“Social media kunnen niet leven zonder e-mail”
Tamara Gielen is e-mail marketing specialist met tien jaar ervaring in de online branche. Ze werkte even bij OgilvyOne en bij eBay en Cognos, is oprichter van The Emailmarketer’s Club en is nu zelfstandig consultant en spreker op congressen; op 31 maart staat Gielen op het b2bmarketingforum. Een gesprek over trends in e-mailmarketing, e-mail als push kanaal, het automatiseren van campagnes en het opt-in verzamelen van e-mailadressen via Facebook. Gielen: “Social media kunnen niet leven zonder e-mail.”
E-mail marketing is constant in beweging. Hoe heb jij het speelveld de afgelopen jaren zien veranderen?
Gielen: “Het spam-probleem is er nog steeds en is er altijd geweest. ISP’s en mailbox-providers vechten iedere dag om spam te weren uit de mailboxen van gebruikers. Een aantal jaar geleden kwam je er als bedrijf nog mee weg met om lukraak e-mails te versturen naar een groot bestand. Of dat opt-in was of niet, dat maakte niet uit. Nu zie je dat je je als bedrijf meer en meer moet houden aan de regels van de ISP’s om emails afgeleverd te krijgen in de inbox, Het legale aspect is nu het minimum waar je aan moet voldoen. Verder moet je boodschappen gaan sturen die echt relevant zijn voor de doelgroep. Als je dat niet doet, loop je tegen spamfilters aan. Mensen die hun e-mail lezen in gmail kunnen heel gemakkelijk spam rapporteren. Dat gegeven is op dit moment de grootste uitdaging voor email marketeers.”
Wat zijn volgens jou dé trends in e-mailmarketing voor 2010?
“Er wordt meer en meer werk gemaakt van een goed bestand. Minder focus op kwantiteit, meer op kwaliteit. Wat ik ook verwacht is dat veel marketeers gaan beginnen met het automatiseren van emailcampagnes omdat ROI en conversie steeds belangrijker worden. Met automatiseren bedoel ik het opzetten van emailcampagnes die je automatisch kunt laten doorlopeen zonder dat je daar extra inspanning voor hoeft te doen. In b2b-marketing kun je denken aan het opvolgen van leads.”
Staat dit niet haaks op de trend van verpersoonlijking en direct contact, luisteren naar de klant in de marketingwereld?
“Nee, een geautomatiseerde campagne kan heel relevant over komen op een klant. Het is hier niet Amerika: geen land of landen waar een kleine database 50.000 adressen bevat. Bedrijven hier kunnen vaak niet iemand full time op e-mailmarketing zetten. Dus je moet efficiënt met je email omgaan. Ik raad daarom automatisering aan aan bedrijven die weinig resources hebben.”
Er zijn mensen die niet geloven in e-mail marketing omdat het vooral ‘push’ is. Daar ga jij vast niet in mee? Nooit volledige opt-in en klantgericht.
“Als je eerlijk bent: e-mail is inderdaad geen pull kanaal. Het is een pushkanaal met net die extra mogelijkheid voor het aangaan van een conversatie. Mensen kunnen reageren via blogs, Twitter en andere kanalen. Echte pure één-op-één communicatie, tenzij je veel geld en resources er tegenaan gooit, zal via e-mail een utopie blijven. Je moet rekening houden met de eigenschappen van het kanaal, maar je kunt met e-mai zeker een conversatie uitlokken.”
Hoe integreer je e-mail marketing met social media. Wat zijn best practices?
“Je ziet steeds meer buttons in e-mail. Buttons voor Twitter, Linkedin, Hyves en Facebook om de content van de nieuwsbrief te gaan delen met je vrienden. Maar die inhoud moet wel relevant zijn. Verder zijn social media een nieuwe manier om opt-ins te gaan verzamelen. Ook op Facebook kun je een formulier zetten om mensen te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Via e-mail kun je antwoorden op je prikbord bij Facebook. Social media kunnen niet leven zonder e-mail. Als de notificaties wegvallen bij Facebook, gaat het sitebezoek dramatisch naar beneneden.”
Wat ga je ons vertellen op het b2bmarketingforum, op 31 maart?
“Twee grote lijnen. In eerste instantie ga ik vertellen hoe je opt-in bestanden kunt laten aangroeien, zeker in het licht van de nieuwe wetgevingen zijn andere tactieken nodig. Een tweede aspect van de presentatie die ik ga geven gaat over conversie: hoe haal je zoveel mogelijk conversie. Het zal een hele praktische sessie zijn , met heel veel tips en tricks.”
het is vooral de wisselwerking tussen social media en e-mailmarketing die het zo’n succes maakt. Social media heeft de markt, zeker na de invoering van de spamwet in 2009 (toen veel ondernemers dachten dat het bergafwaarts zou gaan met de e-mailmarketig) toch een flinke boost gegeven.
Wij merken hier dat onze klanten het ook meer en meer gaan toepassen in hun nieuwsbrieven.
Maar ik geloof er heilig in dat we alle mogelijkheden mbt tot social media en e-mailmarketing nog lang niet hebben uitgeput.
Mee eens. Omdat via Social Media conversaties worden gehouden wilt dat niet zeggen dat het “Chat” is en men niet direct reageert.
Wanneer jij dan een email krijgt hoef je niet te wachten en te controleren wanneer iemand een reactie heeft geplaatst. Hierdoor wordt het herhalingsbezoek verhoogt en de interactie met het medium.
Ik verwacht dat uiteindelijk deze e-mailcommunicatie meer omgaat in “twitter” achtige constructies welke direct te embedden en te ordenen zijn in je desktop of je telefoonclient.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!