Respondenten op online televisiejacht kiezen voor BCC
Wanneer respondenten zich online oriënteren naar een nieuwe televisie, is de kans het grootst dat ze BCC aanwijzen als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in februari uitvoerde. Zes maanden eerder werd BCC tijdens hetzelfde onderzoek ook al het vaakst als favoriet aangewezen, maar toen was het Philips dat vanwege een betere vindbaarheid nipt eerste werd. Kieskeurig, VERGELIJK.nl en Media Markt stijgen sterk ten opzichte van het vorige onderzoek.
BCC slaat een gaatje
In een veld waar de gemiddelde Web Performance Score nagenoeg gelijk is gebleven, scoort BCC bijna een punt hoger dan zes maanden eerder. Nadat de gehele top drie zes maanden eerder nog binnen een tiende punt van elkaar eindigde, slaat BCC ditmaal een gaatje met de concurrentie. De winnaar van het onderzoek scoort op vrijwel alle onderzochte deelaspecten hoger dan bij de eerste meting. Ook de uiteindelijke voorkeur kent een stijgende lijn: 22,5% van de respondenten kiest voor BCC, terwijl dit aandeel eerder nog 15% bedroeg.
Vergelijkingssite Kieskeurig.nl scoort ook bijna een punt hoger dan bij de eerste meting, en eindigt met een 6,4 op de tweede plaats. Bij de website valt vooral een verbetering in de vindbaarheid en de informatiewaarde te constateren. Uiteindelijk zou één op de acht respondenten via Kieskeurig een televisie willen uitzoeken. ‘Er is veel keuze, en zo kun je makkelijk de goedkoopste en best bij jou passende televisie uitzoeken’, noteerde een respondent. Ook de aanwezigheid van klantenreviews werd door de respondenten op prijs gesteld.
VERGELIJK.nl en Media Markt
VERGELIJK.nl is de tweede vergelijkingssite in de top 3, en doet het daarmee een stuk beter dan bij het onderzoek in augustus 2009. De website weet de bezoekers op ieder vlak te imponeren, en ziet alleen een beperkte vindbaarheid in de weg van de koppositie staan. De vergelijkingssite werd door slechts vier respondenten gevonden, maar door allemaal als favoriet aangewezen. Ook hier werden de klantenreviews en de brede keuze als positieve punten genoemd.
De website van Media Markt toont zelfs op alle deelaspecten de nodige verbetering. Bezoekers zijn sneller geneigd op de site door te gaan, en geven meer dan zes maanden eerder aan vertrouwen te hebben in de aanbieder. MediaMarkt.nl wordt uiteindelijk door 5% van de respondenten als favoriet aangewezen.
Onderzoeksopzet
Veertig respondenten, allen tussen de 20 en 48 jaar oud en ervaren met het internet, kregen de volgende casus voorgelegd: ‘Je bent op zoek naar een nieuwe televisie. Ga op het internet op zoek naar een nieuw toestel, dat tussen de €600 en €900 kost.’ Het was vervolgens aan de respondenten om voorkeuren als merk en specificaties te bepalen. Het online zoekgedrag en de meningen over de websites werden vervolgens door WUA! vastgelegd, om de uiteindelijke Web Performance Scores te berekenen. Deze zijn opgebouwd uit deelscores voor aspecten als vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en vormgeving van de website. De respondenten bezochten 61 verschillende websites, en gaven daar in totaal 182 beoordelingen over.
BCC beschikt over de beste vindbaarheid
Conclusie
Na de fotofinish in augustus 2009, is het ditmaal BCC dat enige afstand lijkt te nemen van de concurrentie. Met de beste vindbaarheid en 22,5% van de totale voorkeur is hier werkelijk van een winnaar te spreken. De stijging van vergelijkingssites Kieskeurig.nl en VERGELIJK.nl is opvallend, evenals die van Media Markt, die we in eerdere onderzoeken in de onderste regionen van de ranglijst terugvonden. In augustus van dit jaar voeren we opnieuw een meting aan de hand van dezelfde casus uit. Het zal interessant zijn om te zien of deze trend zich voortzet, of dat partijen als Philips en Wehkamp de weg terug naar boven vinden.
Een opmerking over de uitslag. De score voor VERGELIJK.NL staat niet goed in het image. Dat moet 5,9 zijn in plaats van 2.
Maurice, scherp opgemerkt. We zullen het aanpassen.
En aangepast!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!