PEW: Alles over jongeren en internetgebruik
Mp3 speler bezit. Game devices. Mobiel internet gebruik vs. desktop pc gebruik. Wireless via laptops online gaan. Online aankopen. Het bouwen van websites en het posten van comments op blogs. Facebook en Twitter gebruik. Content creatie, blogging, bezoek aan virtuele werelden. Dit rapport van PEW ‘Social Media & Mobile Internet Use Among Teens and Young Adults’ (pdf, hier omschrijving) staat stampvol met facts en figures over bovenstaande onderwerpen. Hieronder het rapport op Slideshare en enkele ontwikkelingen en feiten uit het onderzoek van PEW. Het zijn er maar een paar…
Social networks en blogging
- In vergelijking met 2006 blogt in december 2009 nog maar 14 procent van de tieners in de VS. Dat was 28 procent. ‘Youth may be exchanging ‘macro?blogging’ for microblogging with status updates.’ Eén op de tien volwassenen blogt, en dat percentage is al een paar jaar gelijk.
- 73 procent van de online Amerikaanse tieners gebruikt social networking sites. In november 2006 was dit nog 55 procent, in februari 2007 was dit 65 procent.
- 47 procent van de volwassen online populatie in de VS gebruikt social networking sites, dat aantal is gestegen van 37 procent in november 2008.
- Facebook is het meest populaire social network onder volwassenen. 73 procent heeft een account, 48 procent zit op MySpace en 14 procent heeft een LinkedIn profiel.
- 8 procent van de internetgebruikers tussen de 12 en 17 jaar gebruikt Twitter. Ter vergelijking: 66 procent verstuurt of ontvangt sms, 62 procent gaat online voor het opzoeken van nieuws.
- 10 procent van de internetgebruikers tussen de 14 en 17 gebruikt Twitter. Tussen de 12 en 13 jaar ligt dat percentage op 5 procent.
- 19 procent van de volwassenen gebruikt Twitter of een andere vorm van social status updating. Een derde van de populatie tussen de 18 en 29 jaar schrijft of leest social status updates.
Matthijs, zijn de resultaten één op één over te nemen voor de NL’se ’teens en young adults’? Blijft natuurlijk een 100% Amerikaans onderzoek.
@Remco: Sowieso niet per definitie (dat mag eigenlijk nooit met dit soort onderzoeken). Maar ik denk wel, dat de VS markt een voorspellend karakter heeft op wat er hier gaat gebeuren of allang aan het gebeuren is. Probleem is: ik zie dit soort grootschalige, uitputtende onderzoeken puur NL based niet zo erg vaak voorbij komen. Daar zou ik liever over schrijven, natuurlijk. We kijken voor onderzoek toch vaak naar de VS: de markt is er groter, en datzelfde geldt voor de budgetten.
Of misschien ben ik een luie blogger aan het worden 😉
@Matthijs: In de VS worden enorme fondsen beschikbaar gesteld voor dit soort projecten (de MacArthur Foundation bijv. trekt 50 miljoen dollar uit om te onderzoeken hoe technologie kinderen beïnvloedt), en zo’n beetje alles wordt openbaar/gratis gepubliceerd. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met de Nederlandse situatie (hoewel o.a. Mijn Kind Online e.e.a. op dit vlak doet), en zeker niet bij commerciële partijen wiens broodwinning het is. Wie het databestand van Qrius afneemt, kan zelf de ‘harde stats’ draaien voor doelgroep en onderwerp naar keuze. En aangezien het onderzoek vaker is uitgevoerd, is ook een ontwikkeling in de tijd schetsen.
Of eh… misschien volg je niet de juiste bronnen. 😉
Nou, Dennis, dan denk ik dat ik goed zit. Ik snap de NL beperkingen heus wel. Het gaat mij hier om trends, daar proberen we over te schrijven op Marketingfacts. Als we hier in NL daarin gehinderd worden door partijen als Qrius die graag geld willen verdienen, dan ga je over de grens heen kijken.
@Matthijs: Da’s te kort door de bocht. Een balans zoeken tussen openbare en betaalde data vind ik iets anders dan ‘hinderen’. Met de info die beschikbaar is, zijn wel degelijks trends te beschrijven. Bloggers die niet lui zijn en iets dieper willen graven, tenminste. 😉
@Dennis: Over dat “lui” ben ik nog aan het nadenken…. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om VS onderzoek erbij te pakken. Het is sneller, ik hoef niemand van een of andere pr-afdeling te mailen en ik hoef geen “je-mag-maar-een-plaatje-gebruiken” en “je-mag-maar-twee-quotes-citeren” afspraken te maken. Ja, dat kost tijd, en ja, daar erger ik me kapot aan want er moet nogal veel en er moet nogal veel snel. Komt bij, dat we hier op M! natuurlijk over meer schrijven dan alleen jongerentrends, en dat de aandacht verdeeld moet.
Maar…ik roep altijd tegen mensen die oldschool zeggen dat mensen heus wel weer kranten gaan lezen als ze eenmaal getrouwd zijn en kinderen hebben dat ze goed moeten kijken naar wat er bij jongeren aan de hand is omdat ik geloof dat jongerentrends een voorspellend karakter hebben op toekomstig mediagebruik (ik digg, en dat weet je, de “Wet van de navelpiercing” van Henk Blanken). Dus misschien wel meer aandacht hiervoor, met wat meer moeite voor NL research. Maar omdat ik er nog niet helemaal uit ben of ik “lui” ben: Heb jij geen zin om dit hier op te pakken 😉
@Matthijs: Haha, jij opperde zelf dat je misschien wel lui bent, niet ik hè!? Maar ik snap wat je bedoelt, loop daar zelf ook tegenaan. Ik zal deze uitdaging oppakken, mooi onderwerp voor mijn pagina in MarketingTribune. Keep you posted.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!