SXSW 2010 – Brian Solis: Organisaties moeten ‘socialiseren’.
Dat Sociale Media het communcatielandschap aan het veranderen is, begint nu ook in het bedrijfsleven door te dringen. Maar een Facebook groep of Twitter account is nog geen garantie tot succesvol participeren in de communities van je klanten. Daar is meer voor nodig. Engagement, volgens Brian Solis, Principal bij Futureworks en een van de grote geesten in de sociale media. Solis: “Als bedrijf of als merk moet je op zodanige wijze aan de conversaties deelnemen dat je voor hen niet alleen van toegevoegde waarde bent, maar dat je je klanten tevens betrekt bij je marketing en service activiteiten.” Hieronder het video-interview:
Sociale media gaat hierdoor een enorme impact krijgen in de organisatiestructuur van een bedrijf. “Ieder onderdeel van de organisatie, dat ook maar in de geringste mate beïnvloed wordt door de buitenwereld zal moeten ‘socialiseren’, zegt Solis. Op den duur zullen social media instrumenten net zo mainstream worden als e-mail nu, maar daarvoor zal de organisatie wel door een cultureel veranderingsproces moeten.
Solis was bij SXSW voor de promotie van zijn boek ‘Engage’, naar eigen zeggen het boek wat verder gaat daar waar alle andere boeken over social media stoppen. “Er is geen boek dat zo diep ingaat op hoe je Social Media implementeert, meet en analyseert als Engage,” zegt Solis zelfverzekerd.
Deze trend is ook waarneembaar bij beursgenoteerde bedrijven. Steeds meer bewegen zij zich op sociale netwerken, hebben een blog en stellen zelfs delen van hun onderneming open, zoals Philips heeft gedaan met het kennislab.