Hoe Google Analytics beter benutten (deel 2)
Veel online marketeers maken gebruik van Google AdWords en Google Analytics, maar lang niet iedereen benut alle mogelijkheden van deze krachtige combinatie. Deze blog post helpt u op weg om om de combinatie AdWords en Analytics beter te benutten. Dit is deel 2 in een drieluik over Google Analytics. In deel 1 van deze reeks werden de instellingen in Google Analytics besproken. In deel 2 een overzicht van de mogelijkheden van de koppeling Google Analytics met Google AdWords.
Koppeling Analytics met AdWords
In deel 1 werd de installatie van Google Analytics besproken. Een toevoeging op deze installatie is de koppeling tussen AdWords en Analytics. Google Analytics geeft een perfect inzicht in de kwaliteit en het rendement van een Google AdWords campagne, omdat Google Analytics de mogelijkheid biedt om het rendement van bijvoorbeeld de zoekwoorden of advertentievarianten inzichtelijk te maken (tip 35). Het rendement kan inzichtelijk worden gemaakt met behulp van conversiedoelen.
Kwaliteit verbeteren
Zoekwoorden
In Google Analytics heeft men de mogelijkheid om per zoekwoord inzicht te krijgen in het aantal bezoekers per zoekwoord, pagina’s per bezoek, gemiddelde tijd op de website, % nieuwe bezoeken en bouncepercentage. Wanneer men de koppeling maakt tussen het zoekwoord en de advertentiegroep en kan men analyseren welk zoekwoord het best presteert voor welke advertentie.
Zoekwoordposities
Per zoekwoord van de AdWords campagne kan men in Google Analytics analyseren op welke positie de advertentie wordt vertoond. Onder de subkop zoekwoordposities worden de meest gebruikte zoekwoorden van de AdWords campagne getoond en kan men zien hoe vaak een zoekwoord een advertentie laat zien bij bijvoorbeeld de eerste twee posities.
Zoekwoorden: Daadwerkelijk zoekgedrag meten
Google Analytics biedt de mogelijkheid om de ‘real search terms’ (daadwerkelijke zoektermen) die naar de website hebben geleid te meten. Op deze manier kan de Zoekmachine Marketing beheerder uitsluitingszoekwoorden (Tip 25), misspelings (Tip 11), exacte zoekwoorden en combinatie van zoekwoorden (Tip 19) toevoegen. Dit alles kan de kwaliteit van de AdWords campagne en de Zoekmachine Optimalisatie (SEO) van de website ten goede komen.
Advertentievarianten
Onder de subkop advertentievarianten in Google Analytics heeft men de mogelijkheid om per advertentie inzicht te krijgen in de uitgebreide Analytics statistieken. Dit kan goed inzicht geven voor het maken van kwalitatieve advertenties. Door bijvoorbeeld te zien dat bepaalde advertenties binnen een advertentiegroep beter presteren dan andere kunnen er nieuwe advertentieteksten worden geschreven. Daarnaast biedt de gemiddelde tijd op de site en het bouncepercentage waardevolle input om de relevantie van de advertentie te bepalen.
Landingspagina
Een derde onderdeel van een kwalitatief goede AdWords campagne is de landingspagina. Uit het bovenstaande is gebleken dat er per zoekwoord en advertentietekst kan achterhaald worden hoe lang iemand op de website blijft en of die weg klikt. Google Analytics biedt ook de mogelijkheid om na te gaan wat men allemaal doet op de landingspagina. Zo kan er achterhaald worden waar mensen naar toe klikken en/of dat men tot bepaalde acties overgaat (call-to-action). Wanneer men deze inzichten vervolgens weer koppelt aan zijn zoekwoorden en advertentieteksten kan de kwaliteit van de campagne gemeten en verbeterd worden.
Koppelen van Analytics doelen in AdWords
Indien u Analytics heeft gekoppeld aan Google AdWords bestaat er de mogelijkheid om de conversiedoelen die zijn geïnstalleerd te importeren in Google AdWords. Op deze manier heeft men de mogelijkheid om bij het optimaliseren meteen een relatie te leggen met de behaalde of niet behaalde conversiedoelen. Dit heeft als voordeel dat men niet tussen Google Analytics en Google AdWords heen en weer hoeft te klikken.
Geo-targeting
Met Google AdWords heeft men de mogelijkheid per regio, plaats, land en/of straal om een bepaald gebied te adverteren. Om meer inzicht te krijgen in waar het verkeer vandaan komt biedt Google Analytics de mogelijkheid om per plaats te bepalen hoeveel bezoeken de AdWords campagne heeft gegenereerd. De optie kaartoverlay in Google Analytics vertoont het aantal bezoekers per regio, maar ook per stad. Wanneer deze gegevens worden gekoppeld aan de bezoekers bouncerate, gemiddelde tijd op de site etc. kan de kwaliteit en rendement van de campagne per regio worden geanalyseerd.
Verkeersbron: Inhoudsnetwerk
80% van de Nederlandse internetters kunnen via het Google inhoudsnetwerk worden bereikt. Het inhoudsnetwerk van Google bestaat uit duizenden sites die AdWords advertenties vertonen (Tip 1). Om de kwaliteit van de placements in Google AdWords te bepalen kan er gebruik worden gemaakt van Google Analytics. Google Analytics biedt de mogelijkheid om het verkeer te filteren op bijvoorbeeld betalend verkeer (Cost-per-click). Op deze manier heeft men de mogelijkheid om te achterhalen waar de advertenties van de AdWords campagne worden getoond, maar ook welke sites het meeste kwalitatief verkeer oplevert.
Conclusie: koppeling AdWords – Analytics
Concluderend, de koppeling Google Analytics met de Google AdWords campagne is bijzonder waardevol. Het biedt de mogelijkheid om de kwaliteit van de campagne verhogen en op deze manier kan men kostenefficiënt adverteren. Verder biedt Google Analytics veel inzichten over het inhoudsnetwerk en de geo-targeting van een campagne.
Volgende keer, in deel 3, diepere insights van Google Analytics.
Over de Tip van de Dag
Online marketing bureau Expand Online publiceert elke dag een Online Marketing Tip van de Dag. Deze Tips gaan over uiteenlopende onderwerpen zoals Google AdWords en Social Media (LinkedIn, Hyves, YouTube en Facebook). De Tip van de Dag is te volgen op www.expandonline.nl en via Twitter (@tip_vd_dag).
Dit artikel is geschreven door Remy Bronkhorst