerschap om dit als bank te beginnen, maar het is ook ondernemerschap om te zeggen dat dit niet het moment is om verder te gaan.”

“De afgelopen maanden is Flametree op zoek gegaan naar een strategische partner en/of koper. De zoektocht heeft geen vruchten afgeworpen. Het huidige economische klimaat is daar mede debet aan. Wellicht dat er naar aanleiding van dit bericht zich nog nieuwe gegadigden melden. Ben je geïnteresseerd in de merk- en domeinnaam Flametree, of in de applicatie, dan kun je een bericht sturen naar info@flametree.nl.”

Interview Pascal Spelier

Op CSN Conference 2008 werd onderstaande presentatie over Flametree nog verzorgd door Pascal Spelier van ABN Amro:

Net even gebeld met Pascal Spelier (@spelier), bij ABN Amro als directeur verantwoordelijk voor Flametree.nl. Spelier pinkt een traantje weg, maar ziet Flametree vooral als een experiment dat gekenmerkt wordt door ondernemersschap.

Waarom staat er nergens in de verklaringop de site dat Flametree.nl van ABN is?

“Dat vond ik niet noodzakelijk. Veel mensen wisten niet eens dat Flametree van ABN Amro was.

“Flametree als bedrijf stopt. We hebben onvoldoende middelen om te investeren in de toekomst. Vanuit ABN Amro kan ik het begrijpen, het is een hectische tijd in de financiële wereld. Banken moeten dicht blijven bij hun kernactiviteiten en dicht bij de klant zijn. Flametree valt enigszins buiten de scope van de bank.”

Dichter bij de klant. Dan wil je toch juist online zijn?

“Moet je daar zelf een online sociaal netwerk voor opzetten of elders aanhaken? Het hele landschap is een jaar fors veranderd. Er zijn concurrenten bij gekomen, waaronder Hallo van KvK, daarvoor was er al biz4biz van Bizner en er is ook nog de Ondernemer.nl. Als gebruiker kies je op den duur een aantal van die netwerken, maar op een gegeven moment word je er moe van. Ik zal niet verhullen dat LinkedIn voor ons de belangrijkste concurrent was. We hebben wel leuke dingen bedacht die LinkedIn ook is gaan doen. Maar het is lastig om een goed onderscheidend vermogen op te bouwen voor LinkedIn.

“In onze zoektocht naar partners hebben we ook gekeken naar business clubs die vooral offline bezig zijn. Dan hadden we een apart aspect van het netwerken gehad. Maar ook daar is geld voor nodig, en op het moment dat dat ontbreekt moet je eerlijk zijn als ondernemer. Je kunt alleen groeien als je kunt ondernemen. Het is jammer, es war einmal. Het getuigt van ondernemerschap om dit als bank te beginnen, maar het is ook ondernemerschap om te zeggen dat dit niet het moment is om verder te gaan.”

En jij, wat ga jij nu doen?

‘Als directeur pink ik een traantje weg. We hebben er heel veel energie in gestoken. Ik ben de laatste maanden bezig als senior marketeer. Ben dus bezig met een ander project binnen de bank.”

Ben je niet bang voor de ‘zie-je-wel’ mensen met dito reacties?

“Je doet tien dingen als je onderneemt, waarvan er misschien twee een succes zullen zijn. Ik heb vanochtend nog deze quote op Twitter gezet: “If you’re not failing every now and again, it’s a sign you’re not doing anything very innovative.” Als je innovatief bezig bent, stoot je af en toe je hoofd.”

Heb je tijd genoeg gekregen, vind je?

“Het is inherent aan deze tijd. LinkedIn heeft er lang over kunnen doen om succesvol te zijn. Nieuwe spelers moeten sneller succes laten zien. LinkedIn was in het begin vooral gericht op professionals, maar je ziet ze draaien richting ondernemers. Wat is er voor zzp’ers interessanter dan een grote database waarin je kunt grasduinen naar opdrachtgevers?”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Dit is de volledige brief:

    Ruim anderhalf jaar geleden begonnen we aan het avontuur dat Flametree heet<.b>.

    Met een enthousiast team hadden we de ambitie om voor ondernemers een online sociaal netwerk te creëren. We wilden niet per definitie de grootste zijn, maar wel de meest relevante. We onderkenden en onderkennen nog steeds het belang van netwerken, of dit nu online of in de echte wereld gebeurt. Netwerken draagt bij aan HET succes van ondernemers en Flametree wilde jou als ondernemer daarbij ondersteunen: ‘connecting for success’.

    Aan het avontuur Flametree komt nu tot onze spijt een eind. Niet omdat het geen succes is of zou kunnen worden, maar omdat het Flametree aan middelen ontbreekt om te investeren in de toekomst. Het spreekt voor zich dat het bestaansrecht van een sociaal netwerk valt of staat met het kunnen doen van investeringen.

    De afgelopen maanden is Flametree op zoek gegaan naar een strategische partner en/of koper. De zoektocht heeft geen vruchten afgeworpen. Het huidige economische klimaat is daar mede debet aan. Wellicht dat er naar aanleiding van dit bericht zich nog nieuwe gegadigden melden. Ben je geïnteresseerd in de merk- en domeinnaam Flametree, of in de applicatie, dan kun je een bericht sturen naar info@flametree.nl.

    Ik besluit deze laatste nieuwsbrief met een dankwoord, namens het hele Flametreeteam, aan iedereen die op enige wijze betrokken is geweest bij Flametree. In het bijzonder bedank ik ook jou, omdat jij als lid samen met de duizenden andere leden dit avontuur met ons bent gestart. Bedankt voor je vertrouwen.

    Omstreeks 20 januari wordt ‘de boom’ Flametree geveld. Ook zonder Flametree wensen we je veel succes met netwerken. Netwerken is nu immers misschien nog wel belangrijker dan ooit.

    P.S. Alle gegevens en content die binnen Flametree zijn vastgelegd worden verwijderd. Als je een publiek profiel hebt bij Flametree, dan kan het zijn dat de data nog door Google getoond wordt vanuit de zogeheten ‘cache’ van Google. Deze data kunnen we niet (laten) verwijderen.


    20 januari 2010 om 13:30
    Jorrit

    Ook personeelslog linkje even gelezen.

    En ze hebben een punt: het is vooral de manier waarop zij als klant de actie ervaren die hun tegen de schenen stoot. En terecht, als ik hun kant zo lees.

    Nu vraag ik me af in hoeverre negativiteit omtrent het submerk ook het a-merk raakt, in het personeelslog artikel wordt het ABN toch een paar keer genoemd (vingertje gewezen…)

    Wat volgt?


    21 januari 2010 om 06:47
    Danny Verhoeven

    Je hoorde ook bijna niets meer over Flametree de laatste tijd. Wel erg jammer als je natuurlijk een business op dat netwerk hebt lopen en een deel van je omzet uit dat netwerk komt.


    21 januari 2010 om 11:29
    Gosse AdB

    Het zou van respect getuigen als leden van Flamtree de gelegenheid zouden hebben gehad om hun data en contacten veilig te kunnen stellen. Direct de stekker er uit en dan pas een e-mailtje? Niet bepaald klantvriendelijk en weinig professioneel.

    Het lijkt me (als een van de eerste gebruikers, zelfs op uitnodiging) niet bepaald een oppepper te zijn van het imago van Dè Bank die nochtans al behoorlijk onder vuur ligt.

    Als zelfs voor dit initiatief geen geld meer beschikbaar is bij de bank, wordt het wellicht tijd om als ondernemer een extra parapluutje aan te schaffen voor als het echt gaat regenen bij deze bank…


    21 januari 2010 om 12:24
    Personeelslog

    Inmiddels heeft Pascal Spelier via Twitter laten weten dat onderzocht wordt of de site “weer tijdelijk de lucht in” kan. De data van de leden heeft Flametree nog niet gewist.


    22 januari 2010 om 21:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!