Interview Oscar Diele, CMO Spil Games

23 februari 2010, 07:45

Oscar Diele “was” TomTom en “was” eBay/Marktplaats. Nu is hij CMO van Spil Games, sinds april 2009. Diele is nu dus 10 maanden bezig in de wereld van de online casual gaming. “Een droombaan,” vindt Diele zelf. Afgelopen maand kwamen er 120 miljoen unieke bezoekers op de verschillende sites van Spil. Diele vindt het “een voorrecht” om voor zoveel gebruikers te mogen werken. Een gesprek (hieronder de video) over gesloten ecosystemen, de inzet Facebook om het bereik te vergroten, en over Twitter als communicatiemogelijkheid met je eindgebruikers.

Oppervlakte

Gevraagd of hij niet vindt, dat het allemaal wat aan de oppervlakte blijft, de diepgang ontbreekt met dat casual gamen, reageert Diele: “Casual games, dat betekent dat het voor een brede doelgroep is. Ik ben het niet met je eens dat het geen diepgang heeft. De diepgang zit hem voor mij in professioneel opzicht in het feit dat je iedere dag bezig bent met het verbeteren van de ervaring van je eindgebruiker. Dat is een heel stuk complexiteit aan de binnenkant.’

Het bereik op de portals is verstevigd, zegt Diele. Het aantal features op de sites verder verbeterd, denk aan het aanmaken van highscores, het aanmaken van profielen : “We zien dat dit de loyaliteit van onze gebruikers verhoogt.” Het bereik is verder uitgebreid buiten de bestaande portals, met een Facebook initiatief genaamd Zapapa. Verder lanceerde Spil vorig jaar een eerste game op het iPhone platform.

Facebook vs Hyves

De opgedane gaming ervaring wordt door Spil gebracht naar waar mensen samen komen om te communiceren, Zapapa op Facebook was een eerste zet. Hyves wordt vooralsnog overgeslagen, en dat is bewust. Diele: ‘We zitten nog heel erg in een fase waarin we aan het leren zijn. Als het initiatief op Facebook een succes wordt, sluit ik niet uit dat we ook naar andere socal networks gaan kijken.’

Twitter

Diele: “Twitter is interessant om je meest trouwe gebruikers aan je te binden en om daarmee te communiceren. Ik zie het nu al een heel klein dingetje in ons totale portfolio. Ik zie real time messaging wel steeds belangrijker worden in de gaming industrie. Twitter kán daar een voorbeeld in zijn. Ik zie Twitter als een communicatiemogelijkheid met je eindgebruikers.”

Gesloten ecosysteem

Of Spil zich open gaat stellen als platform voor developers? “Wij zijn in veel gevallen de developer en de publisher van onze games,” zegt Diele. Dat doet Spil, om een bepaalde kwaliteit te kunnen garanderen. Er worden ook games aangekocht door derden, maar met het portfolio van 5000 games heeft Spil ‘voldoende kwantieit en kwaliteit om onze gebruiers tot dienst te zijn,” vindt Diele. “Onze huidige aanpak van een relatief gesloten systeem werkt heel goed.” Maar: “We willen graag in gesprek gaan met iedere developer die interessante content heeft.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!