Prijsvraag: 25 keer ‘Onmisbaar’ van Seth Godin

4 maart 2010, 09:45

Seth Godin lanceerde half januari in de VS zijn nieuwe boek Linchpin. Godin heeft de lancering van zijn boek in de VS voorzien van een vette stunt: hij heeft 3000 review-exemplaren beschikbaar gesteld aan blogs en websites. Moesten ze wel allemaal 30 dollar overmaken aan zijn favoriete goede doel. Dat leverde dus een ton op, en een hele zwik aan online recensies waardoor het met de aandacht voor het boek alvast helemaal goed zit. In ‘Onmisbaar’, de NL vertaling, leert Seth Godin de lezer hoe ze de ketens van gehoorzaamheid af moeten gooien en zo een van de regelmakers, beslissers en oplossers te worden. Anders gezegd: onmisbaar. Nu de prijsvraag: de eerste 25 zinnige antwoorden in de comments op onderstaande vraag ontvangen de Nederlandse vertaling van Linchpin thuis, waarvoor hulde voor AW Bruna Uitgevers en @boezeman. Komt ie, pak het podium, in minimaal 100 woorden.

Kun je jezelf überhaupt onmisbaar maken voor een organisatie? En als dat zo is, hoe zou je dat vervolgens aanpakken?

Beschrijving van het boek

De meesten van ons zijn opgegroeid in een wereld waar we een baan vonden, instructies opvolgden, voor brood op de plank zorgden, en dat was dat. Maar toen veranderde de wereld. Uitbesteden, automatisering en nieuwe marketing straffen vandaag de dag iedereen die goed genoeg is, alleen maar gehoorzaamd en enkel betrouwbaar is. Erger nog, de banen met een laag risico en hoge stabiliteitsfactor waar mensen vroeger zo naar hunkerden, zijn veranderd in vallen van ontevredenheid en oneerlijk risico.

Het goede nieuws is dat de dood van de oude werkmentaliteit een wedergeboorte van creativiteit, vrijheid en positiviteit heeft aangewakkerd. In een wereld waar mensen niet langer beloond worden voor het blindelings opvolgen van instructies, profiteren juist diegenen die inzet tonen en de nieuwe regels bepalen.

In Onmisbaar maakt Seth Godin korte metten met het oude idee dat werk vooral bestaat uit het voltooien van taken, en dat net voldoende zijn genoeg is om de stabiliteit te bewaken en je baan te behouden. In plaats daarvan stelt hij dat succes gaat over het profiteren van nieuwe mogelijkheden, genieten van wat je doet, het verschil maken voor je collega’s en klanten en het genie dat in je verborgen zit naar boven halen. Onmisbaar geeft tien benaderingen om de spil in jouw organisatie te worden, waaronder:

  • Creëer een voorwaartse beweging

  • Een unieke schakel worden tussen de organisatie en haar klanten

  • Lever unieke creativiteit

  • Toonaangevende klanten

  • Inspirerende personeel

  • Bezit een uniek talent

Sommige spillen worden geboren met de handvatten die ze nodig hebben om onmisbaar zijn. Maar de meesten niet. De meeste spillen verwerven de vaardigheden die ze nodig hebben om werk te doen dat moedig en krachtig is. Ze worden onvervangbaar omdat ze niet de gebaande paden volgen, maar in plaats daarvan menselijkheid in hun werk brengen. Dat kun jij ook.

Onmisbaar is verplichte kost voor iedereen die een belangrijke en invloedrijke positie voor zichzelf in hun organisatie wil. Of die behoefte heeft aan een nieuwe benadering van de steeds maar veranderende werkomgeving. Nu is de tijd om te beslissen: stilzitten, inschikken en (misschien) maar net meekomen, of: opstaan, opvallen en onmisbaar worden.

Spelregels

Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Wees zo origineel mogelijk! Knippen en plakken wordt bestraft via Google. Vermeld je e-mailadres, zodat we je adres kunnen achterhalen en het boek ook écht naar je op kunnen (laten) sturen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

67 Reacties

    Annelies Verhelst

    Goed komt ie:

    Onmisbaar ben je natuurlijk nooit. Er is altijd wel iemand die hetzelfde kan en weet als jij. Maar specialiseren maakt je in ieder geval unieker dan een ander. Net als openstaan voor suggesties en daar iets mee doen. Het gaat uiteindelijk om de waarde die jij creëert voor een organisatie, dus goed luisteren en innovatief (durven) zijn wellicht belangrijke keywords.


    4 maart 2010 om 10:10
    Petra de Boevere

    Niemand is onmisbaar, hoe hard dat misschien ook is voor je ego. Je kunt er wel voor zorgen dat men nog lang aan je terug denkt als je eenmaal weg bent. En dat doe je door je 100% in te zetten. Gebruik het woord werken nooit negatief, werken is namelijk leuk. Doe iets waar je van houdt en dat je blij maakt en straal die blijheid ook uit.

    Iedereen is te vervangen, maar zorg dat wat je doet je doet op je eigen unieke manier. Je vervanger zal dus nooit een vervanger van JOU zijn, wel van de invulling van je functie.


    4 maart 2010 om 10:12
    Jelmer de Jong

    Wees het bedrijf: creëer een idee, wees het idee. Zonder jou wordt je idee geen succes. Voor het idee ben jij onmisbaar en als het idee het bedrijf (of product) is, ben jij onmisbaar. Ofwel: blijf continu vernieuwen.


    4 maart 2010 om 10:15
    StefdeJong

    Onmisbaar kun je inderdaad beter stellen als ‘onmisbaar’. Onmisbaar namelijk, is niemand. Zelf promotie zowel intern als extern (socialize je persoontje online) een pro-actieve houding en brede glimlach zullen je hier wel bij helpen. Er is strikt gezien maar een manier om jezelf echt onmisbaar te maken… start een eenmansbedrijf!


    4 maart 2010 om 10:18
    DannyK22

    Je kunt ook iedereen zo irriteren dat wanneer je een weekje weg bent mensen zich afvragen waar je bent.

    Dan ben je ook onmisbaar, alleen dan in een negatieve zin


    4 maart 2010 om 10:19
    Saloua el Boussaidi

    Je kunt je zeker onmisbaar maken binnen een bedrijf. It’s quite simple > Zorg ervoor dat jij als enige binnen het bedrijf over de juiste ‘knowhow’ beschikt waar het bedrijf niet zonder kan. Door te beschikken over specifieke informatie (niemand weet zoveel van dat gebied af als jij) en ’talent’ (want niemand anders kan het zo goed als jij) maak je jezelf onmisbaar voor dat bedrijf.


    4 maart 2010 om 10:25
    Lourens

    Natuurlijk kan je je onmisbaar maken, ik denk zelfs dat jij onmisbaar bent!

    De vraag is alleen of de “organisatie” dat ook erkent…en dat is wat lastiger ;-). Daarom is het zaak je talenten en ambities om te zetten in zaken die meerwaarde leveren voor “de organisatie”. Jouw ideeen omzetten in daden – passend binnen de spelregels van de organisatie (winst maken, meerwaarde voor klanten, kennis opdoen, etc…).

    Als je elke dag gepassioneerd aan de slag gaat en ideeen gaat omzetten in daden, wordt je vanzelf onmisbaar. En als je organisatie dat niet inziet: f#^k ‘m! Misschien doet een andere organisatie dat wel, misschien niet eens. Maak jezelf vooral onmisbaar voor jezelf, chase je dromen en dan is er altijd iemand die daar waardering voor heeft…in elk geval jijzelf!


    4 maart 2010 om 10:26
    Carl Lens

    Je wordt onmisbaar door het beste van buiten naar binnen te brengen.

    Organisaties redden het niet meer zonder input van de buitenwereld. Trends als open innovatie, crowdsourcing en co-creatie onderstrepen dit en krijgen steeds meer invulling, maar de culturele verandering die nodig is om hiervan echt te profiteren gaat langzamer. Leid deze verandering! Ga in gesprek met klanten, vrienden, experts, bloggers en twitteraars. Zoek groepen mensen op met andere achtergronden buiten jouw industrie. Wees nieuwsgierig, stel vragen en verdiep je in de antwoorden.

    Door het beste van buiten naar binnen te halen wordt je een onmisbare bron van innovatie, inzicht en intieme relaties met belangrijke doelgroepen. Maar nog veel belangrijker: leiders als jij zijn onmisbaar om de cultuur van de gehele organisatie te veranderen en de kansen in de buitenwereld op grote schaal te benutten.


    4 maart 2010 om 10:27
    Jesper

    Onmisbaar zijn voor een organisatie is zekere mate mogelijk.Even kort door de bocht : Door specialisatie binnen het bedrijf is het voor een bedrijf alleen al zeer lastig om een vervanger te vinden. Maar dat valt onder moeilijk vervangbaar. Echt onmisbaar ben je pas als je de schakel bent tussen medewerkers en expliciete kennis hebt van het bedrijf en zijn diensten. Op het moment dat jij op vakantie bent en ontstaat chaos op werk, dan weet je dat je onmisbaar bent.


    4 maart 2010 om 10:27
    Hilde Van Dijk

    Onmisbaar

    Van Dale: on•mis•baar bn; -der, -st absoluut nodig; onontbeerlijk

    Wat heeft een organisatie absoluut nodig? Enthousiasme, doorzettingsvermogen, lef, regie, passie, netwerkrelaties, ideeën, denken in mogelijkheden, durf…. Biedt je ‘*optie D: all of the above’ dan zou je jezelf onmisbaar kunnen noemen.

    Er is echter nog een belangrijke factor nodig voor elke organisatie: onafhankelijkheid. En daar zit de crux. Het sprekende voorbeeld van afhankelijkheid is gister gegeven met de monsternederlaag voor Agnes Kant. De SP = Jan Marijnissen, Marijnissen = de SP. Hij is hét voorbeeld van zichzelf onmisbaar maken. En zie de gevolgen…

    Is onmisbaarheid dan per definitie desastreus? Nee. Zoals Godin aangeeft, zit zijn definitie van onmisbaar niet zozeer in ‘absoluut nodig’, maar in ‘absoluut gewenst’. Elke organisatie wenst de mentaliteit van winnaars. Van doorzetters. Van mensen die passie hebben voor hun werk en dáárom dat extra stapje zetten. Niet omdat het hen wordt opgelegd. Daar zit de ‘veilige baan van de toekomst’.

    Het draait er dus niet om of jij onmisbaar bent voor een organisatie. Het gaat er om dat jouw baan onmisbaar is in jouw dagelijks leven. Dat jij de passie vindt dat te doen, waar je graag vroeg voor opstaat. Dat je elke dag met plezier naar je werk gaat. Zo maak je jezelf onmisbaar!


    4 maart 2010 om 10:34
    Alexander van Elsas

    Onmisbaar gaat nooit alleen over jouzelf. Voor een organisatie is het minstens net zo belangrijk dat je er voor zorgt dat je collega’s net zo onmisbaar worden. Goed luisteren naar de klant, assertief zijn, elkaar helpen en steunen, en vooral al je energie steken in het zorgen dat jullie samen je klanten helpen. Daarbij is het van belang dat ieder zijn eigen talent inzet. Jouw talent is misschien wel ervoor zorgen dat anderen beter (onmisbaar) worden. Door het uitnutten van je talent voor je organisatie ten behoeve van je klanten wordt je zelf ook onmisbaar. En daar wordt iedereen beter van.


    4 maart 2010 om 10:36
    de witt

    Je moet juist niet onmisbaar willen worden, dan zit je veel teveel aan een bedrijf of klant vast. Je moet integendeel streven naar totale vrijheid, zodat je zelf kunt uitmaken wie je je creativiteit, kunde en inzet schenkt.


    4 maart 2010 om 10:39
    Daan de Lange

    Jezelf ‘onmisbaar’ maken is onmogelijk. De organisatie heeft jou input geleverd, en in combinatie met kennis kun je een key positie innemen en jezelf hooguit van ‘groot belang’ maken. Iemand met soortgelijke kennis en vaardigheden en dezelfde input vanuit de organisatie zou jou kunnen vervangen.

    Wat nodig is om jezelf van ‘groot belang’ te maken binnen een organisatie, is: Unieke/specifieke vaardigheden of kennis. Deze dien je vervolgens breed uit te dragen en in het geval kennis, autoriteit te claimen op deze kennis. Op deze manier wordt jij de ‘hub’ binnen de organisatie en zullen mensen/afdelingen zou zien als autoriteit en essentieel onderdeel van de organisatie. Dan ben je dus van ‘groot belang.’


    4 maart 2010 om 10:44
    Alex Gitzels

    on·mis·baar bn; -der, -st absoluut nodig; onontbeerlijk

    Zoals eerder aangegeven is niemand onmisbaar. Door je talent, kennis en kunde kun je er wel voor zorgen dat jou aanwezigheid zorgt voor een grotere stap voorwaards. Dit in vergelijking met de persoon die jou mogelijk kan/zal vervangen.

    Denken dat je onmisbaar bent kan een gevaar zijn. Iemand die weet dat hij op elk moment vervangen kan worden zal beter werk afleveren, maar niet altijd het plezier van het werk ervaren.

    Zelf ben ik iemand die naast de inhoud van zijn werk ook juist de processen en structuren erom heen probeert te optimaliseren. Hierin zit een kans dat jouw pionierswerk vangen kan worden door een ‘goedkoper’ iemand.

    Andere vraag: Is de directeur/eigenaar per definitie onmisbaar? 😉


    4 maart 2010 om 10:47
    Marcel Q

    Of je zelf (on)misbaar bent voor een organisatie, heb je uiteindelijk zelf niet in de hand. Als die organisatie het moeilijk heeft , raakt dat ook vaak de mensen die je eigenlijk niet wil missen. Maar ik haal iets heel anders uit de omschrijving van dit boek. Zorg dat je een spil wordt (het woord Linchpin is lekkerder). Je moet zorgen dat je een linchpin wordt. Van je eigen netwerk, van je eigen (sub)systeem. Dan ben je, altijd samen met andere mensen, bezig om op je eigen manier toegevoegde waarde te creëren. En niet op de manier zoals je denkt dat het moet of hoort. Dat is voor jezelf als manier van werken in ieder geval onmisbaar. En of dat nou wel of niet misbaar is binnen een organisatie, dat bepalen uiteindelijk anderen.


    4 maart 2010 om 10:48
    Annet

    Het is veel fijner om je “misbaar” te voelen binnen een organisatie of binnen welke sociale kring dan ook. Het vrijwaart je van stress. Het stelt je doelen, los van andermans waardeoordelen, scherp! Vrij om te bewegen!

    Mocht ik een boek winnen, dan geef ik ‘m door aan een Godin fan in mijn omgeving, want Seth Godin is ook misbaar. (als kiespijn 😉


    4 maart 2010 om 11:04
    Arco Brouwer

    Je kunt jezelf onmisbaar maken binnen een organisatie door werkzaamheden te creëren en of projecten op te starten die van zodanig complexe aard zijn dat ze onmogelijk door iemand anders kunnen worden overgenomen die daar niet volledig inzit. Door de juiste inzet van je eigen talenten en kennis kun je in staat zijn een toegevoegde waarde te leveren. Iedereen die een toegevoegde waarde levert voor het bedrijf is in wezen onmisbaar voor een organisatie. Als een organisatie al deze personen zou ontslaan, heeft dat onherroepelijk faillissement tot gevolg…


    4 maart 2010 om 11:07
    Rick

    Onmisbaar is een groot begrip. Een persoon met de gave om een visie in daden en resultaat om te zetten is onmisbaar. Een werknemer met een grote klantenkring is onmisbaar voor de organisatie. Maar met 6 biljoen andere mensen op de aarde is er altijd wel iemand die beter is of gelijk, en dus ben je vervangbaar.


    4 maart 2010 om 11:08
    Wouter Hollander

    Het boek onmisbaar gaat over hoe de werkmentaliteit in de huidige samenleving is veranderd. Zelf ben ik werkzaam bij een onderdeel van TNT en weten allemaal hoe ‘onmisbaar’ de postbode is. Dit terwijl het vroeger echt een baan voor het leven was.

    Seth maakt in zijn boek (volgens bovenstaande tekst) korte metten met het idee dat het werk vooral bestaan uit voltooien van taken. Echter, volgens mij is het nog steeds zo dat het werk bestaat uit voltooien van taken, echter er zijn een aantal zaken bijgekomen.

    Netwerken, zichtbaarheid, multi tasken en vooral het goed organiseren van alles erom heen. Blogs schrijven, sites onderhouden en monitoren, twitteren, meerdere vollopende e-mail boxen (een voor Linked-In, 1 voor prive, 1 voor zakelijk, 1 voor hobby, 1 voor spam.

    Kortom, hoe onmisbaarder je wordt, hoe drukker je wordt. Ik ben benieuwd of er in het boek ook tips staan over hoe je een grijze muis wordt 🙂


    4 maart 2010 om 11:10
    Raaphorst

    zijn beste boek tot nu toe. lekker uitgesproken.

    is niemand onmisbaar? wat een onzin!

    Jimi Hendrix, Andy Warhol, Vermeer, Miles Davis, Albert Einstein et cetera

    het is niet gek dat Seth in dit boek voor het eerst de link legt met kunstenaars. pure kunst staat dicht bij het hart, dicht bij een persoon, dat wat iemand totaal uniek maakt. het centrum van het universum. iemand die de wereld een beetje doet veranderen. en iedereen kan dat.


    4 maart 2010 om 11:10
    Gert

    Onmisbaar kan je je maken door je te integreren in de organisatie en unieke kennis te vergaren en in de praktijk te brengen. Als de know-how kan resulteren in een voortvarende positie voor de organisatie ben je (tijdelijk) onmisbaar. En dan rest je de keuze om die kennis te delen met collega’s en samen aan de weg voorwaarts te timmeren en innovatief te blijven ofwel als individu je kennis en know-how af te schermen (en hopen dat je niet buitengefoetert wordt wegens een acuut gebrek aan communicatieskills;)


    4 maart 2010 om 11:11
    Rob de Bruyn

    Begin je eigen onderneming, ben je meteen onmisbaar. Een persoon in een organisatie voelt zich vaak onmisbaar. Gevolg: stress! In de praktijk is niemand in een (goede) organisatie onmisbaar. Benieuwd wat Godin daarover te melden heeft!


    4 maart 2010 om 11:12
    Maaike

    (Pardon voor de dubbele post, hij was nog niet af)

    Als je onmisbaar als ‘onvervangbaar’ definieert, dan denk ik dat niemand onmisbaar is. Ook al heb je een unieke boot gebouwd waarmee alleen jij met je bedrijf naar de overkant kan varen, als je er niet meer bent, vindt je bedrijf wel een andere manier om aan de overkant te komen.

    Oftewel, je kan op een bepaald moment wel onmisbaar voor je organisatie zijn, maar dat is niet van een blijvende duur. Er zijn zoveel mensen, zoveel mogelijkheden en dus zoveel combinaties dat jouw input op veel verschillende manieren kan worden ingevuld. Uniek ben je natuurlijk wel, maar onmisbaar nooit.


    4 maart 2010 om 11:12
    Loesje

    Zorgen dat je een spil bent waar (bijna) alles om draait zou je laten denken onmisbaar te zijn, maar dat kan als het verkeerd uitpakt ook tegen je gebruikt worden. De juiste balans vinden in het duidelijk aanwezig zijn en als het moet maar ook onzichtbaar op de achtergrond meedraaien is de combinatie die je het sterkst maakt binnen een organisatie. Echt onmisbaar is niemand, je kunt wel gemist worden


    4 maart 2010 om 11:13
    Femke

    Onmisbaar zijn benader je door de best person to work with te zijn en de beste ideeën van jezelf of anderen te realiseren..


    4 maart 2010 om 11:14
    lbroekman

    Onmisbaar kun je worden door iets te bieden wat anderen niet doen. Inzet, kunde, passie, geld. Hoewel. Is Dirk Scheringa onmisbaar bij AZ? Nee, de boel draait door, maar het is niet meer hetzelfde. Is er na Elvis geen goede muziek meer gemaakt? Jawel, maar zijn inbreng wordt gemist. Onmisbaar ben je als je gemist wordt bij afwezigheid.


    4 maart 2010 om 11:16
    Eldon Buzink

    Jezelf onmisbaar maken binnen een bedrijf is mogelijk maar hangt af van de mate waarin je uniek bent. Seth Godin zijn hele statement is altijd geweest ” be remarkable ” en dat is ook binnen een bedrijf. Wanneer jij iets kunt bieden aan een bedrijf wat ze nergens anders vinden ben je onmisbaar. Bijvoorbeeld iemand die veel kennis heeft van IT maar het vervolgens ook nog eens een kanjer is op het gebied van sales. Wat onderscheidt jou nu van een collega ? In ” Purple Cow ” en ” Tribes ” legt hij denk ik de basis voor ” Linchpin ” en daarom ben ik van mening dat je jezelf inderdaad onmisbaar kan maken


    4 maart 2010 om 11:17
    Martijn Crama

    Marco Raaphorst haalt de woorden uit mijn mond, na een onmisbare restart van mijn internet-modem. Mens lijkt minder onmisbaar dan de ‘ontwikkeling’ van techniek.

    Ik wilde ook het punt maken dat in de muziek je wel van een vorm van onmisbaarheid kan spreken. Michael Jackson, John Lennon, Jeff Buckley en ga zo maar door, kunnen nooit meer hun briljante creativiteit aan de wereld toevoegen. Volgens mij worden die door de organisatie ‘de wereld’ en haar liefhebbers erg gemist…

    Het streven naar onmisbaarheid is volgens mij een goede basis voor ondernemersdrift.


    4 maart 2010 om 11:19
    Jorick

    Werkelijk onmisbaar zijn lijkt mij onmogelijk. In mijn ogen is ‘misbaarheid’ vergankelijk. Je kan binnen je organisatie of team zeker een unieke positie verwerven, maar dat betekent niet dat je de ‘eeuwige roem’ hebt. Het streven naar deze unieke positie, is echter wel een mooie ambitie. Je zal je moeten blijven bewijzen, laten zien wat je waard bent en met collega’s delen wat je leuk vind. De traditie van vanzelfsprekende gehoorzaamheid en werken voor de kost is gelukkig doorbroken. Tegenwoordig hebben we de vrijheid om ons te bewijzen door initiatieven te nemen en jezelf te profileren. Wellicht volgt dit decennium de stap naar ‘onmisbaarheid’ volgens Seth Godin.


    4 maart 2010 om 11:20
    Hans van Dijk

    Ik zal niet ingaan op wat ‘onmisbaar’ nu is want ik zie dat daar al de nodige reacties op gebaseerd zijn, maar onmisbaar in het bedrijfsleven is een veel groter begrip denk ik. Mensen worden aangenomen op bepaalde kwaliteiten en om bepaalde functies te vervullen. Hier zullen maar heel weinig mensen zich van kunnen onderscheiden in de massa. Kijk eens bijvoorbeeld hoe veel “nieuwe marketeers” er elk jaar van de vele Commerciële Economie studies afstuderen (“voor jou tien anderen”). Hoe ben je dan opeens uniek voor een bepaald bedrijf. Onmisbaar is dus volgens mij vooral jezelf afscheiden van de massa en zorgen dat jij persoonlijk iets unieks voor een bedrijf te bieden hebt. Of je dan dus echt daadwerkelijk onmisbaar bent valt over te discussiëren. Ik vind dus dat je niet moet streven om onmisbaar te zijn binnen een bedrijf, maar vooral moet zorgen dat jij het bedrijf zo’n meerwaarde geeft en je werkzaamheden met zoveel enthousiasme en passie uitvoert dat ze er niet eens aan denken om je te vervangen. Dan ben je in mijn ogen ‘onmisbaar’.

    En precies zoals Stef de Jong aangeeft. Als je echt onmisbaar wilt zijn moet je voor jezelf beginnen.


    4 maart 2010 om 11:22
    Daniëlle Schouten

    Onmisbaar in letterlijke zin, als in -niet te vervangen- is slechts tot op zeker hoogte haalbaar.

    Let’s face it: met geld, tijd en/of moeite is vrijwel iedereen op elke positie vervangbaar.

    Onmisbaar in figuurlijke zin wordt je door meer te zijn dan just a face in the crowd, doing the 9 to 5. Jezelf onderscheiden kan op verschillende vlakken. Op inhoud wat betreft (vak)kennis en kunde, op inzet door the extra mile te gaan, op lef door nieuwe paden te betreden, op sociaal vlak door connected te zijn en op creativiteit door buiten je eigen kaders te denken. En tegelijkertijd wel onmiskenbaar jezelf blijven 😉


    4 maart 2010 om 11:25
    Erik

    Onmisbaar ben je alleen als je mensen en de organisatie iets hebt gegeven wat ook werkt als je er niet (meer) bent.


    4 maart 2010 om 11:30
    rubenbos

    Gewoon keihard pragmatisch werken en minder lullen.


    4 maart 2010 om 11:33
    Annelies Verhelst

    Over die analogie met muziek: het is maar net welke waarde je eraan hecht. Ik mis Michael Jackson niet, hoe goed zijn muziek ook was. Of anderen. Ik waardeer muziek, omdat er een boodschap in zit of een mooi geluid waar ik blij van word. Wie dat doet maakt me niet uit. Waardering is anders dan iemand onmisbaar maken. Onmisbaar maken gaat gepaard met adoratie, roem, ego. Of dat jezelf nou aandoet of anderen dat doen, maakt niet uit. Zolang je uniek bent als persoon (en dat is niet moeilijk want dat is iedereen) en je je werk doet zoals alleen jij dat zou doen, dan heb ik waardering voor je. Wil niet zeggen dat een ander de baan niet kan vullen. Die zal het echter anders doen, op zijn manier. Kunst is ook vervangbaar. Muziek ook. Mensen ook. Het is gewoon elke keer anders en in op een andere manier uniek. Er komt vanzelf weer iemand die Michael Jackson qua grootheid evenaart. Of Picasso. Of Einstein. Je bent alleen onmisbaar in het grote universele plaatje waarin iedereen dat doet waar ie voor geboren is, en dat moet je niet belangrijker maken dan het is, met meer dan 6 miljard mensen die geboren worden voor een reden.


    4 maart 2010 om 11:34
    Saskia

    Werkzaam binnen de hulpverlening is de contraversie tussen misbaar en onmisbaar sterk aanwezig. Voor de organisatie wil je onmisbaar zijn, voor de client misbaar. Helaas is het omgekeerde vaak de realiteit. Door te leren onmisbaar te zijn, leer je tegelijkertijd ook misbaar te zijn; door een grote bron aan creativiteit, humor, zelfspot en ruggegraat!

    Onmisbaar ben je in je aanwezigheid, door anderen te inspireren, je eigen kijk op zaken te hebben en in je kracht te staan, voor andere zaken kan en mag je misbaar zijn.


    4 maart 2010 om 11:38
    Gosse AdB

    😉

    Bewaar als IT-beheerder alle bestaande passwords en de nieuwe van de organisatie in een klein schriftje en laat dit bewaren door een notaris in een gesloten envelop als je testament. Die kun je immers enkel zelf inzien of wijzigen..

    Indien je eigen geheugen niet alle nieuwe passwords aankan, schrijf deze dan op ouwel-papier. Als je ontslagen mocht worden, wijzig dan alle passwords in de nieuwe en eet het ouwel-papiertje op!

    Grote kans dat zonder jouw papiertje het bedrijf binnen enkele maanden ploft.

    En, tja dan ben je zelf ook misbaar…


    4 maart 2010 om 11:38
    rubenbos

    Oh krijg een e-mail dat het minimaal 100 woorden moeten zijn. Nou vooruit dan:

    Gewoon keihard pragmatisch werken en minder lullen. Het lijkt namelijk alsof je altijd minimaal 100 woorden nodig moet hebben om iets voor elkaar te krijgen. Alleen er wordt vergeten dat er af en toe ook gewoon keihard geproduceerd moet worden. Zowel in het werkveld, maar (tot mijn verbazing) juist ook bij studenten die ik begeleid is er een trend zichtbaar waarin veel mensen enkel de hele dag ideeën willen bedenken in plaats van ze ook te kunnen uitvoeren. Als je voor elkaar krijgt beide te combineren, DAN wordt je pas echt onmisbaar.


    4 maart 2010 om 11:42
    wouter

    Onmisbaar ben je als je niet opvalt tijdens je aanwezigheid, maar tijdens je afwezigheid.


    4 maart 2010 om 11:42
    MIscha

    Jezelf onmisbaar maken voor een organisatie moet niet je doel zijn. Iemand die onmisbaar is op zijn / haar positie zal nooit verder kunnen groeien in een bedrijf want je zit vast op je plek. Mij lijkt de kunt ervoor te zorgen dat de organisatie in jou als persoon voor de gehele organisatie als onmisbaar ziet (dan kun je intern nog alle functies en kanten op). In jou moet de organisatie de verpersoonlijking van het bedrijf zien – zodra managers en collega’s eigenschappen in jou herkennen waarvan ze vinden dat de organisatie (gezien als persoon) deze bezit en / of zou moeten bezitten. Als een bedrijf als persoon kan worden neergezet kunnen anderen zich hier makkelijk mee identificeren, snappen ze beter dat een bedrijf zich ook ontwikkeld en soms ineens van gedachten kan veranderen – niets zo veranderlijk als de mens, immers. As jij die verpersoonlijking bent of dicht nadert, weet je dat je bij het goede bedrijf zit en ben je automatisch ‘onmisbaar’.


    4 maart 2010 om 11:54
    Carla Nagel

    Het nieuwe onmisbaar is je werk met passie volbrengen. Het is goed dat de wereld verandert en dat we niet meer klakkeloos volgen wat de manager zegt. Iedereen is een schakel in zijn organisatie. Ontdek waar je goed in bent en zorg dat je die schakel binnen je organisatie vervult. Ben je creatief, zorg dat je op de plek komt waar dat het beste uit de verf komt. Ben je secuur, zorg dat je ergens anders terecht komt. Iedere professional zou vanuit zijn eigen kwaliteiten (en niet vanuit zijn of haar diploma’s) over zijn of haar carrière moeten nadenken.


    4 maart 2010 om 12:00
    Raaphorst

    “Jezelf onmisbaar maken voor een organisatie moet niet je doel zijn.”

    Dit is nu precies wat Seth’s boek zo leuk maakt. Hij vertelt dat het wel moet.

    Het bedrijfsleven kan veel van kunstenaars leren.

    Al dat geneuzel over het woord onmisbaar… nee, internet is natuurlijk ook onmisbaar. Uiteindelijk kan je zelfs je eigen leven missen, als het erop aankomt.

    Sommige mensen en dingen zijn onmisbaar. Of heeft hier niemand kinderen en voelt liefde voor andere mensen, dieren en dingen?

    Passie mensen, of hebben marketeers dat niet meer tegenwoordig? :-p


    4 maart 2010 om 12:04
    Vincent Leenders

    Onmisbaar is niemand, de organisatie of het bedrijf waarvoor je werkt is altijd groter dan je zelf denkt of dacht te zijn. Verricht je werk met passie, beschouw het als je eigen onderneming, geef geld uit met de gedachte dat elke euro die je spendeert uit eigen zak komt, maak van je werk je hobby en bovenal: heb er plezier in bij wat je doet. Dat geeft jezelf dat misschien wel een gevoel van onmisbaarheid, waar de werkelijkheid weerbarstiger is. Wanneer je de illusie van onmisbaarheid wilt blijven vasthouden, rest nog maar een remedie: word zelfstandig ondernemer.


    4 maart 2010 om 12:15
    Joris van Meel

    Jezelf onmisbaar maken in een organisatie? Een negen stappenplan:

    1) Ga op zoek naar een bedrijf waar je je thuis voelt;

    2) Zorg ervoor dat je een goede baas en fijne collega’s hebt, die je vertrouwen en je wat gunnen;

    3) Bemachtig binnen dat bedrijf de functie die bij je past of een functie die je (voor een deel) vrij in kunt vullen;

    4) Stap af van het 9-tot-5-principe. Privé en zakelijk loopt steeds vaker door elkaar. En daar is helemaal niets mis mee;

    5) Zorg voor een balans tussen zakelijk en privé. Een goed privéleven komt ten goede aan je zakelijke leven. En nee, dat is niet in conflict met het vorige punt. Als je werk hebt dat je leuk vindt, is het toch niet erg om ook buiten kantooruren met je werk bezig te zijn?

    6) Maak jezelf zichtbaar. Laat zien wat je allemaal goed hebt gedaan;

    7) Zorg voor rustmoment waarop je je functioneren evalueert. Wat doe ik goed? Wat kan er beter? En met welke van mijn (nog te ontwikkelen) expertises kan ik mijn bedrijf verder helpen?

    8) Pak die verbeterpunten aan;

    9) Deel. Houd niets voor jezelf. Op die manier word je expert in jouw vakgebied.

    Of je na dit stappenplan onmisbaar bent? Ik betwijfel het. Denk ook niet dat je dat moet willen. Wat ik wel weet is dat je op je plek zit en gewaardeerd wordt. En dat is ook niet mis…


    4 maart 2010 om 12:22
    Jan Willem Alphenaar

    Doordat organisaties merken dat zij door de opkomst van het belang van social media de dialoog aan moeten gaan met de klant, worden werknemers meer en meer belangrijker. Een klant wil namelijk niet een dialoog met een organisatie voeren, maar met een persoon. Dus als je zorgt dat je binnen jouw organisatie een van de mensen bent die voor (potentiele)klanten het aanspreekpunt is, dan maak je jezelf op den duur onmisbaar. De klanten praten met jou en als jij dan weggaat, dan heeft het bedrijf een probleem.

    Zo simpel is het 🙂


    4 maart 2010 om 13:21
    Erwin Postma

    ‘Onmisbaar’ is niet hetzelfde als ‘onvervangbaar’. Mensen die laten zien dat de rest van het bedrijf profiteert van de kennis en kunde die zij overdragen op andere medewerkers. Wanneer ze daar in uitblinken, maken ze zichzelf tegelijkertijd vervangbaar en onmisbaar. Lijkt me in veel gevallen wenselijk.

    Iemand die zich ‘onvervangbaar’ maakt, vormt in potentie een groot risico voor de continuïteit van de hele onderneming. Op het moment dat zo’n persoon door welke oorzaak dan ook ineens niet meer in staat is bepaalde taken te vervullen, kan dat in extreme gevallen een hele organisatie verlammen. Wanneer ik als werkgever iemand zou ontdekken die, om bovenstaande reden, een risico vormt voor mijn bedrijf, moet ik daar een oplossing voor vinden. En ga ik waarschijnlijk op zoek naar iemand waaraan kennis en/of verantwoordelijkheden kunnen worden overdragen.

    Onmisbaarheid is ok, onvervangbaarheid heeft een negatief bijsmaakje. Vind ik dan.


    4 maart 2010 om 13:45
    robert

    – maak jezelf zsm misbaar en move on


    4 maart 2010 om 13:49
    Jan Willem Alphenaar

    @robert

    Daar sluit ik me eigenlijk volledig bij aan. Onmisbaar zijn geeft ook weer zo’n verantwoordelijkheid.


    4 maart 2010 om 13:55
    Tim van Rijt

    Onmisbaar kun je jezelf niet maken. Je kunt hooguit zorgen dat het gemis van jou erg zwaar gaat wegen. Dit doe je inderdaad zoals Seth Godin zegt door de ketens van gehoorzaamheid van je af te gooien. Wanneer iemand enkel doet wat van hem verwacht wordt en hierbij geen risico’s durft te nemen, is deze persoon erg makkelijk vervangbaar.

    Wanneer je echter risico’s durft te nemen, ben je al snel een uitzondering. Het durven toepassen van nieuwe methoden en meegaan met de tijd is, zeker nu, een must. Ik kan er nog steeds niet bij dat veel grote bedrijven blijven hangen in een soort formule die 20 jaar geleden succesvol was.

    Het is erg moeilijk je leidinggevenden te overtuigen om een nieuw, risicovol pad te nemen. Zorg er daarom voor dat je je keuzes altijd erg sterk kunt onderbouwen, en belangrijker nog: de kritieken kunt weerleggen. Wanneer de kans op vernieuwing zich voordoet moet deze ook meteen gegrepen worden. Word een aanjager, overtuig anderen van het nut van je ideeën. Durf er ook echt achter te staan en geef niet al te snel op. Alle ideeën hebben tijd nodig.

    Door steeds op zoek te zijn naar verbeteringen en hierbij out of the box te denken, ben je nog steeds niet onmisbaar, maar het is moeilijk om iemand te vinden die in jouw plaats net zo creatief met uitdagingen zal omgaan. Helemaal als je ideeën en vernieuwingen al hebben geleid tot succes (=meer omzet).


    4 maart 2010 om 15:12
    Mark de Jong

    Iedereen is misbaar en daarmee vervangbaar. Zei het in een andere hoedanigheid.

    De individuele benadering van ‘het onmisbaar maken’ gaat ten koste van een hoop kennis welke een organisatie ten goede zou kunnen gebruiken. De individu houdt kennis achter om een voorsprong te verkrijgen op een ander.

    Wat als we streven naar het tegenovergestelde? Maak jezelf zo misbaar mogelijk.

    Documenteer en deel al je kennis en ideeën op z’n manier dat ook nadat je vervangen bent, de opvolger direct verder kan. Er geen kennis verloren gaat en ‘opnieuw’ moet beginnen… Of ben je op die manier in het huidige klimaat dan ineens onmisbaar ???


    4 maart 2010 om 16:56
    Noud

    Proef eerste bij meerdere bedrijven, of in elk geval meerdere functies en zorg dat je een generalist blijft. Doe handwerk en verdien zo res-pect en luister. Luister en kijk. Blijf gewoon je werk doen, maar loopt door het bedrijf tot je overal wel iets van weet.

    En laat het dan los. Ga nadenken over wat het bedrijf dan maakt, welk product/dienst en wat daar dan de essentie van is en doe het dan zelf beter. Of vertaal die kracht naar een ander concept: De enige persoon die echt onmisbaar is, is de baas van een klein bedrijfje. De ideeëngenerator die het doet op ratio gebaseerd op gevoel. Waardoor er snel geschakeld kan worden, de grens tussen adhoc en proactief tot grijs gebied maakt. Handel vanuit je idee, je concept en durf nee te zeggen tegen een klant of wie dan ook.

    En wees jezelf en heb geduld.


    4 maart 2010 om 19:01
    Gianluigi Cuccureddu

    Vanuit de (super-)individualistische insteek die Seth vaker heeft, snap ik het boek wel, maar het bereiken van bijv:

    *Creëer een voorwaartse beweging

    *Een unieke schakel worden tussen de organisatie en haar klanten

    *Lever unieke creativiteit

    *Toonaangevende klanten

    *Inspirerende personeel

    is altijd een wisselwerking tussen de persoon, context en tijd.

    Het unieke talent is datgeen wat de persoon inbrengt, maar wat slechts tot zijn recht komt als de context en tijd juist zijn.


    5 maart 2010 om 07:52
    Gijs

    1. Onderzoek binnen de organisatie wat verbeterd moet worden. Kennis is key.

    2. Bepaal wat jij het beste kunt verbeteren. Waar liggen je eigen kwaliteiten? Fish in the water.

    3. Laat collega’s weten wat je doel is. Focus. Keep your eye on the ball.

    4. Help collega’s met kleine dingen, maar keep your eye on the ball. Get your hands dirty.

    5. Zorg dat niet alleen het product, maar ook het proces verbeterd wordt. See the bigger picture.

    6. Zorg dat het een project is, als het klaar is, lopende dingen overdragen cq implementeren in de organisatie.

    7. Project klaar? Succes opeisen (als het goed is komt dat vanzelf). Have fun, celebrate.

    8. Evalueer jezelf. Vraag je collega’s om feedback. Be vulnerable.

    9. Volgende project. Uitdagender, grotere implicaties voor de organisatie, meer mensen betrokken, etc. Move on.


    5 maart 2010 om 08:18
    Stefan

    Zorg iedere dag voor een glimlach, wees vrolijk, positief en inspireer.

    Wie wil dat nou missen?


    5 maart 2010 om 09:49
    Ralph

    Wanneer een organisatie op de juiste manier omgaat met interne procedures is NIEMAND onmisbaar.

    De truc is om je zelf als manager zo znel mogelijk “misbaar” te maken. Wanneer je snel gemist kan worden, wil dit zeggen dat je de interne procedures en protocollen op je afdeling dusdanig gestructureerd hebt dat een ieder elkaars taken eenvoudig over kan nemen. Jij als manager kan dan weer doorgroeien binnen het bedrijgf en je op een hoger niveau weer “misbaar” maken.


    5 maart 2010 om 09:55
    Ruben

    Als je jezelf “misbaar” durft te maken binnen een organisatie is de kans groot dat je “onmisbaar” bent voor deze organisatie: Door je kennis en vaardigheden over te dragen aan je collega’s kunnen zij jouw functie overnemen en dat geeft jou de gelegenheid om op een hoger niveau een nieuwe functie te bekleden.er zijn maar weining mensen die dit durven, maar ze zijn bijna altijd van groot belang voor een succesvolle organisatie.


    6 maart 2010 om 19:04
    1 plus 1 is 11

    Om jezelf onmisbaar te maken heb je lef nodig:

    het lef om iets meer of bijzonders te bedenken

    het lef om daarvoor dan ook je nek uit te steken

    het lef om dat te delen met anderen

    het lef om boven het maaiveld uit te steken en jezelf zichtbaar te maken

    het lef om complimenten te ontvangen en te delen over het succes

    het lef om niet in het succes te blijven hangen maar weer iets niets op te starten


    7 maart 2010 om 11:22
    1plus1is11

    Oeps

    vervang in laatste post svp de laatste zin

    het lef om niet in het succes te blijven hangen maar weer iets niets op te starten

    door

    het lef om niet in het succes te blijven hangen maar weer iets nieuws op te starten

    Brengt me nog op de volgende:

    het lef om je fouten in te zien, te tonen en te corrigeren 🙂


    7 maart 2010 om 11:34
    Anne Willem Penninga

    Om jezelf onmisbaar te maken moet je eerst leren om niet onmisbaar te willen zijn. Juist de drive naar onmisbaarheid zorgt ervoor dat je minder open staat voor creativiteit en nieuwe ideeen. De rust die voortkomt uit de realisatie dat beredeneren en analyseren creativiteit veelal de kop in drukken, zorgt voor inspiratie, open communicatie en een positieve uitstraling naar iedereen om je heen. Onmisbaar is niet het altijd willen maar juist het inspireren van je milieu en er voor zorgen dat door middel van positieve energie het collectieve bewustzijn van de groep (organisatie) naar een hoger niveau worden getild. Denk als een groep, gebruik verschillende referentiekaders en relativeer maar luister naar je gevoel als individu.


    8 maart 2010 om 13:00
    Daniel

    Begin een eenmanszaak


    8 maart 2010 om 13:39
    John Smits

    Je wordt onmisbaar door voor anderen van waarde te zijn.

    Dat klinkt heel simpel, maar in veel organisaties is men (tè veel) het “eigen eilandje” (afdeling, kantoor, vestiging, o.i.d.) aan het “bewaken”. Een “eilandbewaker” is gemakkelijk vervangbaar, immers kennis en kunde onder de pet houden kan iedereen.

    Men kan in plaats daarvan beter waarde bieden door informatie en contacten te delen en de interactie aan te gaan.

    Je collegae komen er snel achter dat ze bij je terecht kunnen met hun vragen en dat ze ook écht verder geholpen worden. Wat overigens niet betekent dat je alles zelf moet oplossen, je helpt mensen op weg of schakelt anderen in die je al eerder hebt geholpen, mensen doen over het algemeen graag iets voor je terug.

    Men ziet al snel je waarde in en zal je gaan beschouwen als een zinvolle aanvulling voor de organisatie.

    Binnen de kortste keren ben je onmisbaar.


    8 maart 2010 om 13:44
    Pieter van Klaveren

    Ja, je kunt onmisbaar zijn voor een organisatie.

    Zorg ervoor dat je een goed en solide netwerk hebt met

    mensen die je kunt benaderen voor het oplossen

    van problemen. Door open en eerlijk te zijn binnen de organisatie

    en te laten zien dat jij de sleutel bent naar het netwerk

    waaruit de organisatie kan putten en actief opzoek blijft

    naar kansen voor de organisatie.


    8 maart 2010 om 18:26
    Annemarie Ehren

    Onmisbaar ben je alleen voor jezelf. Dus ga uit van jezelf. Wat is je talent, waar ben je goed in? Probeer van je 7/8 9 en tienen te maken, dan voeg je de meeste waarde toe aan jezelf en aan de wereld. Wanneer je continue streeft naar t beste uit jezelf te halen, je te ontwikkelen, door je sterke en je minder sterke kanten te zien en daar op te anticiperen, ben je van grote waarde voor een organisatie. Jij haalt het beste uit jezelf, wordt de beste en mooiste die je kunt zijn. Ik geloof dat daarna pas de organisatie komt, waarbij steeds vaker een persoon en een organisatie tijdelijk het beste bij elkaar horen. Wanneer er iets verandert in het persoonlijke leven of de organisatie kan het zijn dat een andere organisatie een betere match geeft. Dit doet niets af aan je persoonlijke talenten.


    8 maart 2010 om 19:44
    Tjerk

    Lastige intrigerende vraag (ik heb de Engelse versie sinds gisteren in huis en moet maar eens snel gaan lezen 😉 )

    Ik geloof dat:

    – niemand onmisbaar is

    – en daarmee bescheidenheid en respect voor een ander en het leven op zijn plaats is

    – je wel tijdelijk onmisbaar kan zijn iets of iemand

    – dat de meeste organisaties juist georganiseerd zijn om (de meeste) mensen misbaar te maken

    – dat goede managers dat ook doen – zichzelf misbaar maken

    – dat als je goed luistert, leidt, het goede voorbeeld geeft (lead by example), deelt, geeft, positief bent, je kwetsbaar durft op te stellen, je je handen uit je mouwen steekt, je ze ook af en toe vies durft te maken en je altijd blijft leren, je tijdelijk onmisbaar kunt zijn voor een organisatie en belangrijker nog voor anderen

    – timing (want slechts tijdelijk misbaar) is daarmee dus ook belangrijk: op het goede moment, het goede ding op de goede plek doen

    – ben dus actief en de kans dat je tijdelijk onmisbaar bent voor organisatie wordt groter


    8 maart 2010 om 20:10
    pixites

    de grote Volksschrijver over onmisbaarheid;

    ROEPING

    (voor de Zusters van Liefde, te Weert)

    Zuster Immaculata, die al vier en dertig jaar

    verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,

    en eten voert,

    zal nooit haar naam vermeld zien.

    Maar elke ongewassen aap die met een bord:

    dat hij voor dit, of tegen dat is,

    des middags het verkeer verspert,

    ziet savonds reeds zijn smoel op de teevee.

    Toch goed dat er een God is.

    werkt dusch allen gestaag door aan de zo broodnodige cultuurverandering!


    11 maart 2010 om 08:26
    Carl

    Die 25 boeken staan dus nog ergens in jullie boekenkast neem ik aan? Dit was toch een prijsvraag?


    2 november 2010 om 18:42
    AR Neuteboom

    Zelf ben ik vooral een taken voltooier, met voldoening. En in zekere zin onmisbaar, want ik voer de taken uit waardoor ideeen tastbaar worden. Wanneer ik mijn eigen specialisatie en passie hieraan toevoeg, ben ik deel van het hele creatieve proces en ook een onmisbare schakel geworden.

    Ben heel benieuwd naar het boek om verschillende persoonlijkheden beter te begrijpen en te zien waar ik er mijn voordeel mee kan doen!


    17 december 2016 om 19:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!